Ororlig för kaninens vikt
Heej jag är ganska ororlig över min ena kanin då hon inte går upp i vikt och eftersom att det börjar närma sig vinter så gör det mig en u mer ororlig så jag undrar om ni har någon bra idee. Jag har höjt hennes mat mängd till 1dl 1gång om dagen och hon har fri tillgång till pinnar och hö+vatten så klart
å varje gång jag går ut till kaninerna så får hon va ute i en gräshage+ om det är något gott som har ramlat ner då hagen står under ett äppel/päron träd och den maten hon får har endå ganska mycket fett i sig så nu undrarjag om ni har något bra tips? till henne att gå upp i vikt
Tack för svaren
Ras, ålder? Är hon underviktig i dagsläget? Hur länge har du gett henne mer mat?
hon är blandning mellan dvv och lejonhuvad hon ca 3 år snart. ja hon är underviktigmen jag vet inte hur hon blev det hon är lixom ute i en gräs Hage 3-4 timmar varje dag.jag har gett henne mer mat i ca2 månad och lite till
Kanske dags att avmaska? Vad väger hon nu och vad brukar hon väga?
hon brukade väga ca 2kg vid denna tid förra året
nu väger hon lite mindre än 1 kg vilket jag tycker är för lite
Var hon normalviktig i fjol, alltså inte överviktig? Låter väldigt illa detta, ett kilo gör mycket på en kanin. Min tysk jättescheck gick ned ett kilo och då var han döende, hon måste ju vara bara skinn och ben.
Du borde åka in till veterinären, kanske är det att ni behöver avmaska, eller är det pga ålder. Jag ger solrosfrön, havregryn, sockerfri müsli och havregrynsgröt till underviktiga kaniner/marsvin, men i detta fallet så vet jag inte hur mycket detta kommer hjälpa då hon väger så pass lite.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#4 Om hennes normalvikt är på 2kg, och hon nu väger under 1kg låter det som att något är rätt galet. Har hon dessutom varit under "uppgödning" i lite mer än 2 månader utan effekt kanske det vore värt att göra ett besök hos veterinären. För som sagt verkar inte allt vara som det ska. Tycker i alla fall att du kan ringa en veterinär på måndag och rådfråga vad du ska göra.
Nu vet jag ju inte vilken sorts hö och foder din kanin får, och vad fodret innehåller (räknat i fett, protein osv.), men mina får ett bra hö och ett relativt fettsnålt foder, ca 1/2dl om dagen, vilket dem klarar sig bra på. Och då är mina kaniner ändå i 2-2,5kg storlek och tränas rätt mycket. Så det verkar inte som att din kanin är tunn på grund av för lite mat heller.
Lycka till och hoppas att det löser sig, vad det nu än är som är fel.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
vet ni var man kan köpa avmasknings medel om man Bode i Kungsängen vart är det bäst att köpa då
Du ska åka in till veterinären!
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
god nyheter hon har gått upp 1kilo på lite mer än 1dag så hon verkar inte ha mask i magen men vet ni vad som kan ha hänt (OBS nu så väger jag henne på kvällen och sen på dagen när jag går ut till dem)
#10 Är det ens möjligt att en kanin går upp 1kg på en dag? Jag tycker det verkar mycket på så kort tid.
trodde jag med tills jag vägde henne och jag kollade papprena (jag skriver hur mycket hon vägde dagen innan)
och jag trodde inte att en kanin kan gå upp i vikt så fort
Jag tror inte riktigt en kanin kan dubbla sin vikt på bara en dag :P Kanske menade TS 1 hekto, inte kilo :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Asså du behöver inte åka in till veterinären. Testa och avmaska och sedan ser du om hon går upp i vikt. Tror knappast att hon gått upp ett kilo på en dag. Kanske en bortförklaring så du slipper åka till veterinären och att folk ska sluta säga det?
Köp flytande axilur på apoteket och påbörja avmaskningsprocess.
tro vad ni vill men jag har det både uppskrivit och vägt henne 4gånger för att dubbel kolla 2gånger i går och 2 i morse
Normal vikt 2 kg, vägt under 1 kg och sen gått upp 1 kg på en dag..? Detta låter vääldigt konstigt.. Tycker att du ska åka till veterinären ändå, för en kanin ska inte kunna gå upp så mycket i vikt på en dag..
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Avmaska gör man hos veterinären numera om jag inte minns fel (det gäller iaf för hundar från och med 2013) så man kan inte bara åka till Apoteket eller djuraffären.
Hmm vad är det för våg du använder, och hur?
Har du kännt på hullet mer än att tänka på vikten med tanke på att hon är en blandras?
Hullet ska vara så att man känner ryggraden om man letar efter den och detsamma med höfterna. Du ska inte känna när du klappar lätt och du ska kunna känna ryggraden när du försöker.
//Joanna
#17 Vart har du fått det ifrån?
#19 Strunta i den kommentaren, det blev fel och min mobil gör sina egna ord samt att den tar bort typ 100 ord utan att jag gör något. Och detta skulle dessutom postas i en annan tråd oh komiskt nog handlade det om ungefär samma sak… :o Fast den andra handlade om hundar som skulle resa till t ex Norge
#18 det kan ju också bero på vågen men jag tycker också det lät konstigt att hon kan ha gått upp så mycket på så kort tid
Jo men att ha en köksvåg som klarar upp till 2,5-5kg är optimalt och sen tar man burken som kaninen är i och väger den och klickar på tare så blir den nollställd tillsammans med burkens vikt, sedan lägger man kaninen i burken och väger
Brukar göra såhär men på människo våg, har en glasdigital så den kan man nollställa genom att sätta på den genom ett fottryck och innan alla siffror försvinner ställa sig på vågen och nollställa den och sedan ta upp kaninen i famnen. Då blir min vikt nollställd och allt över min vikt är kaninens vikt
//Joanna

Jag tror nog att vågen visat fel. En kanin äter inte ens 1 kg mat på en dag. Det är som att en normalstor man skulle gå upp 80 kg på en dag, så de är inte möjligt :)
Är kanininen mager? Känns ryggkotor och revben väl? Då bör du kontakta veterinär. Är den inte mager så finns ingen anledning till oro :)