Gömmer sig, är han sjuk?
Det är så att jag har en 4-årig kaninhane hemma. Ända sen jsg köpte honom har han varit helt underbar. Han ör den mest sociala kanin jag någonsin träffat. Han vill alltid komma fram och hälsa när man kommer. Han är också något av ett matvrak. Men idag när jag kom ut för att ge kaninerna mat kröp han direkt in i sitt bo och vägrade att komma ut trots att han fick mat i sin skål. Jag blev orolig och tog bort huset och tog honom i famnen jag testade att ge honom en pellets och han åt halva, dock helt utan iver. När jag sedan släppte in honom i buren igen gömde han sig direkt i halmen igen. Det som också gör mig orolig är att han blir helt tyst när han väl är inne i boet och att han lät lite konstigt när jag lyfte upp honom. Vad tror ni att det kan vara? Är han sjuk? Är det med kaniner som man säger att det är med hundar, att de går och gömmer sig när de ska dö? Jag är mycket orolig och vill gärna höra era tankar.
Eftersom kaniner är bytesdjur gömmer de ju ofta att de mår dåligt. Märker du att något är på tok så åk till veterinären, det är alltid säkrast!
För att göra en snabb bedömning av hälsotillståndet kan du titta på om
Magen är mjuk och inte svullen eller hård
Könsorganet ser ut som det ska
Kaninens ögon ser öppna och klara ut
Nosen inte är rinnig
Kaninen har bajsat och kissat
Kaninen har druckit
Kaninen går rakt och har bra balans
Kaninen är inte halt
Kaninen verkar inte öm någonstans
Tänderna är i rätt längd
Klorna är klippta
Rumpan är torr
släpp lös honom på golvet eller liknande och se ifall han blir mer rörlig där eller springer och gömmer sig.
Han behöver inte vara sjuk utan kan bara ha en sån dag, men oavsett ska man ju alltid va på säkra sidan.
Kompletterar #2's lista med
slemhinnor (i mun och öga t ex) ska vara rosa
huden ska snabbt gå tillbaka om man drar i den
Om huden är oelastisk och slemhinnorna är bleka/gråaktiga tyder det på att kaninen är uttorkad vilket i värsta fall kan leda till förstoppning. Jag skulle ta kaninen till veterinär eller iallafall försöka få i den vatten.
Oho för att satsa det sista på mirakel!