Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1231 ggr
Sunes
0

Kastration, nått spec. att tänka på?

Är det något speciellt jag ska tänka på i samband med min hanes kastration? Har tid hos veterinären imorrn :)

farvendal
1

Ha enbart hö och vatten i transportburen. Samt någon filt/handduk att sitta på. Se till att kaninen äter när du får hem honom, framförallt att han äter hö. Ha gärna cirtical care tillhands. Tills såret har läkt ska han ej sitta på spån, utan du ska ha tidningspapper, handdukar eller dylikt.

Jag fick med mig ett papper hem från veterinären med skötselråd :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

HelenaBuhr
0

Kolla med jämna mellanrum att han inte har blivit infekterade eller att det börjar blöda där nere efter kastreringen.

Sunes
0

Tack för tips? och råd :) Känns inte alls lika nervöst nu när han är hemma igen!

[Mi-rand-a]
0

Tycker de är onödigt att ha hö i transoprtburen då han ska och kastreras och inte åka så värst länge i den + att hö kan börja sticka i såret om veterinärn inte tömmer buren så tycker endast vatten och en handduk är nödvändigt :)

hobbymupp
0

#5, Han är redan hemma :) Men kaniner måste alltid ha hö, speciellt viktigt inför operation att de ätit bra precis innan och kan börja äta så fort de känner för det efteråt.

[Mi-rand-a]
0

#6 men man behöver inte ta de "dödligt" seriöst att vart de än går ska de finnas hö, såklart fritillgång hemma och längre sträckor i transportbur men ett besök hos vettan är onödigt då de bara tar plats  och speciellt under en operation, om de ska bli inlagda eller liknande kan man ha hö i en påse som veterinärn kan fylla på eller så ger man hö direkt när kaninen kommer hem. De ska vakna upp också, så ingen nöd lär ju gå.

farvendal
1

#5 De ska ha hö för att hålla magen igång..väldigt viktigt i samband med ett ingrepp, enligt min vet iallafall.. oftast är det ju så att man lämnar bort kaninen över en hel arbetsdag så det är ju inget kort veterinärbesök direkt..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

hobbymupp
1

#7, Jo, det är dödligt faktiskt :/ Att kaniner dör av narkosen är inte längre ett stort problem, men att man inte får igång magen efteråt är vanligare. Man kan ha höet i en höboll så att det inte ligger och dräller i buren :)

Sunes
3

Jag blev tillsagd att ha hö med. Detta la vet i buren i liten mängd efter op. Och som sagt, 8 timmar va han där. Nu börjar fyllan gå ur å han är sig själv igen. Skönt tycker jag :D