För att framföra färg
Hej! Jag har nyligen införskaffat mig en ryss (zobel brun) troligen och jag har tänkt para henne när hon blivit äldre. Hon har både albino och ryss bakom sig och det jag vill få fram är ryss. Är det någon som vet vad som är lämpligast att para henne med om jag inte får tag i en rysshane.
Kanske har jag tillochmed den turen att någon sitter och håller på en rysshane där ute?
MVH
Therese
tänkt på det själv, men rent genetiskt är det helt galet att tänka på madagaskar eftersom hon har albino bakom sig?
Vad för ras söker du?
Madagascar är helt galet ;)
Du behöver en annan zobel med ryssanlag eller en vit rödögd ifall din hona bär på ryss.
En kanin kan inte vara zobel och både bära ryss och vit rödögt, utan din kanin bär bara ett av dom.
Knepig förklaring men hoppas att du fattar
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Även en blå eller svart med ryssanlag kan funka men det är förutsatt att ingen bär på gult/brunt/vilt för det är inget man vill blanda in i zobel/ryss aveln.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Är din kanin ryss zobel brun så är den genetiskt sett svart ryss MEN man brukar kalla svarta ryssar för zobel brun om färgen är svag eller blek (då den ju ser zobel ut)
läs mer här: http://www.kaninfarg.se/farg.rysssvart.htm
Genetiskt sett är den då om den även har albionoanlag anaB_C_D_gg
För att få fram rysstecknade ungar behöver du en hane som är rysstecknad (med ryss eller albionoanlag dolt), en albino eller en annan som har antingen ryssanlag eller albinoanlag.
Jag skulle nog säga att det är bäst med en zobel blå eller en rysstecknad. Paras hon med vit rödögd blir det enligt statistiken max 50% ryssar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Vad är det för ras? Jag vet flera i Sthlmsområdet som har hermelin ryss :)
#5 tack så mycket! :)
#4 Det jag tänkte på var att deras gener är likasinnade om man framgår ifrån att madagaskar är viltfärgad och har generna AbbCCDDgg så den har själva teckningen som är densamma som ryss anBBCCDDgg när den enda skillnaden mellan ryss och madagaskar är att ryss är vit och svart.
Och då tänkte jag bara för mig själv om det gick att göra på något sätt ryss svarta gener starkare genom att para en ryss med en madagaskar och hoppas på att det gula i madagaskar bleknar med take på albinon i ryssteckningen från min ryss.
Men det var tydligen ingen bra ide men jag tänkte att det är ju ingen som har dött av att fråga :P

Hm, förstår inte riktigt hur du tänker. Madagaskar är inte viltfärgad och an och b är två helt olika gener :) Båda färgerna har mörkare ansikte, om det är det du tänker på. Men det beror på olika gener. Om du korsar madagaskar och ryss kan du få gul ryss, som inte är godkänd. http://www.kaninfarg.se/farg.ryssgul.htm