Vad har ni för ''kanindrömmar''?
Ja, vad har ni för ''kanindrömmar''? Vill ni driva en uppfödning, eller kanske ett omplaceringshem? Kanske ni vill bygga en stor Hage eller göra om en lekstuga till kaninerna. Vore lite intressant att höra vad ni har för idéer/tankar/drömmar🙂
/Kram Jennifer
Vill som vuxen ha typ 10 kaniner och kullar! Och typ ha en gigantisk stuga med bara kaniner och allt inom ämnet kanin (:
#1 Hihi, vad kul :) Tänkt till utställning då? Vilken ras??
/Kram Jennifer
Vill föda upp hoppkaniner som jag tävlar med, vill ha ett stort fint kaninhus med stora fina fack. Och det ska finnas många stora fina hagar där kaninerna får tillbringa några timmar om dagen.
Skulle även va kul att ha någon form av omplacering, där jag tar emot vanvårdade kaniner eller helt enkelt kaniner som inte har det bra eller aldrig blir sålda. Där skulle alla kaniner få det bra tills jag hittat det perfekta hemmet åt dem!
/ Angelica
#3 Har lite samma dröm med omplacering :)
/Kram Jennifer
Jag vill ha en kaninkolloni.
En stor kaninrastgård ombonad med flera bohålor där jag vill ha flera gula lejon. Tanken var att ta ett par kullar på min lejonhona och sedan behålla två gula honor till kollonin. Vill så småningom börja med utställningsavel men har bestämmt mig för att i sommar bygga en hopp/agilitybana och pyssla mer aktivt med de jag har tillsammans med min dotter. Vi håller på och klickertränar just nu och det är väldigt roligt.
Drömmen nu är att skaffa en liten kompis åt Melker :)
Rolig tråd! Min dröm är att bygga ett stort hus, till bara kaninerna, och ha ca 40 fack, och ha 5-7 boxar för ungdjur och vilande och pensionerade avelsdjur. så att jag kan utöka min Avel, till fler dvv rexar till utställning, och föda upp hoppkaniner. De är lite av min dröm iaf :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
att min cesse ska bli helt frisk och må bra för han har mått jätte dåligt men börjar gå lite åt rätt håll
Jag har aldrig ens tänkt tanken på att kaniner kunde vara ett djur för mig. Men min sambo övertalade mig till att vi skulle skaffa ett husdjur och en Charlie blev det. Han omkullkastade alla mina tankar på att kaniner bara sprattlades och bet. Charlie är med andra ord fantastisk och kan liknas med en katt - nu har vi skaffat Sydney oxå som är som en hund. Kaninerna charmar mig mer och mer och nu är tankarna att ha en egen uppfödning. ABSOLUT! :-) men ska kanske skaffa hus först. Så från att aldrig tänkt på kaniner skaffade jag som 26åring min första och nu vill jag bara ha fler. En uppfödning av liten rex och teddyvädur kanske :-D
ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)
Att min gammelman ska få vara frisk nu och få leva ett bra tag till och njuta av livet! <3
Alla har så underbara drömmar! Blir så glad på något sätt:)
/Kram Jennifer
Just nu är drömmarna att kunna få fram fler rysstecknade och vit rödögda dvärgvädurar med bra kroppsform för att försöka få så bra poäng som möjligt på utställningar. Hoppas kunna få en del bra rysstecknade redan nu, då jag kommer ha en kull med denna teckning redan i sommar. :D
När jag sen ska flytta till eget hoppas jag kunna hitta ett hus med stor trädgård så att man får plats med en kaningård. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag lever typ redan min dröm med kaninerna. ^^ Jag har dom mest underbara kaniner, i mina favoritraser.
Jag kommer utöka med fler burar och ta ut aveln på ett annat sätt. Allt flyter på nästan som det ska, utom lite berg- och dalbanor på senaste tiden.
Drömmen nu är väl att gå klart skolan (bara drygt 4,5 år kvar) och flytta till eget med stor trädgård till kaninerna. :)
Min dröm att ha ett stort hus med stoooor trädgård där jag kan ha kaninerna, eller att ha dem i stallboxar. Är just nu intresserad av att avla för utställning, med stamtavlor etc så tanken är att det ska komma i framtiden. Troligtvis med hermeliner, lejonhuvade och dvärgvvädurar. Börjar bli mer och mer intresserad av belgisk jätte också, men det känns ju mer som en..tja…Hund? ;-)
#2 tänker mig lejonhuvad ras
Min dröm är att kunna ha min innekanin Skorpan helt frigående igen (har honom i en inomhushage nu).
