Vad skulle ni gjort?
Jag har en kanin som är väldig aggressiv och har varit det egentligen hela tiden hon anfaller, bits och morrar, det finns inget att göra med henne jag har försökt med allt men det går inte att få henne tam. Jag och mamma har börjat fundera på avlivning för det finns ju inget man kan göra med henne hon sitter ju bara i sin bur och det är ju inte så kul för henne och inte för mig heller. Vad skulle ni ha gjort?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Svårt att säga, varje fall är ju unikt. För oss tog det 10 månader att få vår dvärghare från demon till mys-pys. Hur ser ninens bakgrund ut? Ras, föräldrar, tidigare hem?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Som #1 skriver är det inget kul liv för kaninen… Men gör det inte fören du själv känner helt att det är det rätta och det enda sättet.
Precis som #2 säger är det olika. Vår dvärghona blev inte snäll och trevlig förrän efter drygt två år från att ha morrats och bitits när vi kom, men hon gjorde små men långsamma förbättringar under den tidsperioden.
Testat socialträningen i länken? Den använde vi på Mimmi efter vi haft henne ungefär ett år (då upptäckte vi den) och det var först då man kunde märka skillnad på hennes beteende.
Kastrering? 🙂
Hur gammal är hon?
Bakgrund: jag och mamma for efter dem men det var tänkt att bara ta en kanin men båda for in i transporten så vi tanket det kanske är bäst att vi tar båda, har var de tre månader. Sen efter en månad kom de in i tonåren och hon började bråka med my riktigt ordentligt så vi särade på dem. Och hon blev värre än vad hon var tidigare #4 de är exakt det jag har försökt #5 de är tyvärr inget alternativ och man vet ju aldrig och hon blir tamare och så är det väldigt dyrt och vi har redan 2 hanar som skall kastreras #6 hon är lite mer än ett år Hon är lejonhuvad och hermelin
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Är du säker på att hon inte har ont nånstans? Brukar du ha nån speciell lukt som hon inte gillar? Typ parfym? Men om hon är aggressiv mot andra kaniner så måste det bero på nåt annat…
Alltså jag måste bara få säga att jag tycker det låter otroligt grymt att avliva en kanin på bara 1 år för att hon bits och morrar! Varför ligger avlivning alltid så nära till hands vid minsta lilla problem? Skulle vi tänka så med människor så skulle väldigt få klara sig genom tonåren utan att bli avlivade! Jag blir så upprörd av denna brist på empati…
#9: Men kan man inte hantera kaninen och man
verkligen försökt allt
, vad ska man göra då? De går ju inte direkt ha en ohanterbar kanin hur ska man klippa klor? kolla hur den mår osv? och då blir ju kaninen bara sittande i en bur och de är ju inte de man vill heller.
Jag tror inte heller dom flesta tycker de är så kul och ta beslutet att avliva, men va ska man göra?
// Michis
Kan man inte hantera kaninen. Gett den en chans så är det väl inget fel på avlivning? Kaninen mår nog inte så bra själv om den är aggressiv och ev stressad osv. Kaninen lider mer av att leva länge som aggressiv än att få somna in.
9# En död kanin lider inte och dessutom hade den nog inte haft ett bra liv om den ny verkligen är ohanterbar. För den blir ju bara sittandes i en bur. Och då är det mycket bättre att låta den skutta vidare till kaninhimmlen. Jag menar om man har en hund tex. som är aggressiv och inte går att rehabilitera avlivar man och inte lider en då precis. Va är det då för skillnad med kanin.
TS: Det finns många bra tips? att få, men har man verkligen försökt allt och ingenting fungerar så är det inget fel att låta kaninen somna in.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag tycker verkligen inte att du ska avliva kaninen för att du inte kan få den att bete sig som du vill att den ska. Det kanske finns någon med massor av andra metoder och kunskap som kan ta din kanin och som kan göra den till en mer lätthanterlig individ. Att ta livet av en individ bara pga dess beteende är inte okej. Behöver du min hjälp på något sätt kan du skicka mig ett meddelande.
#10 jag förstår hur du tänker, men när har man "provat allt"? Jag vet ingenting om ts, men är ganska så övertygad om att de faktiskt inte verkligen provat allt. För snål för att kastrera till exempel, och då har man verkligen inte provat allt enligt min åsikt! Sen håller jag med om att avlivning kan vara det bästa för vissa, eftersom jag anser det vara klart värre att leva ett långt och tråkigt liv bortglömd i en bur än att få somna in. Men varför måste det bli så? Det kan ju vara så att kaninen är försummad och inte känner närhet till ägarna. Omplacering är ju ett alternativ om man inte är beredd att offra extra tid till att bygga upp förtroendet.
#12 Jag tycker att även hundar avlivas alltför lättvindigt. Men håller med dig om man verkligen provat allt, men inget funkar. Sen är det ju olika när man anser sig ha "provat allt"… Som jag skrev i inlägget ovan…
Nej, allt kan inte ha prövats, det är du&jag överens om. Och ett ensamt liv i en bur är inte kul, men är det inte värt att då istället i alla fall ge det en chans att låta någon annan försöka? Att kaninen ska flytta runt ger absolut inte mer trygghet tvärt om men jag tycker att ts ska tänka om! ;)
ibland kan det enda man kan göra vara att avliva
Vi var tvungen att göra det på en av våra katter, men det var bäst för henne. Däremot vad som är bäst för TS kanin vet inte jag men har man verkligen testat allt är det nog bättre för kaninen på de sälla betesmarkerna.
l'm back
Jag tycker det låter onödigt att avliva innan ni ens har försökt omplacera henne. Någon annan kanske har mer tid eller pengar än vad ni har? Skriv en ärlig annons och förklara situationen så kanske någon kan ta sig an henne. En grinig kanin kräver ett annat handlag än en lugn och glad en, men det betyder inte nödvändigtvis att avlivning är den enda utvägen.
#18 instämmer
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Ja, att försöka omplacera i alla fall och ha god kontakt med det nya hemmet och höra om eventuell utveckling. Att vilja det bästa för sitt djur innebär inte alltid att man gör det som är enklast.
#18 nog för det kan ju vara försökt (det vet ju inte vi) vi försökte det med vår katt men ingen vill ha en galen katt.
l'm back
Kaniner är sällan aggressiva utan anledning. Just sayin. Jag skulle verkligen vilja gå till botten till varför din min beter sig som hon gör.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
22, det har du så rätt i!