Gulaktigt kladd där bak
Tjoho. jag och några kompisar håller på att fånga in en kaninkoloni i ett industriområde. Hittills har vi nog fångat in bortåt 60 kaniner. Vi har könsbestämt alla allt eftersom, och en av de honorna vi fångade in igår hade som gult halvtorrt sekret på sidorna om vaginan och analen, där i de där "grottorna" på sidan eller hur jag nu ska beskriva det, hoppas ni förstår. Är detta normalt? Vi har inte sett detta på nån annan av alla vi fångat in tidigare, uton en hona till igår som hade liiiiiite sånt bara. Men denna hona hade verkligen jättemycket. Hon ser ut att ha haft flera kullar och var dessutom både kissig och bajsig där bak men det kan hon mycket väl ha åstadkommit sedan hon satts in i transportburen. Men just det där gulaktiga halvtorra äcklet. Vad är det och är det normalt?
Jag har inget bra svar på din fråga, men tänkte bara höra så att ni inte plockar in honor med kull och lämnar hjälplösa kaninungar ute.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag har tyvärr dålig koll på vad det kan vara..
Undrar mest varför ni fångar in alla kaninerna och vad ska ni göra med 60 kaniner som är vilda?
#2 Jag tror de fångar in kaniner som har släppts lösa av ägare som inte vill ha kvar dem, tyvärr är det många som gör så
# 3 Ja, men 60 kaniner? Det är ju flera generationer som har blivit förvildade iså fall. Jag tror mer på att det är vildkaniner. Är det en kaninkoloni de har hittat så har ju kaninerna anpassat sig till det vilda livet i alla fall.
#4 Jo men då honorna och hanarna är tillsammans så får ju honan en kull direkt efter hon redan haft en, det går riktigt fort och om det är 5 honor så blir det lätt 25. Det beror på hur länge de varit där. Såg en bild från nån hemsida en gång på ett ställe vid en väg där massor av kaniner hade samlats efter att ha släppts lös efter sommaren.

Detta är inga vildkaniner. Vildkaniner finns inte här uppe i Örebro. Detta är kaniner som dumpats och förökat sig och där ungarna blivit förvildade. För ett år sen var de ca 10-20 kaniner, nu är de minst 80 st. Det är barn som kommer med kaniner till området och släpper ut dem, gång på gång på gång, plus att en familj på ett koloniområde i närheten har haft kaninuppfödning men inte säkrat tomten så kaninerna grävde sig ut. Vissa av kaninerna är skygga men många är tama, lite nervösa bara. Vissa har snabbt blivit kelgrisar. Vi kollar alltid honorna om de ser ut att ha ungar - kollar tuttarna bland annat, och finns misstanke om att hon har fött en kull nyligen så måste vi antingen kräla och leta tills vi hittar ungarna, eller släppa ut mamman igen, men detta har hittills aldrig hänt. Vi har däremot fångat in flera honor som fött bara några dagar efter att vi fångat in dem. Dessa kaniner adopteras ut till bra hem driekt ifrån tjejen de får mellanlanda hos eller från de omplaceringsföreningar som tar emot hela gäng av kaniner vi fångat in. Igår fångade vi in 10 vuxna och 1 unge, dessa hämtas av en omplaceringsförening i helgen som kommer. Vi gör detta i samråd med markägaren, kommunjägarna och Polisen, med godkända "jaktmetoder" (godkända fällor samt håv), eftersom denna kaninkoloni underminerar byggnaderna i området, förstör på kolonilotterna (gräver sönder och äter upp det som odlas) och riskerar att bita av elkablar. De förökar sig i en sådan hastighet att det är helt ohållbart.
# 6 Ok då förstår jag lite mer 🙂. Hoppas omplaceringsföreningarna hittar bra hem till alla kaniner.

Vi har fått in kaniner som är fruktansvärt magra, såriga, hittat ett antal döda kaniner, många fryser ihjäl om vintrarna (de har tydligen funnits där en tid men det har eskalerat nu i vår/sommar) och de är på tok för många där. Hade det varit en fungerande koloni så hade jag inte sagt något, om de blivit en del av det vilda djurlivet. Men rovdjur och rovfåglar hinner inte med, kaninerna förökar sig i sådan takt att det blir ohållbart och när det är fullt i ett revir så flyttar de vidare in på ett industriområde där det knappt finns mat eller skydd och inget vatten om det inte regnat ofta. Så antingen kan de fångas in och avlivas, eller så fångas de in och blir omhändertagna på ett ansvarsfullt sätt. Vill några i den bra delen av området ha kaniner får de se till att ta hand om dem. De på koloniområdet vill inte ha kaninerna där utom en gubbe som haft uppfödningen, men han har så usel djurhållning ändå (han har höns) så kaniner instängda på hans tomt lär snabbt dö. Så som ni förstår så är situationen ohållbar. Om det ska finnad några kaniner kvar där sen så ska de åtminstone inte ha tillgång till att föröka sig.

#7 Det hoppas jag med :)
Skulle kunna vara torkat var från en infektion. Inte omöjligt om en hane haft smutsig penis och sedan så har bakterier kommit in i henne.
Förlåt att jag frågar, men luktar kletet äckligt? Var har en speciell lukt.

#10 Det såg mer poröst ut, som vispad grädde som torkat, inte som torkat var som väl brukar bli rätt hårt? Nån lukt kände vi inte mer än kiss- och bajslukt, men vi stack "tyvärr" inte fram näsorna så nära heller :/

Putt!! Ingen som vet vad det kan vara? Kan det vara vad som kallas flensost på människor?
Skulle du kunna ordna en bild? Det är så svårt att säga!

Har ni hemsida med vilka som är till salu eller skickas alla till omplaceringsföreningar? :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

#15 Nä ingen hemsida tyvärr, de skjutsas till omplaceringsföreningar, alla utom de som säljs direkt ifrån hon som har dem tillfälligt.
#14 ush… det ser inte bra ut😕 ser ut som en infektion säkerligen pga av det #10 sa, som sen rinner därav att det stelnat. Om kaninen ska kunna säljas /flytta till ett nytt hem behöver det nog kollas upp av en vet, använda en tops och lite ljummet vatten tvätta runt om om du vill.😇
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Du kan göra en koksaltlösning (kokat vatten, lite salt) som du sedan låter svalna och sköljer med och eventuellt gör rent med tops. Då blir det sterilt.
Men om det är en ordentlig infektion behövs det troligtvis antibiotika för att få bort alla bakterier.