Men den största drömmen är att han skall leva så länge jag lever, vilket såklart tyvärr inte går.
Jag har många kanindrömmar men den som ligger närmast att uppfylla är att få se Maks våga lite mer än vad han gör i dagsläget.
Han vågar inte riktigt ta för sig av friheten han får och bege sig ut ur buren mer än vad han gör. Jag har det öppet hela dagarna till Maks så att han själv kan springa in och ut ur buren hur mkt han vill, men han ligger hela dagarna i buren. Fast han är ju bara sex månader så det kommer väl med åldern =)
Sparar just nu till en stor bur åt mina 2 kaniner, som kostar 3350. Ska också köpa ca 30 st nya kompostgaller så att dom kommer få en ännu större Hage :) blir kul med lite nytt.
Mina framtidsdrömmar är att ha en fin går och ett stort fint kaninhus med stora burar/boxar och främst föda upp lejonhuvade dvärgvädurar för utställning. Men ävrn uopfödning av lejonhuvade kaniner och dvärgvädurar. Men min dröm just nu är att komma igång med min uppfödning av lejonhuvade dvärgvädurar och helt avsluta min hopp och kel uppfödning av vädurskorsningar.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag drömmer om att göra en STOR tvåfackare, grå med vita knutar. Sedan skaffa en rex, eller dvv rex. En annan dröm är att ha en kanin frigående (inomhus ;) )
~Rabbits for Life~
Vi är ju redan genbank men vi vill ha minst en till hona som inte ska vara brokig/schecker.
Sen vill jag ha minst 2 hagar och till vintern när växthuset är uppe ska vi testa att ha det som vinterhage. sen vill jag ha nya sommarburar och nya vinterburar.
Jag vill också att vi ska hinna hässja hela legdan i sommar så vi slipper fara till morfar för hö och att jag få ta sly nånstans ifrån för vitermat. och att jag lyckas torka "kanin nässlor" utan att dom möglar och förstörs.
Jag kanske ska säga istället attjag drömmer om en dräng/piga 😉
l'm back
Hade velat ha ett omplaceringshem och ett hem för vanvårdade djur.
Men lär nog förbli en dröm 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen har vi ju en inte så gullig "dröm" och det är att kaninerna ska gå + istället för +/- noll men där är vi nog ganska snart.
edit: däremot kommer vi inte ligga på + medräknat arbetstid men vi får ju massa "gratis" saker från dom också tex gödsel. räknar man med arbetstid så blir det jäkulskt låg timpenning.
l'm back
Min dröm är att alla kaniner som kommer till världen får goda hem- det skär i hjärtat att se alla omplaceringar av kaniner på tex Blocket, för att folk tröttnat eller tagit en kull som de inte hittar hem till😕
Min kanindröm är 4 kaniner, vilket knappt är möjligt tyvärr :( Har inte platsen, naturligtvis skulle jag kunna ha några utekaniner men detta får förbli en dröm sålänge… Så min dröm just nu är Att ta en kull. Men fört vill jag träna min kanin. Jag vill föda upp en renrasig hoppkull och spara en unge som skulle kunna gå ihop med mamman ute. Och så att min kompis kan köpa en. Vill ha många hinder så jag kan hoppträna med dem. Men jag ska säga detta kortfattat… Jag vill ha en större hobby med kaniner 👍
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Min kanindröm är att bygga eller köpa en utebur med fyra fack.
En till dröm är att ha en liten uppfödning av Tysk jättescheck i framtiden.
Min ena "halv dröm" slår snart i upplevelse! Jag har hela mitt liv önskat att 1. Få ta en kull! Kommer ske, i januari :D 2. Få ha mer än två kaniner. Har redan skett, har tre nu, snart fyra :D 3. Att få ha ett kaninpensionat! Har det just nu :D 4. Att få ett kaninstall. Håller på att byggas! :D
#28 låter härligt (:
#30 ja, visst är det det!
Just nu drömmer jag om att få Charlie rumsren! Ska köpa BORIS mattor, filtar och toa-lätt i övermorgon så får vi hoppas att det kommer gå. Än så länge har hon inte ens nån specifik hörna där hon kissar utan det gör hon i hela buren så det känns som att man kommer få kämpa lite. Framtida drömmar är nog att köpa en blå Fransk vädurs hane som kan vara sällskap till Charlie! 🙂
Jag drömmer om att kunna odla all kaninmat själv. Men behöver mer odlingsmark för det då planen är runt 40 kaniner om året.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag drömmer om, när vi skaffar hus, att kunna ha en hel friggebod alternativt ett helt rum åt bara kaninerna.
