Sätta ihop kaniner
Jag undrar vad som fungerar bäst?
*Sätta ihop kastrerad hane med kaninunge, hona, 8-9 veckor
eller
* Sätta ihop kastrerad hane med vuxen hona, ca. 1 år
Vad har ni för erfarenheter? Väldigt tacksam för svar! :)
Beror på personkemin. Men jag hade inte satt ihop en vuxen med en annan som är under 4 månader ungefär, för jag anser att kaninen som den sätts ihop med, ska ha en någelunda chans att försvara sig OM den måste, det är i regel svårare för en 8-9 veckors unge att göra det.
Jaghar satt ihop vuxen kastrerad hane (han var runt 10 månader då) med en hona som var 1 år gammal, fungerade kanonbra.
Det som är fördel med att sätta ihop hanen med en hona som är könsmogen och troligen börjat brunsta, är att man märker ungefär hur honan är vid brunst osv, hon kan ju acceptera hanen som unge men sedan när hon blir äldre, könsmogen &/ brunst, kanske det inte går, hänt förr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kastrerad hane och vuxen hona.
Väldigt få kaniner - speciellt hanar - anfaller ungar.
Undantaget är andra honor, speciellt om de har kull och inte växt upp med mamman till ungarna. (tex om kaninungar lyckas smita igenom en mellanvägg till grannhonan)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Nej, men de kan råka skada dem när de ska visa dominans t.ex, då är det större risk när de är bebisar än om de är lite större.
Jag personligen rekommenderar det i alla fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kastrerad hane och vuxen hona. Just för det #4 skriver.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Okej, tack så jättemycket för svaren, tror det får bli en vuxen hona då. Hade tänkt unge först men känns lite riskabelt med en så liten, vill ju inte att något ska hända. Och dessutom tänkte jag på det som #1 skrev. Kanske accepterar honan hanen när hon är liten, men inte när hon är äldre. Inte så roligt att sära på dem då.
Jag tror inte att det spelar någon som helst roll, mer än att hanen antagligen lättare accepterar en unge och honan lättare tyr sig till hanen om hon är liten och är van att bo med syskon och mamma. Visst kan förhållandet förändras när honan blir könsmogen, men brunsten kan ställa till det också om man sätter ihop med en vuxen hona (hon behöver ju inte vara brunstig just när man sätter ihop dem). Och om det ändå skulle bli ett problem kan man kastrera.
Oho för att satsa det sista på mirakel!