Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6455 ggr
Twix*
1

Kan en 2 månaders bli dräktig?

ÅH HJÄLP! nu har jag ställt till det…jag släppte ut våra lite mer än 2 månader gamla kanin ungar på golvet 2 hanar och 1 hona (i vanliga fall är dom i separata burar) men på golvet får dom (än så länge) vara tillsammans under uppsikt men så skulle jag gå in till min något äldre kanin hane så jag öppnade bur dörren (han bor på golvet) och VIPPS så var han ute och sprang genast under en annan bur som är 1m bred och står ungefär 35cm över golvet och där älskar ALLA våra kaniner att vara och gissa vem han råkade få syn på honan så klart!😕 sen kan man ju bara gissa vad hände och nu är jag förtvivlad tänk OM honan skulle få ungar! det kanske är för tidigt? men vad tror ni några tips??? det är den enda frågan jag ställer! och den enda jag vill ha svar på snälla!

[Mi-rand-a]
0

tog de länge innan du hann sära på dem ?

[Asra1]
0

Det kan ta 3s för en kanin att para sig men det beror från kanin till kanin. En kaninhona kan ta en till kull även om hon nyss har haft en. Men 3 på raken är välidgt illa. jag skulle hålla avsikt.

Itchy
9

men varför lät du ens dom träffa varandra utan uppsyn ??

man brukar ju inte säga "föröka sej som kaniner" utan anledning 😡

för en hona att få ungar när hon inte är färdigvuxen fysiskt eller mentalt kan få förödande konsekvenser, och kan leda till att såväl mamman som ungarna dör, därför finns det rekommendationer om vilken ålder det är lämpligt att avla på en hona

är hon dräktig, ja antingen så får du åka in till veterinären & kastrera henne genast (och på så sätt förhindra att ngt sånt här händer igen)

eller så får du helt enkelt låta naturen ha sin gång & hålla tummarna på att allt går som det ska

You can't spell Bitchy without Itchy

Rmk02
0

Stackars dig tyvärr är jag inte till någon hjälp❤️

Twix*
0

#3 han smet ut mellan benen på mig!😕

Itchy
5

jag har haft hona & hane samtidigt, och skulle aldrig lämna de utan uppsyn i ens 5 sekunder då jag vet hur snabba kaniner är på att ta tillfället i akt, och att öppna en dörr där du vet att det finns en lösspringande hane, till ett rum dör det finns en hona och 2 yngre hanar (som den äldre lätt skulle kunna döda för att eliminera konkurransen om honan)

jag förstår inte hur man som ansvarsfull kaninägare skulle göra ngt som detta, det hade ju varit mycket bätre om du satt in de 3 yngre kaninerna i deras burar innan du öppnade dörren

You can't spell Bitchy without Itchy

Mannez
0

Blev det en lyckad PARNING då TS? Alltså hann hanen svimma?

Hälsningar Amanda och kaninerna

RosarysKaniner
2

Hanen behöver inte svimma för att få en lyckad PARNING.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Twix*
0

nej jag såg inte att han "svimmade" och hoppas för honans liv att det inte blev det heller men kan det bli lyckad PARNING ändå? jag ryckte ju bort honom så fort jag såg det och efter som han är ung och oerfaren så är kanske risken mindre

Mannez
0

#8 Det vet jag såklart, men chansen finns ju om han inte hann svimma att det kanske inte blev en lyckad PARNING och det är ju det vi alla hoppas på.

9# Jo, det kan bli lyckad PARNING ändå. Men om han inte hann svimma är dock chansen större att det inte hann bli nått. Även om risken nu finns att hon blivit dräktig. Dock är honan bara lite över två månader, har hon kommit igång med brunsten än? Eller visat andra tecken på könsmognad.

Twix*
0

nej inte vad jag har märkt hon har bara varit som vanligt och vissa blir ju könsmogna senare än andra..

zezagena
2

2 mån.. är unghonan under 10 v är hon trol ej havande, observera hur hon beter sej dagarna efter..

helt klart är hon för ung vid ca 3 mån men kan ju gå bra ändå.. 😉

fullbordad PARNING brukar höras oxå.. du hörde inget el såg?

Tyvärr kan du nog inte avfärda ev kull, bara o vänta o se, visar sej om ca 28 dagar

HelenaBuhr
0

Om hon bara är lite mer än 2 månader så är hon troligen inte ens könsmogen än ;) Jag hade min hona och hane ihop tills de var båda 3-3,5 månader gamla och det hände ingenting.

zezagena
0

Sålde ett syskonpar o rek ägarna separera dem vid senast 10 v el tidigare, de särades vid 12 v o honan fick kull efter knappt 30 dagar. Gick dock bra o var bara 1 unge som hon skötte fint, så visst kan de bli könsmogna vid 8-10 v men ovanligt.. iallafall dvv, hermeliner tror jag tidigare o större raser senare..(?)

Twix*
0

#14 jag hoppas du har rätt för hon är en Fransk vädur

Mannez
0

15# Ännu bättre då jätteraser mognar senare.