Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 670 ggr
Evelina!
0

Vit blåögd och funktionsnedsättningar?

Läste här (http://kaninfarg.se/farg.vitblaogd.htm) om färgen vit blåögd där det står att uppfödare bl a rapporterat om nedsatt hörsel hos vita blåögda kaniner och även att ökad frekvens av epilepsi förekommer. Då min kanin är just vit blåögd är jag såklart jätteorolig för främst epilepsi (hörsel kan man ju klara sig utan) och undrar om era erfarenheter av detta. Hur vanligt är det med epilepsi och hörselnedsättning hos vita blåögda kaniner? Hur upptäcker man om ens kanin har epilepsi och i vilken ålder? Vad finns för behandlingar?

Många frågor och stor oro såhär på kvällskvisten, men jag håller tillgodo med att hon än så länge (peppar peppar) inte visat några tecken på vare sig det ena eller det andra.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
0

Då stammen är för mig okänd vet jag heller inte om vare sig dövhet eller epilepsi förekommit i släkten.

Fridaaaa
0

Ep kommer inte vid någon särskild ålder, och finns ingen medicin eller liknande som tar bort det helt.

Jag har hört att det inte är särskilt vanligt dock att de får det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
0

#2 Misstänkte att det inte finns något botemedel, men skönt att höra att det verkar vara ganska ovanligt. Du vet inte hur det är med hörseln?

[Gloriosa]
0

Okej nu ble man lite orolig… Vad ska man göra om kaninen får epilepsi och krampar? Så man vet vad man ska göra om det händer.

LinneaJohaanson
1

Jag har haft vita blåögda kaniner och känner folk som haft också. Jag upplevde att dom oftast blev räddare när man kom än andra. Dom andra kaninerna kunde stå och hänga på buren när dom hörde en medan dom vita fick lite panik tills dom insåg att det bara var jag. 
Samma med en kompis kanin, hon fick sjunga höga sånger och så när hon kom för att han inte skulle bli så rädd. 

Så ja, jag upplever att dom vitblåögda hör sämre!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Evelina!
0

#5 Känner igen det där! Man får vara ganska högljudd för att hon inte ska bli alldeles överrumplad!

[Gloriosa]
0

Jag förstår ej riktigt :P så egentligen borde man inte avla på vita blå ögda?

RebeccaG
0

#7 Utan någon konkret forskning som visar att genen som ger vit blåögd är defektbelagd, så anser jag att det är OK att avla vit blåögd, sålänge man vet vad som ligger bakom sina avelsdjur. 

Men så är det med alla färger, och folk kommer inte sluta avla på vit blåögd bara för att några led av enstaka raser har nedsättningar/defekter. 

OM det nu är så att vit blåögda har en sjuklig gen, så blir det ju ett bakslag för de flesta som avlar wt också, inte bara vit blåögd😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube