Registrerings bevis/Stamtavla?
Vad är skillnaden på Registrerings bevis och Stamtavla? På hemsidan till uppfödaren där Kitti kommer ifrån står det Registreringsbevis på vissa kaninungar och Stamtavla på vissa, och de med stamtavla kostar lite mer x) Själv har Kittiwake stamtavla i alla fall :)
Hälsningar Vemsan

Jag funderade faktiskt på precis samma sak igår… Men har ingen aning..
#1: Hehe ok ;) Hoppas det är nån här som vet :)
Hälsningar Vemsan

Är registreringsbevis samma sak som härstamningsbevis? :P Annars vet jag inte ..

har ingen aning. :)
#3: Ingen aning xD
Hälsningar Vemsan
* P U T T *
Hälsningar Vemsan
Finns väl inget som heter registreringsbevis så jag gissar på att det är samma sak som härstammningsbevis. I vilket fall som helst så kan man bara ställa ut kaniner med stamtavla. Härstamningsbevis visar endast kaninens bakgrund och kan se ut hur som helst till skillnad från stamtavlan som skrivs på ett särskillt papper och efter en bestämd mall.
Bifogar en bild på en korrekt stamtavla (mitt lilla monster Althalus). Hoppas ni har överseende med kvalitén men jag äger ingen scanner.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vad jag vet så är registrerings bevis samma som stamtavla? Att de är reggade i ngn förening? Så är det med marsvin iaf, vad jag trott/vetat..
Knäppa jag menade
Vad är skillnaden på härstammningsbevis och stamtavla? xD
_
Var lite jao.. borta eller glömmsk när jag skrev, antar jag xD_
Hälsningar Vemsan
#7: Tack för svaret! :D
Hälsningar Vemsan
#8 Så är tyvärr inte fallet med kaniner. Att ha en stamtavla innebär inte att kaninen blir registrerad i SKAF per automatik. Man kan stambokföra/registrera kaninen först när man har ett giltigt poängkort från en utställning, inte fören då får SKAF kännedom om djuret. Det är det den nedre delen av stamtavlan är till för. På bilden jag bifogade i mitt förra inlägg är den delen tom eftersom Althalus aldrig har varit utställd (kan heller inte göra det nu eftersom han är kastrerad).
Värdinna på Fantasy
Det är väl allas vår älskade Photoniq som försöker klämma fram en artikel om detta om jag inte minns fel ^^ Ni får bomba henne med PM och påminna henne, hihihi.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kan slänga in en liten notis om att uppfödaren har en skyldighet att att spara alla stamtavlor (kopior) som han/hon har skrivit ut på sina uppfödda djur i minst fem år.
Värdinna på Fantasy
Hihi ^^ Joo den kommer :) Jag har bara varit lite seg nu mot slutet av sommarlovet ;) Ska nog ta mig i kragen och skriva lite ;D
#14: Superbra ;D För i den här tråden blev det lite rörigt eftersom jag råkade skriva registreringsbevis, inte härstammningsbevis xD
Hälsningar Vemsan

Då det är jag som fött upp henne kan jag svara på vad som skiljer ett härstamningsbevis från en stamtavla, djur med stamtavla är rätt tecknade/färgade enligt standarden, har bra man o kropp och går att ställa ut, ett härstamningsbevis skrivs på de kaniner som inte går att ställa ut, det innehåller fakta om när djuret är fött, färg, mamma, pappa,farfar,farmor,mormor o morfar, oftast är det färgen på ungarna som är det avgörande om de har stamtavla eller härstamningsbevis
#16: Jahaa, då fattar jag 
Hälsningar Vemsan
#16 Det stämmer inte alltid, det finns dom som föder upp men inte har utställning som mål och säljer därför med härstamningsbevis, oavsett om dom är rätt tecknade eller inte.

#18 Har man en renrasig och rätt tecknad kanin kan det ju inte skada att skriva ut stamtavla på den? Varför ska man då skriva ut hrst. bevis? Jag tror de flesta som föder upp renrasiga kaniner även håller på med utställning. Vad är det för mål dom har då, om inte utställning?
De som sysslar med hoppning har ju oftast korsningar.
#19 Mozart kommer ju från Österlens KG, dom föder bara upp till kel även om djuren är rätt tecknade/rätt färg och säljs med härstamningsbevis :)