Hur rengöra kaninbur?
Jag hade tänkt o rengöra min kaninbur som jag har ute, men har ingen utdragnings platta. Och nu ska jag lägga in en toalåda till honom istället. Så tänkte rengöra den ordenligt nu. Men den är av trä så, har ni några tips?? Har inte haft honom i den buren så länge.
Jag tar med skyffel och ner i sopsäck eller skottkärra, sedan fyller på nytt spån eller vad man nu har i botten 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja :) Men jag tänkte mer på om man kanske skulle ta och skrubba hela buren? :) Men det kanske inte blir så bra om man har vatten o sen trä?
Trä blir altid dålig till slut från vatten men f.f.a. urin.
Jag tar först ut allt som #1, sen ta bort resterna med en borste, sen urindelar skrubbar jag med ättika, torksr ned en trasa, sen ny tidningspapper och halm. När det är bra väder med sol, extra bra städning med gröntvål/vatten och skrubba rent, låt torka minst 2 timmar, sen ny bottenmaterial.
Ättika neutraliserar urin och ta bort fläckar. Gröntvål renar inte superbra, men ger träbotten en fett lager så att den klarar sig längre, men efter 2-3 år behövs oftast ny botten.
Om din kanin använder f.f.a. en toalåda, går städning lättare och håller botten längre
#2 Det gör man om man anser att det behövs.
Gör man en kaninbur, så får man se till så att botten tål fukt/vatten/urin, och inte möglar/ruttnar snabbt.
Tror vissa bland annat målar botten med något som tål det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.