Ha alla tillbehör på ett ställe och ett helt kaninsäkert och roligt paradis. Skulle givet bli till att snickra mycket själva, men har så många idéer och får jag med sambon är det inte helt omöjligt🙂
Jag drömmer om att ha en till kanin så jag har tre, och att ha den i en inbyggd bur i trädgårdsboden och att jag någon gång gång vinna något pris på en hopptävling….. Juste, också att få mina så bra på "klick" att dom alltid kommer när man klickar (jobbar med det nu) och det går frammåt, det är nog ett av mina största mål!
Jag vill ha en gård, eller tja ett hus med stor trädgård, där jag kan bygga ordentligt stora hagar där kaninerna kan gå och gräva och leva så naturligt som möjligt, men ändå ha skyddet som en inhägnad ger dem :)
Sedan håller jag ju på och hopptävlar och det är inget jag vill sluta med. Helst hade jag haft ett stall där jag har mina tävlingskaniner och sedan utehagar där äldre kaniner/andra går permanent. Och vanliga hagar till tävlingskaninerna såklart ;)
Hade jag haft det såhär hade jag gärna velat ha lite olika kaninraser, för jag hade inte behövt känna att jag inte kunde ge kaninerna den tid dem förtjänade.
Jag skulle skaffa harar och rikta in mig på att avla fram hoppkaniner ala min egen vision ;) Något jag inte har kaninerna eller platsen till att göra nu.
Mycket av det jag planerat om hur jag vill ha mitt liv har planerats runt kaninerna :P
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jag drömmer om att ha ett kaninstall med burar på sisådär 150x80cm för dvärgvädurar, japantecknade (gul svart främst) såklart! 😃 Men största drömmen är väl att få föda upp en 95p japantecknad dvärgvädur😍 I'm on it, kan jag säga men det lär dröja tills jag blir vuxen och har mer tid. Aveln kommer nämligen läggas på is om 3år, när jag gått ut gymnasiet, och när jag är färdigutbildad kommer mina avelsdjur vara runt 10år…
Vill gärna också ha stora hägn på gården där pensionärer och färdigställda kaniner skulle gå, typ kärringhägn. En tysk jätte skulle givetvis också finnas där!🙂
Jag drömmer om att ha en egen kanin, men det är helt omöjligt då jag har pollenallergiker.
#38 det är väl inte omöjligt?
Det är jag med, är allergisk mot allt som växer, gräs/pollen och hö men med kaninerna utomhus eller i stuga med GOD ventliation och med STORA höhäckar så jag slipper hantera hö varje dag (det räcker 3-4 dagar) så är det inga problem :)
jadå, det går väl bra med kaniner utomhus men jag vill helst inte ha dem ute för jag har hört en massa hemska saker som hänt med kaniner som bor ute osv
#41 har du en stabil bur som är rov skydds säker hår det hur bra som helst! Jag har mina kaniner ute, och inget farligt har någonsin hänt (: Om du verkligen vill ha en kanin, så kämpa! Jag gjorde allt för att få min… ~Kaninen, världens bästa vän!~
Min dröm är att börja med uppfödning av dvärgvädurar:) Och bygga ett kanin paradis!
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
#42 jag skulle lägga till lås också.
dom flesta tråkiga fall vi har haft med utekaniner har varit pga den mänskliga faktorn inte burarna (eller en var pga burarna men det är ju också på ett sätt den mänskliga faktorn.)
l'm back
#42, hade självklart gjort det där med att rovdjurskydda buren men tänkte främst på den mänskliga faktorn som #44 sa! Människor är kloka så de kan ta bort låset utan problem.. 😕
Vill ju inte riskera något för mina nyblivande älskningar
#45 vi har mest haft problem med tex, en burdörr som verkar stängd men inte är det eller tex då jag var liten och min mamma glömde min kanin i hagen över natten.
Men då har vi ju inte folk gåendes här som på dom flesta andra ställen i landet (vi bor vääääääääldigt avsides)
l'm back
Min dröm är att få ha ett fint kaninstall, med stora ljusa burar och ett antal fina kaniner som lämpar sig väl till både utställning och Avel.
Funderar mestadels på dvärgvädurar, zobelsiames blå & brun. Sedan gillar jag även holländare och hermelin med holländartecken.
Vill alltså ha en uppfödning med en mindre skala djur. Inte för liten, men samtidigt inte så stor att jag inte hinner med alla. Drömmer typ om att bo på gård och kunna ha en kärringabox. Ja, jag vill en massa men jag vet vart jag ska börja.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner