Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 2160 ggr
bustjejen
3

Är hon brokad eller mantlad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vad kan man säga om henne? Jag tycker skillnaden är lite diffus ibland. Viltgrå är hon i alla fall väl?

Ninwe
0

Mantlad skulle jag säga! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

bustjejen
0

#1 Varför tycker du det? Är det för att hon har så pass mycket mantel? Jag är mest nyfiken och försöker lära mig :-).

tlover
0

Ursäkta en fråga från en "färgidiot" men är inte mantlad en variant av brokad (samma gener, eller i alla fall samma risk för att så dubbelbrokade ungar vid PARNING med annan brokad)

i en beskrivningsblankett skulle jag tex skriva "viltbrokad med mantel" eller liknande.

Söt var hon i alla fall (gillar viltbrokiga)

l'm back

natha-mjau
1

#3 Jo det stämmer.
Men man ser på kaninen att den har en tydlig mantel på ryggen.
Brokad är mer spräcklig eller vad man ska säga.

Min kanin är brokad

tlover
0

#4 jo men för gotlandskaniner skulle man nog oftast inte kalla den mantlad utan kalla den brokig med mantel (mantlad finns inte som alternativ på beskrivningsblanketten tex), ål är ju också bara en beskrivning.

Men jag tänkte mest genetiskt (det är ju då det är viktigt)

l'm back

bustjejen
0

# 4 Det är inte så att manteln måste hänga ihop med teckningen på huvudet? Så var det enligt uppfödaren om jag fattade det hela rätt. På vår lilla tjej hänger teckningen mellan huvud och kropp ihop med nöd och näppe iså fall, svårt att se riktigt.

Mickis1994
0

Mantalad är en variant av brokning, det är samma gen som avgör detta vitfläcksanlag. Din kanin är mantlad.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

farvendal
0

Skulle säga mantlad (feltecknad).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

bustjejen
0

# 7 Jo jag vet att det är samma gen. 🙂

# 8 Feltecknad för att…?

farvendal
1

#9. För mycket vitt i nacken, att manteln på ryggen inte sitter ihop med färgen på huvudet. Eller det kanske den gör?=)

edit: denna sida ger mycket bra beskrivning =) http://kaninfarg.se/farg.mantel.htm

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

bustjejen
1

#10 Aha, tack för svar :-). Bra länk, nu fattar jag lite bättre. Det är tveksamt om manteln sitter ihop med färgen på huvudet, med nöd och näppe iså fall.

Mig spelar det ingen roll vad hon är, hon ska bara kelas med 😊

Här är en bild som visar ryggen kanske lite tydligare.

bustjejen
3

Ytterligare en bild som visar lite hur det ser ut.

Här träffar hon sin nya burkompis Sigge för första gången. Kärlek med en gång :-).

fridaaocrazy
0

Men hur vet man att kaninen är dåligt mantald eller brokad? Den vitaste mantlade #10 skickade ser ju nästan brokad ut i mina ögon ;) Försöker lära mig hahha :P

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

jossan84
0

#13 Jo den är mer brokad. Om du läser under står det "Mantel saknas, diskvalificerande fel" :)

farvendal
0

#13 När mantel saknas så är den i regel brokad om jag inte tar fel. "Vanlig" brokad är inte en godkänd teckning. Däremot finns det speciella brokade teckningar som är godkända (förutom mantel) tex tysk scheck, engelsk scheck och dalmatiner :) Alla de har samma anlag (Kk?)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se