Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 4804 ggr
[Gloriosa]
0

Transportbur tåg kanin

Undrar hur ni "inreder" eran transportbur när ni ska åka tåg med eran kanin?? Hur löser ni toalett besöken, kiss/bajs?? Jag ska åka tåg i ca 3h vilket är väldigt långtid för en kanin att sitta still i en transportbur!😓

Transportburen har tak av galler som man kan öppna och en dörr på sidan av buren. Hänger matskål på sidan av dörren och vattenflaska. I taket har jag hängt en höboll som ska fyllas med hö. Bottnen har en mjukmadrass och ett kuddörngott på sig. Tänkte med kasta in en filt för att det ej ska bli kallt för henne. Några fler idéer ? 🙂

Så ser den ut typ (samma matskål med): http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=volyme_product_info&products_id=12035

[Mi-rand-a]
0

Jag brukar sätta halm på botten (ett tunt lager men som samtidigt täcker allt) sedan tidningar över så både tidningar och halm suger upp kisset. Då slipper man spån som kan åka utanför om kaniner börjar böka. Sen Sätter jag såklart hö längst bak i transportburen. 

Tycker de bara blir jobbigare med filt/handdukar till kaniner ifall de börjar bita + massa tvätt, med tidningar och halm är de bara att slänga och de är lätt att rengöra om de behövs.

[Gloriosa]
0

#1 jag har varken tidningar eller halm här 🤔 har hö bara ^^.

Mickis1994
3

Tidningar ca 2 st. Enkelt att byta ut. Samt även hö i ett hörn eller höboll och vatten i atlasskål. Under resans  gång om den är lång brukar jag även ge gurka så de får i sig vatten ordentligt då de brukar vara dåliga på att dricka i transportburen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sfut
0

Brukar ha tre tidningar. Då kan man ta ut översta när den blir äcklig. Vatten i flaska eller gurka/morot. Vattenskål tycker jag blir så blött, i alla fall hos mina ;). Och hö i boll eller direkt på golvet.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Gloriosa]
0

Men vad gör man när man inte har tidningar? :P Jag har toa-lätt kan man göra något med det?

Mickis1994
0

#5 Alla har väl tillgång till tidningar? Prenumererar på dagstidning gör säkert någon granne man kan fråga samt reklamblad :)

Mvh Michaela Glansk.

[Gloriosa]
0

#6 inte när man "flyttat" :P

Mickis1994
0

#7 Haha då förstår jag ;) Kanske en butik i närheten där man kan köpa gårdagens billigt? :)

Mvh Michaela Glansk.

[Gloriosa]
0

#8 haha ja 😃 Butiker ligger ganska långt ifrån.. Men vad tror du om man lägger toa-lätt på bottnen ?

Mickis1994
0

#9 Ja men det tror jag absolut borde gå. Det är ju ett ganska mjukt underlag som suger upp vätskan bra. Perfekt för transport egentligen. Absolut värt att testa.  :)

Mvh Michaela Glansk.

[Gloriosa]
0

Borde jag då ta ut dynan och endast ha toa-lätt eller lägga massa toa-lätt ovanpå? hmm

iWontBite
0

Åkte sex timmar och kan säga helt ärligt att kaninen undviker att kissa i buren om den kan, därför blir det inte jätte-sketet. Tre timmar tycker jag inte är jättemycket tid alls :P

Jag hade bara tidningar och så handduk uppå om jag minns rätt. Och så hö och vatten.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

sfut
1

#12 Ja när våra åkte upp hit (6,5 h) så var det bara liite kiss i ena buren så de höll sig bra. 

Ang toa-lätt, tror ni inte det kan fara runt en del precis som spån? Bara en tanke..

Och med tidningsproblemet har jag själv övervägt att plundra metro-lådor hehe ;)

www.hoppfullt.blogg.se

Suskiv
0

Jag brukar köra handduk i botten. Lätt att tvätta sen om de behövs, men kaninerna kissar extremt sällan i transporten. Vatten i flaska och hö i boll.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Vincent...
1

#9 gratistidningar eller hämta tidningar på en återvinning.

HAHAHAHAHAHA…..

[tanyas]
0

Min kanin kissade inte på hela tågresan och då reste jag 10 timmar. men hade med mig lite ikea handdukar, små för 2 kr styck som jag tänkte att jag skulle byta och kasta bara om han skulle kissa där. :)

Mickis1994
1

Jag skulle nog vilja säga att kaniner som är vana att resa i transportbur och trivs med det kissar. Spända kaniner som är stressade i transportbur kissar inte. De kaniner som jag har flängt runt med till olika hopptävlingar är/var oberörda av transporten och transportburen, de kissade.

Mvh Michaela Glansk.

sfut
0

#17 Mina brukar kissa om vi tex är på tävling. Ganska ordentligt också för den delen ;) Men just i bilen så håller de sig oftast.

www.hoppfullt.blogg.se

[Gloriosa]
0

Kostar det att åka med sin kanin i ssj tåg? När jag titta verkade de bara gratis

Trasdockaa
0

#19 Det kostar extra om du inte har mer än 2 transportburar :)

När man reser med tåg och/eller buss med kanin måste man tänka till att man inte får ha material i buren som kan skräpa ner. Om möjligt, försök att ha dyna, handduk, madrass, matta eller liknande. Något som suger upp urin, men som inte kan skräpa ner. Har varit med om flera gånger att konduktörerna blivit redigt arga, och tom en gång kastat ut en kvinna från kupén för att hon hade spån i sina transportburar som skräpade ner (vet dock inte vilket sorts djur hon hade, tror det var chinchillor då hon hade dem i duvtransporter).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Gloriosa]
0

#20 du menar väl att det kostar extra om man har mer än 2 burar? :P 

Tack så jätte mycket! :D

[Gloriosa]
0

Kom på nu Jag åker med Öresundståg kostar det med en kanin transportbur?

Trasdockaa
0

Haha! Ja precis ;)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

sfut
0

#22 Öresundståg är bara att sätta sig i djurvagnen :) Kostar inget extra. Åkte med kanin på de tågen i somras.

www.hoppfullt.blogg.se

AkaiTsuki
0

Jag har en filt till min kanin och en höboll, hade vatten med men han vill aldrig dricka under resa så jag har inte med det. Det är ju inte som om de dör av det. Han kissar bara om han "måste" och innan berättar han genom att härja och vara allmänt missnöjd ett tag tills han ger sig och kissar ändå.

//Joanna

unpoco
0

Skomattor från ikea funkar bra att ha i botten också :)