Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1553 ggr
Alvsas
3

Orsaker till magstopp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena kanin dog igår natt hos veterinären. Dom sa att han hade fått magstopp och därför så vill jag veta lite olika orsaker till magstopp. Tack på förhand.

Här är min lilla älskling Leo😢

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

farvendal
1

För lite fibrer, dvs hö. Kan även vara att de ätit något gasbildande, tex mycket kål.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Alvsas
1

Han har såklart fri tillgång till hö, och det slukade han och hans syster ungefär en till två höhäckar om dan. Och kål skulle dom aldrig få.

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

farvendal
0

Ja ibland är det en gåta varför det blir som det blir. Det blir ju snabbt värre också när det väl inträffar :(

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

bustjejen
0

Foderbyte kanske? Vår ena kanin dog av stopp i magen i somras troligen pga att det blev ett för snabbt byte av foder 😕.

Alvsas
0

Nej dom går på samma foder som dom hade hos uppfödaren. Och jag glömde skriva att han bara blev 6 mån och en dag

#4😕

― Bilbo Baggins

zezagena
0

Kanske han dålig på att dricka vatten? då blir det lätt stop om de äter fiberrikt foder/hö tyvärr..

fridaaocrazy
0

Magstopp beror ju oftast på för lite vätska eller fibrer. Du kan kanske tänka på att ge t ex en gurkbit då och då till din nuvarande kanin så att den  inte får några problem ifall den skulle ha det. 🙂

Fin Leo är, synd att han inte levde så länge 🌺

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka