Hjälp! Fel parning...
Hejsan.Har ett väldigt stort problem.Jag har en 1 årig kanin hane och en femårig kanin hona.En dag var en av dom inne i en hundgård,Honan var i hundgården,hanen var utanför och sprang runt.Kaninerna hade också grävt ett hål i marken och där har jag lagt stenar så att inte honan skulle smita.Men då tror jag att det var ett av mina syskon där och hade tagit upp stenarna.Jag skulle gå in en sväng och då satt båda där inne i hundgården.Så inte vet jag om det har blivit kaninungar.Min kanin hona är ju för gammal för att föda och hon har aldrig haft någon kull förut.Är det säkert att parningen lyckades?Finns det p-piller att köpa åt kaniner:har inte råd med någon operation 😕 Kan man ringa till veterinären och be om råd? Eller vad tycker ni? Snälla! Hjälp mig.Jag vill inte att min kanin hona ska dö.Det var min första kanin som jag fick när jag var 8 år… Jätte tacksam för svar!!
Hälsningar: Mig,Nelly,Pelle,Mimmi och Kajsa! 

Nej det finns inte p-piller för kaniner. Enda man kan göra är att kastrera henne i såfall eller låta henne föda om hon är dräktig. Finns tyvärr inga andra alternativ.
Tror nämligen inte det finns abortspruta till kanin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack så mycket.

De behöver inte leda till död men är såklart större risk när hon är så gammal och inte haft någon kull innan, men är hon i bra hull/kondition? isåfall är de större chans att hon klarar sig men om du ska våga ta den risken eller ej är upp till dig, Annars är de bara att kastrera henne.
Vi är inte säkra på om Kanin honan är dräktig.Kan man kastrera ändå? Det hände idag 1/8

Konditionen vet vi inte hur pass bra den är.Men hon brukar väl komma ut och skutta minst 2-3 gånger om dan.

Är det någon som vet ungefär hur mycket en kastrering på en hona? Min mamma sa att det var inte säkert att hon inte var dräktig längre. när man hade gjort kastreringen

#6 brukar ligga på 800-1200kr. Nej vid kastrering kan de omöjligt bli dräktiga ;) Men måste ske snarast, inom en vecka om ni ska kastrera.
#6 Man tar ju ut hela livmodern så precis som Frida säger är det omöjligt att hon blir dräktig. Vill ni undvika att operera henne kan ni först röntga/ultraljuda henne och se om hon ens är dräktig. Är hon det- kastrera, är hon inte det så åker ni hem och andas ut🙂
Det finns abortsprutor till hund, det kanske fungerar till kanin. Prata med veterinären.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tack för hjälpen hörni! 🙂

Vet ni hur mycket en röntgen kostar eller ultraljud? :) Hon har börjat flytta runt på alla sina saker i buren.Inne i hennes bo låda ligger det päls från henne.Hon krafsar också upp allt spån och hö som hon har i buren.Till ingången till bolådan.Är det täcken på dräktighet på Dvärgvädurar?

#11 Tecken på dräktighet har inget med ras att göra. Men det låter som att hon är det eller skendräktig?.
Jag hade inte gjort röntgen eller ultraljud. Stressar mer, bättre att vänta och se.
Okej.Hon parades ungefär.1/8-13. Hon är ganska tjock.Och hon är 5år

Hon har aldrig haft ungar

#13 Hoppas innerligt att det går bra! Nu är det försent för kastrering, borde ni gjort redan i början av månaden….
Om hon nu parades den 1/8 så har hon gått 30 dagar idag och det innebär att eventuella ungar kan komma precis när som helst. Och det låter som om hon börjat boa nu, så jag tror nog att hon är dräktig tyvärr… Jag föreslår att du håller ordentlig koll på henne, men låt henne vara ifred. Och gör dig beredd på det värsta om hon nu inte skulle klara det.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#16 Hur räknar du nu? Kaninen parades 1 augusti, det är den 24 augusti idag. Kaninen har gått 23 dagar.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#16 Räkna en gång till.. ;)
1/8 parning
24/8 dagens datum
så 23 dagar dräktig.
--------
TS; kolla upp nummer till en veterinär ifall/om något går snett under förlossningen. Se till att vara hemma så ni kan hålla koll under parningen, så att ni ser om det går fel. Ni skulle kastrerat henne direkt efter parningen, hade varit det enda vettiga. Nu är det bara att hålla tummarna, och hoppas att honan klarar sig igenom detta. Men ja, se till att ha ett akut-nummer till veterinär/någon som kan ta bort henne om något skulle gå fel.
16 och 17# Haha sorry, är så fruktansvärt trött. Trodde det var den 30:e idag, haha.
Hälsningar Amanda och kaninerna

