Vad ska jag göra? helt kluven.
Min fina hane är underbart snäll och jag tycker verkligen om honom, men han är väldigt över sexuell. Jag kan inte var i buren med han han skvätter ner hela mina ben, jag kan inte gosa med han då han juckar mot mina armar. Men grejen är att det är bara på mig han gör det, jag säger ifrån och knuffar bort han, men det hjälper inte. Jag får dåligt samvete då jag inte kan hantera han på samma sätt som mina andra kaniner. Jag tycker det är fel att bara låta en sån fin kille bara sitta där. Det var tänkt att han skulle börja tävlas snart, men jag kan ju inte ha honom runt honor utan att han blir helt galen, vill heller inte kastrera han då han är till för Avel och ungarna efter han är helt underbara, både u psyket och kroppen. Jag har funderat på att sälja han, men det är ett svårt beslut. Då jag verkligen tycker om han. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är med andra ord helt kluven😭
Slänger in en bild på min lilla sötnos också.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Kastrering är tyvärr det som hjälper mot sånt.
Så du har inte mycket att välja på: kastrera, sälja eller bli nerkissad. Finns tyvärr inga andra alternativ.
Jag hade kastrerat om det vore min kanin. Jag läste någonstanns att det kan ärvas vidare till ungarna sen, om de skvätter mycket, vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Samt att jag tror det är skönast för honom, slippa det där med hormonerna, bli frustrerad över brunstande honor också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

finns det inte kastreringschip man kan använda på kaniner ?
You can't spell Bitchy without Itchy
#2 det har jag aldrig hört om, vad innebär det? 🤔
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

ett hormonchip som sätts in under huden och som agerar som en kemisk kastrering, och han blir fertil igen när chippet tas ut
tror att det heter Superloin eller likn, ring din vet imorrn & fråga om det :)
Väljer du att kastrerad honom så kan du ju para honom först, och använda hans son till Avel, och då kanske den inte får samma beteende beroende på honan. Så hade nog jag gjort. Eller så gjorde jag, min hanhund skulle också få en kull igentligen, men då vi inte kunde ha honom tillsammans med andra hundar så fick vi kastrera. Enormt glad för det nu, för han är helt underbar och funkar med alla hundar :) Kanske händer samma sak för dig, fast då att Molle slutar kissa osv på dig ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

#6 det funkar ju på illrar, och iller & kanin är ju rätt lika i kroppsvikt & storlek, så det borde ju funka
#7 Jo kan fungera som jag sa, men inte helt säkert. Är som sagt väldigt skilt inom hund, så kan ju vara så på kanin också (om det ens finns, aldrig sett det någonstanns), och tvivlar tyvärr på att det tar bort skvättandet, som just här är problemet.
Visst, finns det till kanin kan hon ju testa.
#4 hm.. jo det låter ju faktiskt smart, jag får ringa och höra med den lokala veten imorgon.
#5 jo det skulle vi gjort, men det är minst 6 mån kvar innan vi ska para han igen, och 6 månader med detta vet jag inte om jag klarar av.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#9 Släpp dock inte ihop honom med en hona ändå, om det nu går att chipkastrera en kanin. De är som sagt inet 100% tillförlitliga 😉
#10 nejdå, han har sin egna bur så det är ingen risk 😉
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
du kan ju alltid byta kläder när du ska hålla på med honom så du inte luktar så mycket hona, blir omständligt och kanske inte funkar så mycket men annars är nog kastrering eller att sälja enda lösningen.
Hade jag varit du hade jag kastrerat kaninen. Han mår förmodligen inte så bra själv heller, det där beteendet kan vara ganska stressande för kaninen.
Som jag tolkade av TS så har han alltså redan använts i avel eftersom "ungarna efter han är helt underbara, både u psyket och kroppen. " Hur gamla är hans äldsta avkommor? Sådant där beteende kan nämligen vara ärftligt, men visar sig troligtvis inte förrän när avkommorna kommer in i "tonårsperioden" och/eller blir könsmogna. Om hans avkommor är vuxna nu, och fortfarande är "helt underbara, både i psyket och kroppen" så avla vidare på någon av dem istället.
Kaniner som är "översexuella" är inte roliga vare sig för ägaren eller kaninen själv, och det brukar heller inte gå så bra om/när man försöker tävla i t.ex. hoppning. Så mitt råd är som sagt att kastrera, att sälja honom kan innebära att man bara skjuter över problemet på någon annan och att spara honom okastrerad för använda honom i Avel känns inte heller som någon bra idé med tanke på att beteendet kan ärvas vidare.
Lycka till och hoppas att det löser sig, vad du än väljer att göra 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Du borde nog fundera på att kastrera honom.
är det speciella tillfällen som det händer?
för oss är det så
antingen händer det då man släpper ihop hona och hane för PARNING (inte så mkt att göra åt) eller så sker det då jag städar buren (men inte om han tillfälligt är nån annan stans tex en transportbur).
För är det så kan du kanske göra nått åt situationen istället för kaninen (sen får du ju fråga dig om du verkligen vill ha översexuella avkommor, lite pisseri är ok enligt mig men skulle det bli för mkt skulle nog han åka ur Avel, särskilt om han tex terrar honor pga sin översexualitet).
l'm back
Min hane var likadan. Satt jag i soffan så tog det inte mer än två sekunder innan han skvätte ned hela mig och soffan. Bytte kläder och satte mig igen. Samma sak, om och om igen. Jag valde att kastrera honom, efter att jag tagit kaninungar efter honom.
Det är snart ett år sedan han kastrerades, och han har inte skvätt en enda gång sedan dess, något han gjorde flera gånger om dagen tidigare.
Så, jag skulle helt klart kastrera. Att ha en hane som skvätter hela tiden funkar inte i längden. Och om du inte vill sälja honom så har du inte så mycket annat att välja på. Finns andra kaniner att avla med.
Jo det blir nog kastrering, då jag inte tycker det är rätt att sälja vidare han med det (problemet) tack för all hjälp :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#18 Pm; a mig så kan vi diskutera det :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna