Föreldrar*
Vi känner inte dina föräldrar, så det kan bli rätt svårt. Jag hade pratat allvarligt med mina föräldrar. Så fort jag ler så tar de det på skoj, så för min del är detta jätte viktigt. Fråga varför de inte vill ha kanin. Skriv upp positivt och negativt om kaniner på en lista, och hitta på lösningar till allt negativt. Mina föräldrar vill oftast ha en anledning till att köpa nytt djur, och för pappa räcker det med att träffa en underbar individ men för mamma måste man ha lösningar på allt praktiskt som vem som ska passa den när ni reser bort osv. Alla personer är olika, men du kan i alla fall börja lösa allt "negativt" :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Eftersom att dina föräldrar har yttersta ansvaret för och äger din kanin tills du blir 18 så tycker jag att de inte ska tjatas in i det. De ska också vara intresserade! Därför kan du jobba på att få dem intresserade, visa böcker, hemsidor, utställningar, hopptävlingar osv.
Jag tror att dina föräldrar tänker att det i slutändan kommer bli de som får ta hand om kaninen, att du kommer tröttna efter ett tag. Du måste på något vis visa dem att du verkligen har intresse och kommer klara av en kanin. Du kan börja med att låna hem massor böcker om kaniner, läsa fakta på internet osv. Ta reda på så mycket som möjligt, både positiva och negativa saker. Sedan sätter du dina föräldrar vid matbordet och förklarar för dem att du menar allvar, att du nu läst på och vet vad det innebär att ha kanin. Berätta att du vet att en kanin kan bli 10 år och behöver komma ut näst in till varje dag, att du måste städa till den så fort det blir äckligt i buren och att du måste klippa klorna på den då det är dags. Men berätta även att du behöver deras hjälp då och då, att ifall det skulle hända kaninen någonting så måste de hjälpa dig till veterinären. Du kan själv lägga undan pengar varje månad ifall du får måndagspeng eller någonting liknande. Du får förklara för dem att de har ansvaret men att det är du som ska ta hand om kaninen. De kommer dock få hjälpa dig ifall du blir sjuk eller är borta någon dag.
Att tjata kan göra nytta men då av fel anledning. Oftast ger föräldrar med sig för att de inte orkar höra på tjatet och då är de inte införstådda i vilket ansvar de egentligen har och när de lämnar över hela ansvaret på dig kan det bli jobbigt och du kanske tröttnar.
Lycka till :)
http://pillasddv.weebly.com/
Att visa att du är engagerad, intresserad o.s.v. är ett jättebra sätt att visa att det skulle bli bra med en kanin. Där emot så kan det vara så att de helt enkelt inte gillar husdjur och då får du tyvärr acceptera det eftersom det är de som blir ofrivilligt ansvariga enligt lag.
Skulle det vara så att du inte får kaniner kanske du kan få ett annat slags husdjur eller så kan du vara husdjursvakt, vara engagerad i någon förening eller liknande. Du kan även bli ordentligt påläst om ett visst område, t.ex. kaniner, och hjälpa till här på forumet att svara på frågor. :)
Problem och lösningar:
* Pengar. Spara ihop pengar själv till kanin och utrustning samt en buffert med extrapengar till t.ex. ett eventuellt veterinärbesök. Det kan ta lite tid men då ser de att detta verkligen är något du vill! Kanske kan du jobba ihop pengarna hemma, t.ex. dammsuga för en slant.
* Platsbrist. Kanske du kan hitta en fodervärd så att kaninen bor där men så att du har tillgång till den och kan leka och ta hand om den
* Allergi. Det finns luftrenare. Andra saker man kan göra är att städa ofta, ha kaninen i ett eget rum, inte ha kaninen i deras sovrum, vädra mycket, ta en korthårig kanin som inte fäller så mycket.
* Osäkra. Ge dem tid, visa att du kan, läs på ordentligt, lägg upp ett exempel på hur du skulle vilja göra. Att kompromissa är nästan alltid en bra lösning.
Det min mamma tyckt varit positivt är:
* Husdjur är en nyttigare hobby än vissa andra saker. Man lär sig ansvar och empati samt pliktkänsla och kontinuitet.
* Kaniner är väldigt populära. Därför är det inte svårt att t.ex. hitta en kunnig veterinär eller utrustning. Det finns mycket billiga begagnade saker i fint skick samt massa goda spartips här på iFokus.
* Kaniner har mycket goda egenskaper som art. Generellt skulle jag säga att kaniner är barnvänliga, lugna, keliga, kontaktsökande, nyfikna och snälla.
* Kaniner är mycket lätta att ta hand om jämfört med vissa andra husdjur.