Om en kanin redan har blivit parad och parningen blev lyckad= honan är dräktig. Hjälper det inte inte att kastrera honan, eftersom man vid kastrering av honor endast gör så de inte blir dräktiga. Med andra ord livmodern blir kvar och honan kommer fortsätta att komma i brunst osv men kan ej bli dräktig.
Det man däremot kan göra är att stelrilisera honan, det är ett större ingrepp där livmoder mm tas bort helt.
Ofta blandas dessa två begrepp ihop av okunskap mm.
Hoppas att det löser sig :D
Prova stretcha ut hennes ryggmuskler lite så de mjuknar tills födseln, så kanske det går bättre när tiden är inne-
Har det kommit några bebbar?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
# 20 Det är ju du som blandat ihop begreppen. När man kastrerar tar man bort könsdelar, vid sterilisering så finns allt kvar men äggledare/sädesledare är strypta.
Läs om skillnaden här tex:
#20, det är ju tvärt om. Kastrering tar man bort ALLT och steralisering tar man bara bort så att de inte kan bli dräktiga. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#20 Du har blandat ihop sterilisera och kastrera :) Kastration är det större ingreppet, sterilisation är det mindre.
Helt rätt däremot att det ofta blandas ihop så att man säger sterilisera om honor när det trots allt heter kastration på dem också. Människor brukar steriliseras (om man väljer det då) så vi har våra hormoner kvar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#20 Nej kastrering är när man tar bort hela livmodern osv, sterilisering stryper man bara äggledarna, men honan kan t.ex fortfarande brunsta, få livmodercancer osv. Idag steriliserar man sällan.
Folk har länkat bra också.
# 20 Japp, helt fel, se # 26, 25,24, 23
Det har inte kommit några ungar än.Hur ska jag stretcha ryggmusklerna? #21

Hur ska vi kunna titta till henne på natten.Har ju läst att dom brukar föda på natten.

#29 Ja vanligast föder dem sent på kvällen/natten/morgonen.
Ni får titta till så sent på kvällen ni kan och så tidigt på morgonen ni kan. Finns nog inte mycket mer att göra tyvärr
Hoppas allting går bra!!

Dessvärre är det inte så på kanin, de veterinära uttrycken skiljer sig mellan arter och arternas kön. Utalandet är av min veterinär som är kaninspecilist och har varit det i x-antal år. Men som sagt jag har bara lyssnat på honom, har ni någon speciallist som säger annorlunda så får väll de snacka med varandra :)
#32 Jo det gäller alla djur, det är ingen skillnad.
Din veterinär har dessvärre fel. För som sagt, är samma på kanin som med andra djur.
Kastrering = ta ut allting (livmoder) = kaninen kan inte få livmodercancer, ingen brunst, kan inte bli dräktig osv.
Sterilisering = stryper bara äggledarna (utförs sällan numera) = kan få livmodercancer, kan fortfarande brunsta mm.
Ren fakta.
Här står lite: (bara exempel på sidor som finns om det)
http://www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/operation/kastrering/kastrering-av-kanin
http://kaninmagazinet.se/2012/september/ej-fardig-kastrering.html
Finns mer att läsa på nätet.
Är din kanin dräktig så är hon och då går det med all säkerhet bra!!!
Visst, man parar inte medvetet en hona som är så gammal och inte har haft ungar förut, men händer det så brukar det gå bra! Du ska inte springa och kolla henne stup i kvarten, det skapar bara oro och ökar risken för att något ska gå fel. Inte heller ska du stretcha henne, naturen fixar det här! Det är en stor fördel att du har hållt din kanin aktiv 🙂.
Så försök att inte oroa dig, och var själv lugn så fixar din kanin det här galant! Kanske är hon inte ens dräktig. Jag har haft par ihop nu under sensommaren, men det har inte blivit några ungar. Inte ens de som har haft ungar under våren har blivit dräktiga en gång till.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#32 Jodå det gäller alla djur inkl oss människor. Jag tex är steriliserad. Dvs jag har kapat äggledarna så ägg och spermier inte kan mötas och jag kan därmed inte bli gravid. Däremot har jag mens som alla andra.
Djur steriliseras extremt sällan utan det man gör är att kastrera och då tar man bort äggstockar, äggledare och livmoder alternativt testiklarna om det är en hane. Detta gäller även kaniner.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nu kanske tråden kan sluta handla om kastrering och sterilisering då TS hade en annan fråga i åtanke! Vilken operation som bör göras bör väl ändå diskuteras i samråd med berörd veterinär!? :-) Inget illa menat bara tänkte på TS!
Tack för all hjälp och stöd!Tyvärr har ungarna inte kommit än!

Det är tidigt ännu, så det är bara bra. De allra flesta ungar kommer på dag 30 eller 31!
#21 Jag vet inte riktigt hur man stretchar kaniner, men man ska ju aldrig stretcha ovarma muskler. Se till så kaninen rört lite på sig och sen när musklerna blivit lite uppvärmda kan du t.ex dra benen bakåt och tillbaka mot magen. Ryggen kan kanske vara lite obehagligt för kaniner, är ingen expert.
Man måste liksom böja ner huvudet och puta upp ryggen lite gran för att den ska stretchar, och att trycka ner huvudet på henne vill du nog inte göra :/ du får googla lite på metoder :)
ojoj undrar hur detta slutar! 😮
Är hon dräktig så ska hon ha sina ungar inom några dagar. Hon har absolut ingen hjälp av att någon drar i henne och fixar och trixar utan att veta hur man gör (eller även om vederbörande vetat hur man gör). Hon ska få vara ifred nu!
Tänk på att dräktighet och förlossning är helt normala och naturliga företeelser. Gör inte saker och ting krångligare än vad de är 🙂.
Hoppas det går bra om hon nu är dräktig c:
Ja det mest ultimata skulle ju vara om hon blev stretchad INNAN hon blev dräktig, är som sagt ingen kaninexpert men du har nog rätt #42
#44 Man måste inte stretcha honan och man ska inte ge sig på sånt om man verkligen inte vet vad man gör.
Borde vara dags snart.. :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#44 Det är klart man inte måste, det har jag inte sagt något om. Eller hur?
Men med de som har lite svårare med att föda och är lite äldre är det bara bra att stretcha ut musklerna så de blir mer avslappnade och kan tänjas ut mer.
#47 Men en undran: Du rekommenderar att stretcha osv, men du har ingen erfarenhet kring det att det fungerar, hur man gör osv?
Jag tror personligen inte att det gör någon skillnad plus att det är nog lätt att göra fel, vilket ju inte är så bra.
#48 Du vet ju faktiskt inte vilken erfarenhet varken #47 eller TS har, och även om stretching kanske inte alltid är bra så var det ju faktiskt bara ett tips? Sevgi gav. :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#49 Sevgi har själv skrivit att h*n inte har någon erfarenhet av det, annars hade jag inte skrivit det 😉 Läs #40.
Och utläser man #0 och det TS har skrivit, verkar TS inte har så mycket kunskap, därav bett om hjälp här, helt naturligt och bra! 🙂
Ja det är bara ett förslag, och jag skrev att det inte är lämpligt att göra det, om man inte vet hur man ska göra osv 😉
------------
TS hoppas allting går bra och att hon inte är dräktig.
#48 Ingen erfarenhet av just KANINER. Annars har jag stretchat massa djur tidigare och jag vet att detta fungerar med större djur, annars skulle jag inte rekommenderat det. :)
Dessutom skrev jag till TS att hon får kolla upp metoder, och det är TS val om h*n vill prova metoden, om h*n inte skulle tycka det kändes rätt så är det ingen som tvingar utan det var bara ett tips?. :)
Det har fortfarande inte kommit några ungar och det är jag glad för :) Hon har inte ens gjort något riktigt bo.

