Gnager på gallret!
Nu har min lilla kille (dvv) märkt att det är skitkul att göra matte sur genom att gnaga på burgallret.
Han får vara ute åtminstone varannan dag i någon/några timmar (dock gnager han ibland på gallret fast han har varit ute) och vi slänger in massa grenar till honom som han gärna sätter tänderna i. Men han kan ändå sätta sig på gallret?
Buren är ca 138x66 tror jag, så den är inte så hemskt liten, även om jag egentligen hade velat ha större.
Hur får jag honom att sluta? ;-;
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag hade sagt direkt nej, innan han börjat göra det ett tag. Sen kan det vara så att han inte "nöjer sig" med att rastas och grenar. Utan är fortfarande uttorkad. Prova sätta in leksaker i hans bur. Hus kanske? Tunnel? Du kan alltid bygga till en Hage i kompostgaller som på något sett sitter fast i inneburen så han kan springa ut och in från inneburen. tips? på leksaker: Snöre med tuggusar: klipp fyrkanter,hus och olika former. Se till att dom inte blir stötte än ett glas diameter. Gör ett hål i kartong bitarna och trä in. Hjärtan: Såga ut två likadana hjärtan och limma fast en pinne emellan.
Troligtvis så har han kommit på att gallergnagning är ett bra sätt att få uppmärksamhet. Bara ignorera honom när han gör det, säg inte ifrån eller gå fram till buren så länge han gnager på gallret för då belönar man beteendet eftersom det troligen är uppmärksamheten han är ute efter. Så varje gång han ska ha mat, kel eller Motion så se till att det sker när han inte gnager på gallret och sen kan man även göra som 00emi07 säger att lägga in fler leksaker som kartonbitar, toarullar med hö i och massa annat så han har något att sysselsätta sig med ifall han blir uttråkad. Och även se till att man byter leksaker med jämna mellanrum så leksakerna inte hinner bli tråkiga! 🙂Det gäller bara att ha tålamod innan polätten ramlar ner för honom att han inte vinner något på att sitta och gnaga galler.
Lycka till med din kanin! 🙂