"Lagra" en extra kull i magen?
Jag har en udda fråga. Om en kanin hona blir parad och hon föder och alltting. Kan hon sen ha en kull "lagrad" i magen för att föda igen? Alltså när den första kullen är runtomkring 8-10 veckor. Vet att det låter knasigt men där jag ska hämta min kanin om en månad så har mamman fått ännu en kull och ägaren hade fått sagt till sig att dom kan ha en kull kvar i magen eller något sådant. "/ Handlar förresten om jätteraser men skrev här då jag hoppas på snabbt svar.
Om man inte skiljer honan och hanen åt innan kullen föds så kan hanen vara på honan igen och då kan hon få ännu en kull efter fyra veckor.
Han har inte varit inne hos henne under dräktigheten eller efter att ungarna fötts "/ Som jag vet om iaf. Men min misstanke är att någon tyckt att kaninerna ska "leka tsm" elr att dom rymt samtidigt. Eller kan det ske genom gallret kanske??
Putt Kan det ske genom gallret?
#3 Har aldrig hört om det hänt genom vanlig burgaller men om man har en rasthage med kompostgaller så kan det hända ja. Beror på hur det ser ut hos uppfödaren men kaninerna kan ju ha rymt ihop eller så.
Tycker det verkar så konstigt. Någon måste ha släppt ihop dem eller så har de som du skriver, rymt samtidigt. Mamman är en bj, sen har dom en Hage med en lejonhuvad gammal hane och en bur med en frasse hane. Det är inga planerade kullar utan rättt som det är så dök det upp ungar. Två av ungarna ser ut som mamman i kroppen fast andra färger men dom andra två är väldigt tussiga. Kan frasse bebisar bli tussiga? Funderar på onm det kan vara den lejonhuvade som tagit sig in till honan… Dom bor "vägg i vägg"
Beroende på vart i landet du bor och vädret där men ungar kan ju få lite extra päls så att de inte ska frysa fast jag tycker det låter som att det är den lejonhuvade som är pappa. Hade det varit frassen så borde öronen hänga lite mer på åtminstone någon unge.
Låter som om någon hane rymt in igen. Ärligt talat så skulle jag fundera en extra gång innan jag köpte kanin därifrån det riktigt stinker oseriös Avel över det hela.
Ska du köpa en av ungarna i första kullen? De finns inte en chans att de kan vara dräktiga, dvärgkaniner blir könsmogna runt tre månader och jätte raser ännu senare tror jag.
Öronen står lite utåt på dem. Frassens öron hänger inte heller, dom står rätt ut men tror det är bj i han. Vad jag läst så blir jättarna könsmogna vid 4-5 månader. Hon är inte säker på åldern men från det att hon upptäckte dem så räkna hon 10 veckor och isf ska de vara redo att flytta om någon vecka så könsmogna bör de inte vara. Är som sagt inte menat som Avel. Det var en tjuvkull och nu dök deet upp en till. Skulle lika gärna kunna vara en granne som tyckt att dom haft kul "/ Känner dom å tror inte hon skulle göra det med flit. :) Bor i norra värmland. Det är ner mot nollan vissa nätter. I tråden "ska skaffa höstbebis" så är det bilder på ungarna. Lite svårt att se men den svart vita är jätte tussig och lite mindre än dom andra. Slänger med bilden här också.
Tipsa henne mer än gärna att fixa bättre burar alternativt fixa med lås så det inte blir fler kullar då. Två kullar så tätt efter varandra är verkligen inte bra för honan.
Men om du känner henne så fråga, hon måste väl veta vilka kaniner som varit/rymt tillsammans eller inte?
Ja det verkar på sin plats att skaffa lås. Jag har frågat henne. Hon hade fått sagt till sig att dom kan "lagra" en kull. Typ att kroppen delat upp kullen. Därav jag startade den här tråden för att ta reda på om det ens var möjligt då jag tyckte det lät konstigt :)
#10 Nej det är inte möjligt.
Hört talas om sk "dubbla kullar" ovanligt men det händer att kaninhona väntar två kullar samtidigt, orsken är dubbla livmoderhorn= två olika befruktningstillfällen möjlig t o m olika hanar, går säkert googla på ..
i det här fallet #0 har ju honan parat sej igen när ungana ca 3-4 v gamla. De kan ju brunsta direkt efter kull född 😮
Dubbla kullar är möjligt, ja. Har själv en hona som haft det (tyvärr). Men det är inte fallet nu om de första ungarna är över 8 veckor. Som #12 säger så har hon blivit parad när de första ungarna är runt 4 veckor.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Om mamman eller pappan har lejonhuvat bak i släkten, finns det chans att det skiner nigenom eller är det en "svag" gen? För jag var där idag igen och två av kaninungarna har garanterat man "/ men hon är säker på att det är frassen som är pappa. Han är dock inte renrasig om jag fattat rätt. Och är hon säker så tror jag henne men på något vis har två av fyra ungar man…