När kan kastrerad hane ?
Jag undrar hur länge man måste vänta efter operationen innan man kan låta den kastrerade hanen träffa en hona utan att det ska bli bebisar? Fick höra 4-6veckor. Stämmer det?
4-6 veckor efter kastreringen stämmer bra ja 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Japp det stämmer
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 tack så mycket:)
Det senaste jag har hört är 10 veckor för att vara helt säker (av veterinär duktig på kaniner vid Läckeby Djursjukhus i Kalmar). Så det verkar som om det har blivit ungar även senare än 4-6 veckor 😉. Fast det lär vara ganska ovanligt!
#4 oj men om veterinären själv sagt 4-6veckor är det det som gäller då eller kan 10 veckorna med gälla ?
#5 10 veckor var en överdrift om jag får säga min mening. Det har säkert hänt någon ynka gång att det blivit bebisar ändå, men nej generellt ska du inte behöva vänta så länge. Låt det gå 6 veckor så vågar jag i nästan lova att det inte kommer bli bebisar
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 tack :D vilken ålder är farlig för en vuxen kanin att få bebisar? ( om det finns en sån ålder)
Man kan inte säga en sån ålder. I naturen skulle en hona inte gå år efter år utan att bli dräktig, så man kan väl säga att ska man följa naturen så bör honor som ska ha ungar ha första kullen senast i ettårsåldern. Det finns dock otaliga exempel på honor som fått sin första kull betydligt senare och allt har gåttt alldeles utmärkt!
Förlossningskomplikationer hos kanin är väldigt ovanligt, men är honan gammal, överviktig och/eller väldigt otränad så sliter en kull helt klart hårdare på henne.