Hoppas allt går bra!
#47 Vilka muskler menar du att man ska stretcha för att underlätta födandet? Fattar inte alls vad stretchning av ryggen skulle göra för nytta🤔
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Tror snarare det bäckenet som mera avgörande, stelar ju till redan efter 1 års ålder o fett kan oxå ställa till att hon får svårt få ut ungarna. De flesta honor som går i Avel "pensioneras" ju vid denna ålder av dessa skäl. Klarar hon av det kommer det trol bli påfrestande för henne med ett gäng ungar i 7-8 v vid hennes ålder men stödmata kan du ju alltid göra från 4 v ålder om det mer än 2-3 ungar
Hoppas det går bra nu 🙂
#59 Det är en myt att det stelnar till just efter 1 års ålder och att det blir fett osv där med 🙂
#60 var har du läst/hört det..? Ja nu är det ju som det är o vi får hoppas det går väl 😉
#61 Pratat med många kunniga och även läst på nätet (pålitliga källor, hittar dessvärre inte dem nu).
Det är samma med både kaniner & marsvin, en vanlig myt.
Bäcknet stelnar när de blir äldre ja, precis som t.ex med människor, men inte just vid 1 års ålder. Många hoppkaniner, som tävlar osv som får kullar vid runt 2 års ålder utan problem också.
Mycket hänger på hur bra kondition honan är i, hull och mycket annat. Såklart större risk ju äldre honan blir men som sagt, inte just vid 1 års ålder 🙂
#61 .. 2 år är ju lite skillnad mot 5 o skrev att -"efter 1 års ålder börjar det stelna till.." Trol håller ju en hoppkanin igång sej/iform så mkt bättre än en kel/avelskanin men den här honan är ju ingen hoppare vad jag förstår..
#63 Ja det vet jag, inte sagt någon motsats heller?
Nej men syftade på myten, att det börjar att stelna till då 😉 För den är ju inte sann.
Nej bara att hoppas att det går bra helt enkelt eller att hon inte är dräktig, det bästa för henne 🙂
En annan myt - att det är skadligt att betäcka före 7-9 månaders ålder.
Det har visat sig hos de som vågat göra tester att honor som betäcks tidigt - vid 4-5 månader (även så tidigt som födsel vid 16 veckor)- klarar födseln bättre, tar bättre hand om ungarna och återhämtar sig snabbare/inte tappar i kondition jämfört med de som parats vid 7-8 månader. De har även växt ikapp sina kullsyskon så småningom, så de har inte hämmats i växten. Det är flertalet personer som testat med uppemot 70 avelskaniner, och jämfört resultaten. Enligt dem förlorade de flesta äldre honorna (6-7 månader) första kullen pga försummelse, medans de yngre i stort sett alltid klarade det galant.
Troligtvis har traditionen att betäcka sent kommit av andra anledningar, till exempel att man vill se hur kaninen utvecklas innan man avlar vidare på den.
I det vilda blir de flesta kaniner dräktiga runt 4-6 månader om de föds i början av vintern med ett gott år framför sig, och vid 12-13 månader om de föds senare och får ''hoppa över'' en parnings-säsong. Iaf i england. Jag kan minnas fel på nån månad, men i stora drag. Även om våra tamkaniner är avlade på olika vis är de ändå väldigt nära sina vilda släktingar. Beroende på social status får de lite färre ungar vid första kullen.
Vi har varit med om det som #65 pratar om.
vi fick en tjuvparning mellan två av våra kaniner då honan var 5½ månad, hon fick 8 ungar och alla klarade sig. Hon var en supermamma (som tyvärr bara några månader senare dog pga en av katterna så vi hade tur att vi "fick nått" av henne.)
l'm back
…och nu inser jag att jag postat #65 i helt fel tråd.. fick för mig att det var tråden om myterna.. :P
Jajja, det kan lika gärna stå kvar.
Kull fötts o gått bra..? annars nog bara falskt alarm 😉
Putt.. Skulle gärna vilja veta hur det gick😐
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
putt
putt..🙂
#71 Man får bara putta 1 gång/dag i en tråd, och det har en redan gjort i denna idag 🙂
Hejsan! Förlåt att jag inte har skrivit.Min kanin har tydligen inte fått några kaninungar.Fast hon har byggt ett rejält bo,Hon är i dag 40 nu.Så vi hoppas att hon är skendräktig?.Hoppas att jag kan pusta ut.Dom är väl inte dräktiga i 40 dagar? :P

#73 Är hon på dag 40 är hon inte dräktig, de går 27-33 dagar, ibland upp till 35 dagar men inte så vanligt.
Så hon var skendräktig
Nelly är kaninen till vänster.Tilsammans med sin partner pelle :)