Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2017 ggr
Sweater
0

Kanin attackerar och gnyr!

Hejsan! Har en liten hona här hemma som idag och för nån månad sedan attackerat när hon ska hanteras inne i buren. Tänkte att det kunde bero på katt- eller hundlukt då vi har de här hemma, men tog mig en dusch för att sedan försöka igen.. Men samma visa upprepades. Hon attackerar handen och gnyr/morrar(?) samtidigt, knöt handen för att visa att jag inte ger mig, att hon kunde attackera bäst hon ville. Men det hjälpte inte heller. Funderar på om det kan bero på tonåren, men det verkar ganska osannolikt i och med att hon blir fem månader i Oktober och var alltså bara 3-4månadee när hon attackerade första gången. Min andra tanke är att jag kanske haft oturen och fått en aggressiv hona.. Skulle uppskatta både tips? och råd om detta.. Ska jag prata med uppfödaren/privat personen som jag köpte henne av?

[00emi07]
1

Jag skulle tro att det är brunsten eller tonåren. Min kanin var som en ängel, så snäll så sällskaplig. Tills hon blev ca 3,5 månader. Då började hon attakerad min hand och gny i buren. Nubär hon drygt 9 månader och lika dan ): *suck*

hhejlollo
0

Jag gissar att hon är brunstig. Vår hona vill vara ifredoch halvt attackerar när man kommer och sen hoppar så långt bort det går när hon är brunstig, hon är snart ett år och vissa blir tyvärr så när dom brunstar:/

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sweater
0

Tack så otroligt mycket för snabba svar! Vet ni hur länge en hona brukar brunsta?

[00emi07]
0

Ca 3 veckor, sen (brukar) det gå 3 veckor igen och sen börjar brunsten. Jag skulle säga att en kaninhona brunstar större delen av sitt liv. Vår kanin är nästan alltid sådär

Sweater
0

#4 Okej, tack så mycket! Kan man göra något för att få henne lugnare? Går ju knappt att röra henne.

Zebra02
0

Kastrera henne.

Plopp4
0

Vissa dagar är värre än andra ungefär. Det är ju inte så att dem är brunstiga hela tiden varje dag livet ut, utan det blir väl ett par dagar några gånger. 

Om hon är riktigt jobbig vid brunst skulle du kunna kastrera henne (om hon inte ska användas i Avel förstås).

Men eftersom hon var såpass ung när hon började attackera tror jag inte att hon var brunstig. Det är sällan såpass unga honor brunstar. Tonåren brukar också komma senare, men det finns undantag. 

Har du testat ha henne lös i rummet medans du suttit på golvet? När hon inser att du inte är något hot kanske hon kommer fram? :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[Mi-rand-a]
0

gör hon så hela tiden eller bara vissa veckor? isåfall är de brunst.

Kan vara att hon är rädd också, har du gett henne tid att vänja sig vid omgivningen och dig?

Evelina!
0

Min sexmånadershona är precis likadan. Har den senaste veckan attackerat min hand så fort jag hållit på med något i buren. Ute hur trevlig som helst. Hoppas innerligt på att det är brunsten då jag inte vill ha en aggressiv kanin. Från vilken ålder kan man kastrera? Jag ska dessutom tävla med henne i helgen, undrar om det är något jag borde undvika? Brukar de prestera sämre under brunsten? Mig gör det inget, vi är bara där för att få rutin, jag blir jätteglad bara hon hoppar ett hinder.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Plopp4
1

#9 Vissa kaniner hoppvägrar när de är brunstiga. Bara lägger sig ner med svansen upp till öronen ^^

Men andra kan vara som min hona (som aldrig lägger sig ner och riktigt brunstar). Hon springer på lite extra och bara ser sur ut när man går efter :P Men med själva hindren (om kaninen inte hoppvägrar såklart) brukar det inte vara några problem :) Men det är ju olika från individ till individ :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se