Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2561 ggr
Liz_nybörjare
0

Orolig över kaninerna som slåss!

Hej! Jag är rätt så ny med att ha kaniner. Jag har försökt läsa allt som finns angående deras beteende och vad det betyder. jag har en 3,5 månad dvv, ej kastrerad hane. Som jag har haft sen han var 8 veckor. För några dagar sen hämtade jag en 5 månader dvv/NZ red tjej. Nu har jag låtit tjejen (Bruttan) bo in sig och idag lät jag dom få hälsa på varandra genom gallret. Dom började slåss direkt. Efter en stund lägger sig Bruttan ned med ryggen emot Leo, med benen utåt, svansen upp och hon skakar/andas häftigt. Men hon gör "hackande" ljud som ifall hon skulle bli klappad. Så när Leo går iväg kommer hon fram och nosar på gallret, när han kommer tillbaka så lägger hon sig med benen rakt ut. När dom nosar på varandra så nuddar dom nos mot nos och sen rivs dom genom gallret. Efter en stund ligger Bruttan raklång och kollar in Leo, och Leo ligger raklång på andra sidan, men med rumpan mot henne, och svansen uppåt. Sen börjar det om, och håller på så tills jag tycker det räcker med intryck för dom :) Är detta ett bra tecken, eller är det något spel dom kör för att visa att dom inte bryr sig om den andre, eller att den ena tycker att den har vunnit över den andra? (varför Leo inte är kastrerad är för att jag vill han ska bli pappa :) ) Kan dom ha skadat varandra fast jag har kollat båda två och allt ser bra ut och dom är som dom brukar vara?

Gry
0

Sån jag har förstått det, så är det inte alltid att en tjej och en hane hittar verann, ja att dom går i hop…..

Det är nånting som kallas för bonding. Om du släpper dom fria i ett rum dom aldrig har varit i förut och sen ser hur det går då.

jag har inte själv provat detta när jag har fått par ut av mina, men kanin experterna säger att man skall ta dom till en plats eller rum dom inte har varit i förut. 

Så som jag har gjort det, så har jag haft dom i burarna och släppt en fri som fått springa rundt buret till den andra och nosa. Jag har låtit dom bli bekanta på detta sättet genom 2 veckor ungefär. Sen har jag släppt ut dom båda. Och det har gått bra.

Jag har 5 kaniner men i somras hade jag 6. Jag skaffade en kille till en ensam tjej jag hade, och dom 2 gick inte så bra i hop till att börja med. Det tog 2 veckor innan dom blev ett par.

Ge dom lite tid. Och är du helt säker på att tjejen är en tjej? För om det är 2 killar så kastrerar dom verann och sen dödar dom verann. Jag försökte att sätta i hop 2 killar här hoss mig. Den ena kastrerade den andra. Det var blod överallt. Så jag har gett upp att sätta i hop 2 killar nu. Det går nog bra om dom växer upp tillsammans.

Men jag tycker att en hane och en hona borde går bra, ge dom lite tid…låt den ena springa rundt buren till den andra. Och så byter du på så den andra får springa. På detta sättet bekantar dom sig.

Lite konstigt att dom sloss om det är en hane och en hona tycker jag.

Men jag har sett det, i somras, att den sista hanen och min kanin tjej dom slogs, men bara en gång. Så var det bra. Det är inte alltid att man kan se könet på kaniner. Hane och hona ser ganska lika ut. Men dom som värkeligen kan det här dom ser skillnaden. 

Lycka till

Gry

Agda
2

Jag tycker det låter som att honan är brunstig. Honor är också väldigt vaksamma om sitt revir, satt hon i sin egen bur kan hon ha slagits för att visa att det är hennes ställe.

Sedan tycker inte jag det är någon bra idé att låta dem träffas även om det är galler emellan, en PARNING kan ske så fort (och ja, kaniner kan faktiskt para sig genom galler).

