Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 486 ggr
mmadeleinen94
0

Tips om hur man får kaniner rumsrena?

Jag ska ha min lilla kille inne och undrar om det finns några tips? om hur man kan få dom rumsrena? Och hur man ska göra så dom går på "kanintoan" i buren?

Beatrice_Love_Kaniner
0

vart bajsar han? Bajsar han utspritt eller på ett annat ställe vid buren? För om han har ett ställe han alltid gör en liten hög. Flytta toan dit, borra fast den och lägg lite bajs där i så att han fattar att han ska gå på toa där.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

mmadeleinen94
0

#1 okej tack så mycket!

BeccaTilda
0

Lånar tråden lite och undrar samma sak! Mina bajsar dock utspritt…

sarakaka
0

* Ha en toalett med ett helt annat material än i övriga buren (så att de känner att det luktar annorlunda, och sedan förknippar lukten med toalettbesök).

* Lägg alla pluttar som hamnat fel i toaletten.

* Ha toaletten där han får mat, t.ex. sätt höhäcken över. Detta då de gärna bajsar när eller efter att de ätit.

* När du har kaninen ute, sätt kaninen eller led den till toaletten för att påminna den om att gå på toa.

* Du kan även ha flera toaletter på olika ställen, dock med samma material i varje.

* Om du ser att kaninen bajsar eller kissar i toaletten kan du belöna dem med något att äta. Till slut när det hänt många gånger kan kaninen koppla ihop beteendet med belöningen.

* Undvik att ha mjuka och mysiga ställen där kaninen inte får uträtta sina behov. T.ex. låt den inte sitta i sängen eller på soffan. Där det är mjukt tenderar kaniner att vilja uträtta sina behov.

* Om kaninen bajsar eller kissar på fel ställe - tvätta tygerna noggrant eller torka bort allt så att det inte luktar. Om det luktar kan kaninen tänka att "Just ja, det är ju här man ska gå".

* Vissa kaniner revirmarkerar för att andra kaniner ska veta att de har varit där. En stor del av detta revirbeteende kan försvinna med kastration.