Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-sÀljes-transport
LĂ€st 2151 ggr
[YukiOni]
5

(S) Lejonungar

Just nu har vi 2 kullar kaninungar som idag Ă€r 2 veckor gamla🙂
Har plockat ut dem vi vill ha kvar, resten Ă€r till salu. 
Leveransklara vid 8 veckors Ă„lder, den 2e Augusti. 

Kull 1
Tema: Lost 

Mamma: Sagornas Tyra
Pappa: LoveAngel's Trojan

Melodys Locke
Kön: Hane
FĂ€rg: Viltzobel
SÀljes m. HÀrstamningsbevis p.g.a. ej godkÀnd fÀrg
Picture

--------------------------------------------------------------------------------

Melodys Kate
Kön: Hona
FÀrg: ViltgrÄ
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

--------------------------------------------------------------------------------

Melodys Nikki
FÀrg: ViltblÄ
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture--------------------------------------------------------------------------------

Melodys Charlie
FÀrg: Japantecknad Gul/BlÄ
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

Melodys Claire
FÀrg: ViltblÄ
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

Melodys Sun
FĂ€rg: Viltgul
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

(Vi har funderingar pÄ att behÄlla Sun, men inget bestÀmt Ànnu)
--------------------------------------------------------------------------------Priserna varierar beroende pĂ„:  - Stamtavla eller HĂ€rstamningsbevis (Stamtavle-ungar Ă€r tatueringsmĂ€rkta vid 8 veckor, anvĂ€nder ej benring)

_- Kön
_

_- FÀrg (om den Àr bra/dÄlig)
_

- Man (om den Àr bra/dÄlig)

_Priset landar troligtvis nÄgonstans mellan 200-700 kr, gÀller för bÄda kullarna. _

[YukiOni]
5

Kull 2
Tema: LÄtar

Melodys Smooth Criminal
FĂ€rg: Japantecknad Gul/Svart
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

Melodys Just a Dream
FĂ€rg: Siames? Ej sĂ€ker

(SÀljes m. Stamtavla/Hbevis beroende pÄ fÀrg)
Picture

Melodys Harlem Shake
FÀrg: Japantecknad Gul/BlÄ
SĂ€ljes m. Stamtavla
Picture

Mita75
0

Var finns dom?

[YukiOni]
1

Oj, glömde skriva det
!😇
HĂ€rryda, strax utanför Göteborg. 
Transport brukar gĂ„ att lösa sĂ„ gott som vart som helst via utstĂ€llningar/hopptĂ€vlingar🙂

Mita75
0

SÄg nu att du Àr fr Gbg, lite för lÄngt. :(

Mita75
0

Aha.. oki.. :) Är Just A Dream dubbelmanad?

[YukiOni]
0

Yes, alla Ă€r dubbelmanade🙂

Mita75
0

Blev lite smÄtt förÀlskad i henne.. Men, bor i NorrtÀlje, sÄ det Àr en bit bort.. :(

[YukiOni]
0

Faktiskt inte :) Har en som ev Àr intresserad av de viltblÄ, hon bor strax norr om Stockholm om jag inte missminner mig, vi ska ev mötas upp pÄ en utstÀllning, kan ju frÄga om hon kan lösa den frakten Ät dig om hon ska ha "sina" ungar? :)

Mita75
0

Ja Sthlm skulle ju vara lite enklare.. :) vad Àr eg skillnaden pÄ h.bevis och stamtavla?

[YukiOni]
4

Med stamtavla Àr kaninen mÀrkt(tatuerad i öronen), vilket gör att om hon kommer bort/blir stulen & nÄgon fÄr tag i henne spÄras hon tillbaka till mig & dÀrigenom till dig :) som nÀr man mÀrker katter typ. Hon fÄr Àven stÀllas ut inom SKAF & det Àr ett papper pÄ att hon Àr "raskanin" Dock gÀller det bara kaniner med godkÀnd fÀrg/teckning med rasrena förÀldrar. H-bevis Àr för att den nya Àgaren ska kunna se förÀldrar & slÀkt. DÀremot medföljer ingen mÀrkning med hÀrstamningsbevis.

Mita75
0

Tusen tack för svar.. :) hur snart vet du vad som följer med Just A Dream?

[YukiOni]
0

Det blir hÀrstamningsbevis med henne, och har nekat tjejen som ville köpa de viltblÄ honorna, hon fÄr ej köpa dem. Hemskt ledsen.

sfut
1

#9 transport Gbg-sthlm brukar inte vara nÄgra som helst problem. MÄnga Äker den vÀgen, ev jag i slutet av augusti. #10 Man kan ju mÀrka H-bevisbebisar ocksÄ. Min hoppis Àr felmÀrkt i öronen för identifieringens skull :) Men kostar sÄklart extra. JÀttefina bebisar!