RebeccaG
3

#1 Att du ger råd om att släppa dem lösa i ett rum tycker jag låter i mina öron helt vansinnigt. Ursäkta mig men efter som att dem redan slagits, samt att dem båda är okastrerade och av båda könen, så låter det som sagt vansinnigt. Man sätter helt enkelt inte ihop en okastrerad hona och okastrerad hane om syftet inte är PARNING, och med tanke på honans ringa ålder låter det också galet att para en så ung hona. Börja med att inte låta dem träffas genom galler, som #2 skrev kan PARNING ske genom galler, skaffa hellre dubbla galler och separera dem med ca 10cm avstånd, så dem inte kommer åt varandra. Sedan: Din hona brunstar och verkar vara på dåligt humör, med tanke på rivandet mm, så låt henne vara ifred helt enkelt - det går över. Jag har en hane(okastrerad) som funkar ihop med vilken hona som helst vid PARNING, men jag skulle ALDRIG låta honom hälsa mellan galler sådär, inte någon av de andra kaninerna heller. Det kan bli allt från splittade läppar & nosar, till att få delar av öronen avslitna eller att fem blir lemlestade. Bara för att det är en hane och hona finns det ingenting som säger att dem funkar bra ihop, även ifall man själv tycker att dem är jättesnälla. Om hanen retar upp dina hona, eller att hon helt enkelt inte tål honom, kan hon tillochmed kastrera honom - eller han bita henne riktigt illa på fel ställe, bokstavligen - sånt är ingenting du vill utsätta dina kaniner för. Jag har sett kaniner som blivit lemlestade för att dem inte fungerat ihop(ja, det kan hända genom galler med) Mitt tips: Låt dem inte träffas och se till att ha avstånd mellan deras burar/hagar. Då undviker du olyckor, allt ifrån oplanerade ungar till en dyr veterinärräkning.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zezagena
0

#1 Hanar rek jag ej att ens testa ha tsm efter 10 v ålder (även om de bröder/kompisar). Lät inte trevligt att den ena kastrerade den andre hanen du hade så han förblödde?!? hemsk..

#0 Plan du ta kull på din hona med din hane (?), så är hon lite ung/omogen låter det som ännu så håll dem särade enl #3 ! låt dem träffas på neutralt ställe senare när läget lugnat sej..

Gry
0

Nej min hane förbödde inte….vi åkte jo till djurläkaren självklart….men djurläkaren såg att ena testikelen var kastrerad ….

jag har också hört att dom ska träffas på ett neutralt ställe ….

så ni menar att okastrerade haner inte går tillsammans med honer, att det brukar bli så att dom slåss??

Minirut
0

#5 Klart okastrerade hanar kan gå tillsammans med honor. Hur tror du annars att det kan bli små bebisar lite här och var? Men det låter väl ändå helt logiskt för alla öron att två okastrerade kaniner av olika kön som INTE ska ha kull ska gå tillsammans?!

Sedan finns det alltid kaniner som inte vill paras eller bli parade och dessa kan säga till bra om detta! Därför ska man alltid vara försiktig innan man släpper ihop två kaniner. Vare sig det är av samma kön, kastrerade hane + hona eller okastrerade av olika kön!

TS: Honor kan vara rätt tjuriga av sig när det kommer till deras revir. Vad jag alltid får lära mig är att okastrerad hane och hona ska träffas hos hanen eller på ett neutralt ställe då honan vaktar sitt ställe. Det kan nog vara mycket detta som gör att de börjar bråka genom gallret. Sedan låter det som om hon är brunstig som tidigare sagt. Men är hon bara 5 månader och han bara 3½ så bör du vänta ett tag till innan du släpper ihop dem ifall du ska ta kull. Båda är lite för små för att bli parade tycker jag. Och fram till dess bör du ha de båda en bra bit ifrån varandra så att inga olyckor ser. Har du någon av kaninerna lösa se då till att de inte kan hälsa på varandra då PARNING kan se genom galler. En av mina kullar blev till på det viset. Väldigt oplanerat då kullen kom dagen efter att jag lämnat sista ungen i kullen innan.

http://pillasddv.weebly.com/