Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 473 ggr
RallyKanin
0

kaninen e lös i magen +0(

Har du problem med din kanin fastnar bajset i baken det gör de på min kanin får bada han i bland de e så STÖRIG jag undrar om det händer andra

Lolitas
0

att en kanin inte håller sig själv ren tyder vanligvis på sjukdom, är kaninen även apatisk bör du uppsöka veterinär. Äldre kaniner 5+ kan få svårigheter med att hålla sig rena på ålderns höst. För att få slut på den dåliga magen rekomenderar jag att du tar bort pelletset ut kaninens kost och låter den äta enbart hö och vatten i ett par dagar samt serverar den en näve grodblad varje dag (dessa finns i gräsmattan) d är kända för att motverka diaréer hos kanin. Blir kaninen inte bättre inom en vecka bör alltid veterinär uppsökas, flera allvarliga sjukdomar yttrar sig just genom diaree.

RallyKanin
0

de har jag läst men de e lite då och då men han e inte apatisk eller värkar sjuk han verkar hur frisk som helst :)

Lolitas
0

okej men ta bort pelletsen, o ge grodblad så brukar det bättra sig inom några timmar.

RallyKanin
0

oo tack :) ska pröva :P fast han e nt lös nu han brukar kanske bli de var tredje vecka och i bland nt på en månad el två de beror på :)

Lolitas
0

okej, om det återkommer ofta kan det vara en bra idé att skicka träckprov till SVA för att utreda att ni inte har fått coccidier.

RallyKanin
0

vad e de?

Lolitas
0

coccidie är en naturlig tarmbakterie. Under varma årstider, stress eller efter kontakt med en kanin med överflödiga coccidier kan kaninen drabbas av desamma, dvs överflödiga coccidier. Sjukdomen heter coccidios, yttrar sig genom uppsvälld buk, knorrande mage och framförallt diareer. Kaninerna slutar oftast äta. För ett ungt eller gammalt djur leder coccidios till döden. Allt material kaninen varit i kontakt med bör brännas eller tvättas av noggrant med virkon S. Diagnos fastställs genom träckprov till SVA. Behandling sker med bactrim, baytril eller det bästa medecin mot coccidios för spädgris.

Coccidios är inget som bör orsaka panik, man kan jämföra det med magsjuka hos människa som måste behandlas.

RallyKanin
0

ok