Frågor om mellerudskanin
Någon som har erfarenhet av rasen?
Någon som vet hur genbank fungerar?
Räknas de svart/vita som weinertecknade?
Har hört att de ska klara sig bra på fint hö och vatten, stämmer det?
Är det dåligt att ge dem pellets, varför?
Några frågor som jag gärna vill att ni svarar på enligt vad ni tycker och tänker. Har suttit och läst om dom ett bra tag nu, men ändå roligt att höra. :) Har fått hem en liten kille vid namn Frans-Ezra, en svart/vit mellerudare. Skulle vara roligt att hjälpa till att bevara den svenska lantrasen eftersom det finns så få av dem kvar. :)
Så nu finns det 1 stora chinchilla, 1 hermelin, 1 fransk vädur och 1 mellerudare här hemma. Ett litet blandat gäng med andra ord.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 

Grattis till din nya mellerudare! Själv har jag gotlandskaniner men har genom föreningen kommit träffat mellerudare. Både trevliga och vackra är de.
För att få information om hur genbank fungerar är det nästan lättast att läsa på föreningens hemsida under "Bevarandearbetet" och "Att hålla genbank". Kanske har du redan varit där inne ock kikat: www.gotlandskaninen.se
De svart/vita är holländartecknade, inte wiener.
Mellerudare, liksom de flesta andra kaniner, klarar sig normalt bra på hö och grönfoder. Vissa individer som växande, dräktiga, digivande eller gamla kan behöva lite extra energitillskott i form av kraftfoder. Det finns även de kaniner som behöver kraftfoder regelbundet för att hålla hullet och dessa ska man självfallet inte svälta.
Pellets behöver inte vara dåligt om det ges i små mängder (feta kaniner mår inte bra!). . Däremot kan man tycka att det strider lite mot "lantras-tänket" - vissa genbanker föredrar att ge korn/havre som är producerat i Sverige istället för att ge pellets som ibland innehåller importerade produkter som soja.
Lycka till med din nya kanin och hoppas att allt går bra! Roligt att höra att du funderar på genbank :)
Jag är Mellerudskaninuppfödare - så du kan även skriva till mig om du har ytterligare frågor. Men tyckte att #1 klarade av att svara på frågorna finfint ;)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#1 Tack så mycket för dina svar, uppskattas verkligen!
#2 Så kul, tack det ska jag göra om jag kommer på något mer!
Hur mycket dricker era svenska lantraser ungefär /dag?
Tycker min kille dricker ovanligt mycket om man jämför mot mina andra. Han äter däremot mycket hö så kanske är därför. Det rör sig om ca 2½ per dag.
mina gottishanar dricker väldigt mycket mer än honorna.
Jag har en teori att det är för att dom kissar så mycket ☺️
l'm back
Mina Mellerudskaniner dricker ovanligt mycket också. :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Skönt att höra då verkar det vara normalt :)