Det Àr svÄrt att ge bort vÀnlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Mita75
0

#12 Varför Hbevis? Försöker lÀra mig sÄ ingen kritik! :) #13 oki.. Ja dÄ, om jag vÀljer henne, sÄ borde det kunna funka ÀndÄ.. :)

Mita75
0

#12 och nÀr vet du vad hon kommer att kosta? :)

[YukiOni]
0

#15 Hon kostar 250, men det Àr avelsförbjud pÄ henne & hennes syskon. Ser helst att hon blir kastrerad

Mita75
0

Oki, vad trÄkigt.. Hade tÀnkt att avla pÄ henne om jag köpt henne.. :(

[YukiOni]
0

#17 Ungarnas pappa har bettfel en bit upp i slÀkten, sÄ det Àr inget jag rekomenderar.

Mita75
0

Ja jag sÄg den trÄden nu.. ja, det Àr vÀl en onödig risk att ta.. synd för mig bara för hon var ju galet söt.. :(

[YukiOni]
0

HÄller pÄ att letar i arkiven om ungen med tÄngbett, har fÄtt information om att det kan varit en olycka(tappad unge?) sÄ ungarna kanske klarar sig utan avelsförbjud.

[YukiOni]
0

#19 Verkligen, hon Àr vÀlldigt fin. Fel fÀrg bara men fÄr nog svar snart frÄn uppfödaren som fick bettfelet, sÄ fÄr se hur det blir.

[YukiOni]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ringt runt till sĂ„ gott som alla som haft och/eller fött upp slĂ€ktingar till min hane, vilket visade sig vara ett par stycken. 
Har Ă€ven kontaktat uppfödaren som köpte min hanes 'halv'moster, honan som gav unge med bettfel. 
Det visade sig att hanen som hon parades med, har parats med 4 andra honor & i 3 av dem kullarna har han lĂ€mnat ungar med underbett. 

SĂ„ det verkar inte vara nĂ„got fel pĂ„ min hanes slĂ€kt, utan snarare pĂ„ hanen som parades med min hanes moster. 
Verkar som nÀsta Ärs Avel Àr rÀddad, samt att ett antal fler fina djur kan anvÀndas till avelGlad
Är inte 100% Ă€n, men det Ă€r nĂ„got att hurra för, ska dock ringa runt lite mer imorgon efter jobbet.

nellsve
1

Skickat pm ;)

HÀlsningar NellieHjÀrta

[YukiOni]
0

Har bestĂ€mt oss för att linjepara deras pappa med nĂ„gra av honorna ur kullarna. 
Poppar ett bettfel upp(tĂ„ngbett eller liknande) sĂ„ blir det avelsförbjud pĂ„ hela bunten. 

Dock behĂ„ller vi Melodys Sun, Melodys Nikki & Melodys Claire. Dem Ă€r alltsĂ„ inte till salu. DĂ€remot Ă€r en hona vi inte tĂ€nker behĂ„lla, till salu: p.g.a. att rĂ€nderna flyter ihop: 

Melodys Shannon
FĂ€rg: Japantecknad Svart/Vit
Picture

Mita75
0

Och det Àr avelsförbud pÄ just A Dream?

[YukiOni]
0

Inte för tillfÀllet.

[YukiOni]
1

#1 Melodys Smooth Criminal Àr tingad

[Luppa]
2

#20 Skulle det vara en olycka som gjorde att ungen fick tĂ„ngbett? Konstigt att hon i sin tur gav en hel kull med tĂ„ngbett sen dÄ 

Norberg90
1

SÄ nu har du hÀngt ut en linje för bettfel för att sedan hÀnga ut ytterligare en linje? Vad fÄr dig att tro att det bara kommer frÄn Qasai? KÀnns inge vidare schysst mot Qasais uppfödare..

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel BlÄ, Zobel BlÄ Manteltecknad och Madagaskar.

DvÀrgvÀdur i ViltgrÄ

[Luppa]
1

#29 Jag har som sagt fĂ„tt 5 kullar efter Qasais mamma, totalt 21 ungar.
Hon Àr bla parad med Qasais helbror, mor-sonparning. Inte en unge har haft tÄngbett eller nÄgon annan konstighet med tÀnderna.

Qasais pappa Ă€r vĂ€lanvĂ€nd, jag vet fem uppfödare som har haft kullar efter dem inklusive mig. Jag kĂ€nner inte till att han har lĂ€mnat nĂ„gra bettfel.

