Kanin som gnäller/gnyr
Hej!
Känns som jag bara är aktiv här när det händer någon jag oroar mig för..
Min kaninskrutt, en hona på 1½ år som skuttar fritt när jag är hemma annars bor hon i sin bur. Hon älskar inte att bli instängd i den.
Hon har börjar liksom gnälla/gny. Väldigt tyst så första gången jag hörde det va jag inte ens säker på om det var hon.
Men nu satt hon under sängen och jag satt här och jag är säker på att jag hörde det och att jag hörde det ifrån henne.
I övrigt verkar hon inte må dåligt. Hon skuttar som vanligt, hon gosar som vanligt, hon äter som vanligt. Hon byter visserligen päls just nu, men det har hon gjort i snart 2 veckor. Sen har jag haft praktik så jag har inte varit hemma lika mycket som hon säkert vant sig vid under sommaren.
Vad kan det bero på? Ska jag ta henne till veterinären? Nu med en gång? Jag är så himla rädd att det ska vara något på tok, hon är verkligen det käraste jag har.
http://inspiremedarlin.blogspot.com
Jag skulle nog ta henne till veterinären. Min kanin började halta efter ett fall för ett tag sedan. Jag avvaktade ett tag för att se om det skulle gå över. Han var precis som vanligt, skuttade runt, åt, drack, bajsade… Verkade glad och nöjd. Sedan såg det ut som att han slutat halta efter några timmar så då tänkte jag att det var lugnt. När jag tittade närmare så såg jag dock att han höll upp tassen så jag åkte till vet med honom. Ena tån var bruten och kanske även "handledsleden" (eller så var den rejält stukad). Det jag vill säga är att de är så skickliga på att inte visa smärta. Hellre kolla upp en gång för mycket!
Jag skulle kollat upp det hos veterinären.
Haft honor som knorrar/brummar, vanl hos hanar när de uppvaktar men det brukar vara när man nära kaninen, m a o brunst, men kan vara värt kolla upp bättre precis som #1 & 2 råder
Min kanin gnyr och gnäller ibland om jag klappar och smeker den på ett sätt som den tycker om. Någon enstaka gång kan den gny ändå, men det är i samband med att den ligger ner och myser och trivs.