Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2278 ggr
[Caaassie]
0

(X) Avliva eller inte?

För två månader sen började min kanin Viggo fälla päls och det såg ut som han hade kvalster. Vi åkte in till veterinären med honom och de sa att han hade kvalster men även blåser på hjärtat. Vi fick medicin som vi skulle ge honom en gång varje vecka men han har inte blivit bättre.

Han är fortfarande en glad kanin och kommer alltid fram för att hälsa MEN hans balanssinne har blivit värre och värre och alldeles nyss när jag skulle ge honom en nekarinbit ställde han sig på bakbenen, föll baklänges och kunde inte resa sig själv utan jag fick hjälpa honom upp.

Jag vill göra det som är bäst för honom. Han skulle antagligen inte klara vintern då han är utekanin och jag vet inte om han kan smitta min andra kanin som jag redan har inne om jag skulle ta in honom. 

Det gör ont i mig att se att han inte ens kan resa sig men samtidigt äter han bra och är energisk så jag tänkte om jag kunde ha honom inne så jag kan ta hand om honom bättre. 

Så min fråga är vad ni tycker jag borde göra?

Emmetem
6

Personligen tycker jag att avlivning är en smula egoistiskt än så länge. Jag tycker du ska fortsätta behandlingen och även ta in honom. 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

bustjejen
0

Vad menar du med blåser på hjärtat? Är det blåsljud?

Jag skulle ta ett återbesök till vet. i första hand, där kan du också fråga om han smittar. Pälskvalstren bör väl gå att få bort.

Hur gammal är kaninen?

[Caaassie]
0

#1: Tycker jag med, har börjat leta efter en innebur.

#2: Kan det vara, det var det veterinären sa i alla fall. Ska göra det! Han är 5 år gammal. 

Tack för svaren! :)

natha-mjau
6

Frågan är hur mycket påverkar detta hans vardag?
Så länge han kan gå normalt är det ingen fara skulle jag tro. Men börjar han vingla när han går och blir sämre tycker jag inte det är egoistiskt att ta bort han, man får tänkta på djuret i första hand.
Jag gick alldeles för långt med min förra kanin och tänkte bara på att jag inte ville förlora henne istället för att se hur dålig hon egentligen var… det misstaget gör jag aldrig om.

Rebornbabyn
3

Tycker att du ska ta in kaninen och fortsätta behandla honom.

Hoppas han blir bättre, lycka till! ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Northernlights KU
1

Kan du inte rådgöra med veterinären och höra vad h*n tycker, och diskutera för- och nackdelar (om man nu kan kalla det det) med båda alternativen.

Usch, lider verkligen med dig! Det är nästan de där "gränsfallen" som är jobbigast att fatta beslut i. När kaninen är riktigt dålig är det ju liksom inte så mycket att fundera över, även om det såklart aldrig är helt enkelt att fatta ett avlivningsbeslut.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Saaara
3

Jag tycker nog att det basta ar att bort kaninen innan han borjar lida. En kanin som har svart att halla balansen ar ju inget bra. 

Det ar verkligen inte egoistiskt att ta bort honom. Nastan tvartom, det ar egoistiskt att ha kvar han om han borjar lida. Du har ju gjort vad du kunnat. :) Det ar aldrig kul att ta bort ett djur som man ar fast vid. Men ibland far man forsoka stanga av sina kanslor och tanka vad som ar det basta for kaninen och inte for en sjalv. Du sa ju att det gor ont i dej att se honom sahar. Det kommer antagligen kannas lattare for dej nar han ar borta. 

Hoppas du inte missuppfattar eller tar illa upp! Jag vet hur jobbiga sanahar beslut ar.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Guldvingens]
14

#1 Avlivning, egoistiskt? Nu tycker jag att du är egoistisk. En kanin som inte ens kan ta sig upp till sittande ställning efter att ha ramlat lever inget värdigt kaninliv. En kanin är en flyktdjur, de ska kunna röra på sig. Att inte kunna det är ett handikapp, en kanin visar inte att de har problem med motoriken förräns det är såpass illa att de inte kan dölja det. Och har detta då pågått en längre tid så anser jag att det är SYND om kaninen.

Kaninen MÅR dåligt som inte kan röra sig normalt. 
Enligt lagen får du inte låta dina djur lida.

Att han fortfarande äter & verkar pigg är för att det är flyktdjurens sätt att vara. En hund hade slutat äta, visat att den inte mådde bra. För den är ett rovdjur, vilket innebär att de kan visa svaghet. Ett flyktdjur som visar svaghet är ett hot mot "flocken", och kan elimineras av sina "egna". Därför så kommer nog din lilla kanin att fortsätta äta & verka pigg, trots att han inte mår bra.

Du har försökt medicinera.
Han har inte blivit bättre.
Därmed så är det enbart egoistiskt att låta honom lida.
Du har gjort det du kan för att han ska bli bättre.

Sixtenblixten
0

Håller med #8 i allt hon säger!

tlover
1

Vid alla avlivningar jag varit med och tagit beslut om tänker jag alltid "varför lät jag det gå så långt" aldrig att jag ångrat det för djurens skull.

Jag skulle nog avliva om inte det fanns nått sätt att ta hand om balansproblemet.

l'm back

Emmetem
5

#7 "Det kommer antagligen kannas lattare for dej nar han ar borta. " Det lät väldigt egoistiskt.