Det lĂ„ter vĂ€ldigt mĂ€rkligt att Qasai helt plötsligt ska börja spruta ur sig bettfel? Jag fĂ„r inga kontaktuppgifter till den keluppfödare som pĂ„stĂ„s ha fĂ„tt bettfel i tre kullar efter Qasai, sĂ„ det du sĂ€ger baseras bara pĂ„ rykten.

Ska pĂ„peka att Qasais mamma Ă€r avlivad, och jag har inget sparat efter henne. Ingen av hennes ungar anvĂ€nds i Avel sĂ„ vitt jag vet, Qasai Ă€r avlivad pĂ„stĂ„s det.
Qasais pappa Àr som sagt vÀldigt vÀlanvÀnd, sÄ kommer det dÀrifrÄn sÄ fÄr vi nog lÀgga ner rasen helt och hÄllet.

Jag ser mig sjĂ€lv som vĂ€ldigt seriös och öppen/Ă€rlig med min Avel. Det enda bettfel jag har fĂ„tt (i andra linjer) gick jag ut med direkt,  och stĂ€ngde linjen omedelbart.
Skulle uppskatta om mitt uppfödarnamn inte svÀrtades ner mer.

[Luppa]
1

Honorna som Qasai ska ha lĂ€mnat tĂ„ngbett med var dessutom köpta i djuraffĂ€r

[YukiOni]
1

#29 NÀr inlÀgget ovan skrevs hade jag ingen information jag har idag, sÀ lÀgger ner japanavlen nu & sÀger upp kontakten med Texas Àgare. Hon fÄr göra som hon vill nu sÄ sköter jag mitt.
Jag beskyller inte varken Qasai eller hans uppfödare.

#30 & #31 Har ej skrivit namn i denna trÄden pÄ dina djur & kan ocksÄ pÄpeka att vi nu kommer kastrera Texas & byta fÀrginriktning.
De japaner jag hittar Àr frÄn damma uppfödare & köper aldrig dÀrifrÄn igen.
Tar inte Texas uppfödares ord lĂ€ngre & har sagt upp kontakten med den mĂ€nniskan, orkar inte lĂ€ngre. 

Hur jag Ă€n gör blir det fel & FEL mĂ€nniskor fĂ„r lida för det. Är inte vĂ€rt det.

Norberg90
1

Förresten, har du sjĂ€lv sett bettfelen som Qasai pĂ„stĂ„tt ha lĂ€mnat eller gĂ„r du bara pĂ„ rykten? NĂ„nting lurt Ă€r det ju eftersom Petra (Isvinds) inte kan fĂ„ nĂ„gra kontaktuppgifter till hon som pĂ„stĂ„s ha fĂ„tt ungar med bettfel efter Qasai. 

Det Àr lÀtt att "fria" sina egna djur o skylla ifrÄn sig pÄ andra, suck.

DvÀrgvÀdur i ViltgrÄ

[YukiOni]
0

#33 Nej, litar heller inte pĂ„ personen som gav mig uppgifterna. 
Det skylls ifrĂ„n frĂ„n höger & vĂ€nster, pĂ„ allt & alla. 
Det mÄste ta slut nu.

Norberg90
1

Ja, det Àr fruktansvÀrt trÄkigt nÀr det blir sÄhÀr :/ Flera oskyldiga uppfödare drabbas ju av dessa rykten :(
Detta Àr en av anledningarna till att jag lÀgger ner min uppfödning av Lejonhuvad Kanin, O fortsÀtter det sÄhÀr dör snart rasen ut :(

DvÀrgvÀdur i ViltgrÄ

[Luppa]
2

Jag har fÄtt kontaktuppgifter nu, men den mÀnniskan verkar inte ha nÄgon koll alls. Hon pÄstÄr att ungarna avlivades för 2 Är sedan, innan hon ens köpte Qasai.
Och en veterinÀr som avlivar hela kullar för att nÄgra har tÄngbett?
Tycker allt lÄter konstigt.
Har i alla fall bestÀmt mig för att stoppa all försÀljning till Avel (undantaget folk jag vet att jag kan lita pÄ) sÄ slipper jag sÄnt hÀr skit i framtiden.

Norberg90
2

Ja herregud, dÀr ser man hur lÀtt rykten sprids som inte ens kan vara sanna. Usch fy o tvi!

DvÀrgvÀdur i ViltgrÄ

moonray
0

hej, blev lite nyfiken pÄ all snack hÀr, Àr ute efter en ny kanin och Àlskar ju lejonhuvade och speciellt japantecknade. Àr det nÄgot man i nulÀget ska hÄlla sig borta frÄn om man vill vara garanterad att fÄ en frisk kanin??

(har inte sÄ stor koll pÄ dagens uppfödare och linjer)