Färg på dessa 5 småttingar?
Hej! Min hona gnagade sig igenom två nät för att ta sig in till en hane som bor två burar bort (stora rasthagar som sitter ihop). Tyvärr blev hon dräktig och nu har jag 5 småttingar som är 1 vecka gamla. Himla söta är dem i alla fall!
Jag tänkte höra vad det är för färg på dem? Kan inte sånt där så bra. Kan tillägga att honan är viltblå och hanen är vit blåögd. Hur kunde denna färgkombination bli av då?
Tacksam för svar! :)

Ser ut som svartbrokade och viltgulbrokade.
Det är inget konstigt med färgerna, det finns dominanta och reccesiva anlag, så ungarna behöver inte alls bli samma färg som föräldrarna, dessutom vet du ju inte vad den vita blåögda är för färg bakom det vita.
Tack! 😃
Vad är det för raser? :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#4 Vart finns ungarna? :)
#5 Oskarshamn :)

Alla är ju även wienerbärare, kan bli blåögda.
Är honan enfärgat viltblå? Tänkte eftersom ungarna påminner om vitscheckar. Även om de är mantel+wiener så brukar de inte se ut så där.
Den vit blåögda är i alla fall mantlad eller brokad under det vita, och ska INTE paras med en annan mantlad/brokad i framtiden.

#8 Precis så tänkte jag också, men wienerteckningen kan ju göra att det blir mindre brokat, fast kanske inte så där lite.
Jag läste faktiskt lite om vitscheckar igår.. var rädd att detta var det. Honan är renrasig dvärgvädur, viltblå (endast!) och har endast viltblå, viltgrå och svart i sin stam.
#10 då är det inte vitscheckar :) tycker inte det ser ut som det heller… ev nr 2 och 3 f.v men som sagt ingen fara… söta bebisar:) jag gillar den i mitten.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#11 Tack, skönt att höra! Mina favvisar (om man nu kan ha det bland dessa sötnosar?) är nummer 2 och 5 från vänster. Den längst till höger är kaxigast i kullen ^^
Kan man skriva upp sig på intresselista för sötnöten längst till vänster och även den längst till höger? ;)
Jag kanske har fel ljus på min skärm, men jag tycker de 2 längst till vänster ser madagaskar ut. :O
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jisses vad fina :3
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
#13 Självklart! Är du intresserad av dem oavsett kön och ögonfärg? :)
#14 Hur tar jag reda på om de är viltgula eller madagaskar? Fler bilder som ni kan kolla på? :)
#15 Tack! Kan bara hålla med ;)
#14 tycker jag med, den längst till vänster är ju till och med lite grå längst till höger och vänster på magen… + de är väll inte så ljusa som viltgula ungar är? :) De ser i alla fall bruna ut TS ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#16 Yep :)
#14 & #17 Läste lite på kaninfarg.se om madagaskar nu och där står det att det är ett recessivt anlag och måste nedärvas från båda föräldrarna. Kan det ligga så långt bak i släktet att det inte finns med på stamtavlan och ändå nedärvas till dessa ungar? För som jag skrev tidigare så har honan endast viltblå, viltgrå och svart i sin stam. Supertacksam för all hjälp jag får! 😃

#19 Madagaskar och viltgul är samma reccesiva anlag, det är gulanlaget b som måste finnas dubbelt för att det ska synas. Viltgul har då även viltanlaget som är dominant. Så din hona bär på det dolt, viket även nån av hennes föräldrar och nån av hennes far eller morföräldrar osv måste göra.

Jag skulle tippa på ett de gula är Madagaskar. Åtminstone den längst till vänster :)

#21 Håller med med tanke på att den har lite grått i det bruna.

Men konstigt om ingen unge får viltfärg då om mamman är viltblå.
#24 jo det ser absolut ut som en madagaskar brokad :) Men den trefärgade vet jag inte ^^ Men finns det ingen tricolour färg på kaniner också, som på marsvin? :) Annars vet jag inte :P
#28 Tack! Färger är en ren djungel 😛
Hahah, tycker jag med :P Vissa kan exakt vilka färger ALLA kaniner har+kan räkna ut vilka färger ungarna kommer få men jag kan typ bara "grund" färgerna :P
Ungen i #25 är nog viltgrå brokad, de ser ofta väldigt svarta ut som små!🙂
/ Angelica
#31 Men eftersom att hon har en brun fläck så kan hon ju inte bara vara viltgrå brokad. Hon måste ju vara någon sorts "tricolour" eller vad man nu kallar det i kaninvärlden :P
#32 en viltgrå kanin är ljus brun i nacken. Och vit/ljus på magen och runt ögonen. Och vad jag ser på bilden så ser den väldigt viltgrå ut🙂
/ Angelica
Men den har ju brun prick framför ögat, så det kan nog inte va det :/
#34 Jag tror iaf den är viltgrå brokad, då min vilgrå är typ den färgen i nacken, på nosen och runt ögonen🙂
/ Angelica
#36: Viltgrå brokad wienertecknad :)
-' Malin Hultman
#36 Även fast den nästan ser svart ut utåt magen och väääldigt ljus kring ögonen? :)
#39: Ja :)
-' Malin Hultman
#40 Okej, Tack!
Nejmen hallå kursis! (Hannabja) Finns du också här? /Sofia Sandström
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Åh, kan du inte lägga upp bilder på de två jag är intresserad av? :)
*dubbelinlägg*
#42 haha, hej Sofia! #43 tyvärr kan jag inte ordna leverans så långt bort. :/ men jag kan lägga upp bilder senare när jag sitter vid en dator :)
#45 Jag kan säkert fixa något :)