Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 626 ggr
sarakaka
1

Bör jag lyftträna kanin?

Hej!

Gjorde en undersökning tidigare angående hur ofta ni bär era kaniner.
Detta undrar jag då min kanin ogillar att bli lyft och blir stressad av det.
Personligen har jag inget behov av att lyfta honom alls.
Han kommer när jag ropar, lägger sig i min famn, sitter still när jag klipper klor o.s.v. i alla fall.

Så jag undrar om det är nödvändigt att lyftträna honom ändå?
När kan man säga att det är för sent att försöka lära honom det?
Hur har det varit med era kaniner och lyft?

Tack på förhand. :)

EmelieSofia
0

Det tycker inte jag att det är :) Vill han inte och är hanterbar annars så duger det fint enligt mig.

AkaiTsuki
0

Om det  är ett problem tycker jag att du bör lyftträna men inte annars.

Ett kaninproblem är ju något som ägaren anser är ett problem för att de flesta "problem" uppstår ju av att kaninen inte är i naturlig miljö.

Om du inte har något problem så tycker jag inte du borde träna om det blir onödigt, det är som du råpluggar för ett prov som blir inställt och aldrig kommer hända.. känns lite knas 😉

Jag har haft problem med att lyfta, nu har jag inga problem med att lyfta annat än att sätta tillbaka honom i buren då han blir så ivrig för att där finns hans bajshörna, hylla och hö 😃 Det tränar jag på varje gång jag lyft honom såklart men bär inte på honom i onödan

//Joanna

[Mi-rand-a]
1

tycker du bör försöka lyftträna, kanske inte så de blir påfrestande för kaninen men lite då och då. Det kan alltid vara bra att kunna ta upp sin kanin för att kolla så allt stämmer med den.

SötnosenSantos
1

Min kanin är så snäll så man kan bära honom på vilket sätt som helst men om det är ett problem för dig borde du träna den på det

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

EmelieSofia
0

#3 Oftast går det att lyfta kaniner utan större problem även om de ogillar att bli lyfta. Så är det med mina i alla fall.

taxidriver142
1

Min kanin reagerar precis som din. Och han gillar inte heller att bli upplyft. Det går att lyfta upp honom i nödfall, men han tycker inte om det. Jag tycker inte det finns någon anledning att tvinga honom till något han inte vill.

sarakaka
0

Okej, tack så jättemycket för era svar! :)
Jag tror att jag avvaktar och hoppas på att det kanske kommer av sig självt ju bättre relation vi får. Jag provar då och då och ser hur det går.
Tack igen för svaren!