#8 Fast nu är det ju dock så att avlivning vid minsta lilla fel är egoistisk, inte att försöka rädda djuret till varje pris. Det skulle aldrig falla mig in att avliva ett djur om den till exempel inte kunde hålla balansen. Jag skulle ta mitt ansvar som djurägare och åka till veterinären för att se vad det kan vara. Det kan bara vara någon öroninfektion som har satt sig på balanssinnet? Min kanin gick omkring med huvudet snett, ena ögat helt grått och även så var hon 7 år gammal på det. Vi åkte till veterinären och fick medicin mot det mesta. Hon blev 9 1/2 år gammal - och dog av att hon blev tagen av en räv. Hon levde hur lyckligt som helst trots att hennes balanssinne inte längre var det bästa. Så varför envisas man med att hålla människor vid liv när de är näst intill halvdöda redan? Humanitet. Susie hade livsgnistan kvar, även trots oddsen inte var de bästa. Hon älskade livet. (Och kom nu ingen och säg "hon led säkert" för det vet ni ingenting om. Jag tror inte en kanin gör glädjeskutt, gosar i timmar framför TV:n och till och med springer runt på gräsmattan om hon har ont eller lider.) Jag säger inte att avlivning är en dåligt sak vid alla tillfällen. Det kan vara bra om kaninen faktiskt verkligen lider. Däremot så är det egoistiskt att avliva för minsta lilla för att "den inte kan leva ett normalt liv". Såvitt jag vet så har vi kommit längre i utvecklingen än det, eller är det okej att döda andra arter som inte kan leva ett normalt liv - medan vi själva faktiskt håller människor vid liv även fast de inte vill det? Det är inte egoistiskt att hålla djuret vid liv om det har kvar livsgnistan och åkomman/skadan faktiskt går att bota.

S.Morgans
1

Att han har fått dålig balans kan ha med öronen att göra! Har hänt mina kaniner nån gång. Blåsor i öronen kan uppstå lättare hos kaniner som är ute:) Kollade veterinären i öronen? Annars skulle jag åka tillbaka och kolla upp det, går att behandla hyffsat lätt om det märks tidigt.:)

[Guldvingens]
2

#11 Kaninen har blivit medicinerad i 2 månader utan förbättring, han ramlar och kan inte ta sig upp utan hjälp. Och du anser det vara bra livskvalité för ett djur som är gjort för att röra sig?

Tyvärr är det människan egoism som håller många djur vid liv trots att de inte mår bra. Vi vet bättre, vi har möjligheten att göra något för djuret. Men trots det så tänker vi enbart på oss själva. 

Det finns en lag som säger att man inte FÅR låta sitt djur lida. Den finns där av en anledning. Låter du ditt djur lida, så är det ett lagbrott. 

Hur långt ska det behöva gå innan man får avliva ett djur som uppenbart inte har en bra livskvalité? För mig innebär livskvalité att kunna röra sig normalt, jag skulle ALDRIG vilja leva om jag var ett kolli med hjärnan i behåll. Usch och fy. Att vara fången i sin egna kropp. 

Jag tycker det är egoistiskt att hålla människor vid liv till varje pris också, oavsett mående. Även fast det inte hör till denna konversationen alls!

Kaniner är ett flyktdjur. De får inte visa smärta. De får inte visa att de är sårbara. Det är så de fungerar. SÅ därför är det upp till oss kaninägare att tänka klokt & förnuftigt, samt alltid sätta kaninens bästa i centrum. Oavsett hur man själv känner inför det.

Emmetem
4

#13 Då måste jag fråga dig. Är det vilda eller tama kaniner som det är vi håller i fångenskap? Såvitt jag vet är det ingenting som säger att vi ska avliva de svagaste för att det är "naturens gång". Är det egoistiskt att vilja det bästa för kaninen? Nej. Att avliva för minsta lilla är egoistiskt, oavsett om du tycker det eller inte. Och anledningen till att jag jämförde med människor är för att det är samma princip. Skulle vi också bete oss som flockdjur och avliva de svagaste så skulle jag inte vilja leva i den i vilket fall. Du vet inte om det är något som påverkar kaninen så att den inte vill leva längre, eller hur? Däremot hade det varit allvarligare hade jag personligen också valt att avliva. Men jag ser inte detta som en anledning att avliva. Fortsätter de behandlingen men kaninen blir värre så kan jag nog också tycka att avlivning är det bästa. Men i detta fallet, nej.

[Nalle-]
2

Kaninen verkar inte må bra, men hade jag varit du hade jag antagligen pratat med veterinären igen och hört med denna hur den tycker man skulle kunna gå vidare. Är chansen stor att kaninen skulle bli bra igen hade jag gett det ett nytt försök med ny medicinering tex, om inte hade jag avlivat så kaninen slipper lida.

[Caaassie]
0

Jag uppskattar verkligen alla svar ska ni veta. Det är ett jobbigt beslut att behöva ta eftersom jag vill göra det bästa valet för honom. Jag ska ringa en veterinär, höra vad de har att säga och så får jag bestämma mig efter det helt enkelt. Och ja, de undersökte allt så det var inget fel på öronen. 

Vill också tillägga att vi fick med oss endast tre sprutor hem som vi skulle ge, glömde skriva det. Det kanske skulle ha ändrat era argument om ni hade vetat det. Det har alltså gått en månad utan att medicinen har hjälpt.