Vad behövs vid renrasig avel?
Om man vill börja avla renrasigt. Vad behöver/bör man köpa hem då? Stamtavlor osv. Hittade något på skaf hemsida som heter avelpaketet och utställningspaketet, vad är det för något? Några andra tips? kanske?
Stamtavlor är väl de enda du behöver köpa egentligen som jag kommer på :) Men mycket annat att tänka på, läs gärna artikeln
http://kanin.ifokus.se/articles/4eb311ad88f4720ff0005b4a-borja-avla-renrasigt?articles-2
ska du avla på lantraser behöver man inte ha nått med skaf att göra utan då är det föreningen gotlandskanin som du är hos.
(jag tänker att du skrev ju inte Vilken ras? du vill hålla på med.
men jag gissr att är det "skaf kaniner" eller lantraser så är det hursom bra att ha en skrivare/kopiator/scanner (med lantraser funkar det väl… typ utan men man måste ha egna kopior m.m. så det är bra att ha det ändå.)
l'm back
#3 jag vet inte hur det är med skaf kaniner men jag gissar att vissa saker kan vara samma så jag säger hur det är med lantraskaniner.
har man elektroniska genbanksintyg ska man skriva ut och kopiera dom (ägaren ska ha ett, du ett och genbanksansvarig ett)
beskrivningsblanketten ska kopieras så att det finns 3 ex (ägaren ska ha ett, du ett och genbanksansvarig ett)
foton ska skrivas ut (ej nödvändigt men bra att ha) i 3 ex (ägaren ska ha ett, du ett och genbanksansvarig ett)
Nu har man ju inte beskrivningsblankett för skaf kaniner vad jag vet men genbanksintyg och stamtavla är typ samma sak och även om det inte är nödvändigt med kopior (det vet andra bättre tror jag) så är det nog bra att ha det för eget bruk (tänkt dig att bettfel kommer upp i en stam så kan det vara bra med koll på alla kaninungar i den stammen och så att man kan kontakta ägare till dom kaninungarna)
Vi startade utan skrivare/scanner/kopiator och tex kopierade hos min mamma eller så men det blev tusen gånger lättare efter att vi skaffade en
l'm back
- Märktång/ringar
- Stamtavlor
- Uppfödarnummer
- Medlemsskap i SKAF
Sen måste du såklart ha renrasiga, stambokförda, föräldradjur till ungarna.
Sen måste du nog också ha någon typ av pärm så du kan hålla rätt på alla papperna.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com