Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4065 ggr
iswa
1

Deprimerad kanin?

Har köpt en 4årig kanin kille. världen sötaste lilla lejonhuvade pälsboll.

Men han sitter bara i ett hörn på buren. Har bitit båda mina barn och mig, och verkar inte alls speciellt pigg som jag kommer ihåg att min kanin var när jag var liten.
De som hade honom innan sa att han var så snäll osv osv. Men jag har en känsla av att han mest suttit ensam i en bur (utan spån, eller halm men med hökuber? och lite toapellets i en låda) och inte är speciellt hanterad.

Man kan klappa honom men han kryper ihop och det jag tänker är att han är rädd?
Kan han vara deprimerad? Hur gör jag för att få honom att bli en glad liten kanin? Borde jag låta honom vara med bara vanlig omvårdnad, dvs mat, vatten, städa buren och nöja mig med att han vill vara ifred? Eller skall jag "tvinga" mig på honom, klappa och mysa med honom kort stunder?
Jag tar av gallret på buren varje kväll och lägger en stor filt på golvet så han kan hoppa ut men han gör inte det. Bär in honom i mitt barns rum och då kan han komma ut och nosa liiiite. men mest ligger han och trycker under sängen..

Han verkar som sagt inte nyfiken på något alls, utan sitter dagarna i ända helt still i ett hörn av buren. Han äter och dricker och möblerar gärna om i buren men jag uppfattar möblerandet mer som ett stressat beteende. de sitter dubbelhäftande tejp på toa-låda och matskål så jag antar att de förra ägarna tejpade fast allt för att han inte skulle kunna flytta på det.
Han har också slutat att gå på låda utan bajsar och kissar överallt i buren

Han bor i vardagsrummet om det spelar någon roll. Jag vet inte om han är kastrerad. Har bara haft honom i två veckor så han kanske behöver lite tid?
det här blev långt och lite snurrigt känner jag. Hoppas någon orkar läsa och ge lite tips:)

[Mi-rand-a]
2

Han kan ha blivit stressad efter flytten och om han bor i vardagsrummet hjälper de inte ett dugg då kaniner ska hade tyst och lungt, man ska röra sig långsamt m.m tills dom vant sig då kan de komma ut i livligare miljöer men nu bör han vara i ett rum och bosätta sig. 

Du ska inte tvinga dig på honom då de också kan göra honom räddare utan sitt i ett tyst rum på golvet och låt han komma till dig och nosa m.m sen när han blivit bekväm med omgivningen och dig, hoppar ut och in från buren utan några problem så kan man börja försöka klappa och lyfta. 

Att han möblerar om i buren kan vara tecken på uttråkning eller som min kanin gör de bara för att de är roligt.

När kaniner blir klappade brukar de bli som en boll då de tycker de är mysigt men om de andas häftigt och har uppspärrade ögon så är de stressade/rädda

iswa
0

Oj, jag förstod det som att de skulle vara där människorna är mest för att de gillade att ha sällskap runt sig.
Kan jag flytta hans bur nu eller blir det ännu mer stressande för honom?

Han spärrar nog inte upp ögonen men andas fort och känns spänd i kroppen. Så jag uppfattar det som att han är rädd men accepterar att man tar på honom.

men skall låta honom vara och säga till barnen att göra detsamma och se om det blir bättre