Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1152 ggr
Retrieversaga
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skrev inlägg igår men kände för att göra ett nytt.

Idag så märkte jag att Molly inte hade samma balans som förut, Hon är lite hängig. hon kan spring o så men puttar man hon lite hårdare så vickar hon.

Ska såklart åka till veterinären men det blir inte förrens måndag antagligen, ska prata med min pappa sen. 

Men vad tror ni ? hon är inte "sne" i huvudet. Min förra kanin fick öroninflammation och klarade sig inte även fast hon fick medicin (blev bara lite bättre med balansen).

Sen tycker ni jag ska sära på mina kaniner? 

tack…  bjuder på en liten bild oxå

[Mi-rand-a]
0

enda erfarenheten jag har av balansrubbning är e-cuniculi. En parasit kaniner kan leva med helt omärkt men symptom är balansrubbning, min kanin börjare vicka på huvudet så att öronen fladdrade väldigt mycket också. Sjukdomen kan leda till förlamning i bakbenen, det är också en väldigt svårbehandlad parasit och inte ens 100% säkert att det hjälper med behandling. 

De kan vara massa annat än E-cuniculi, öronskabb? eller början till öroninflammation.

Retrieversaga
0

Tack för ditt svar. Det blir veterinär på Måndag.. Hoppas hon klarar sig till dess.. Nu när jag skulle släppa in dem så är hon jätte hängig, ögonen ser jätte trötta ut. Inte så kul att se hon sådan. Men vad kan jag ge hon sålänge?,

Cathérine
0

Ge henne lugn omgivning, inte för kallt.

Se till att hon fortsätter äta och dricka. f.ö. kan du inte göra så mycket

Retrieversaga
0

De är ju i sin utebur året om, men det finns ett "rum" med lite halm som jag la i. Morötter äter hon lite sådär, men inte pellets vad jag sett. 

Sen så märkte jag också att hon inte dricker ur vattenflaskan så jag har en skål med vatten istället. 

Om hon klarar natten (nu låter jag lite hemskt men det är bara sanning tyvärr ) tycker ni att jag ska sätte ner hon i "kall"-källaren i en egen bur eller är det okej som det är?

[Mi-rand-a]
0

Om de är lättare att hålla koll på henne i kallkällarn så sätt henne där. Du kan ge grönt te åt henne, de brukar göra kaninerna lite piggare & sätter igång deras magar ifall de är förstoppning.

Retrieversaga
0

Hon lämnade oss inatt …

[Mi-rand-a]
0

nej vad tråkigt! undra vad de kan ha varit..

Cathérine
0

oj, ledsen… Jag hoppas att dina övriga kaniner mår bra?

Retrieversaga
0

#8 .. .Min andra kanin Zorro mår bra, han visar inga tecken på samma fall som tur är! 🥵