Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 604 ggr
linnlarssonn
0

Högljudda innekaniner?

Ja hur gör ni med era innekaniner på natten? Har två stycken dvv- honor som det är meningen ska bo inne under höst, vinter och vår. Problemet är att de för extremt mycket väsen under natten, innan dom flyttade ut i uteburen nu under sommaren så jagade dom varandra (började bli könsmogna) men nu har dom (speciellt den ena) börjat gräva i buren framåt morgonen istället. Jag förstår att det är deras naturliga instinkter men hur gör alla ni andra med innekaniner för att kunna sova, eller är det bara mina? Haha :)

Fridaaaa
0

Jag gör ingenting. De är i vardagsrummet i sin bur på natten 🙂
De låter ingenting på kvällen i princip och på natten hör jag inte dem.

Hur stor bur har du? De kanske behöver större bur?
Grävandet kan man ju tyvärr inte göra mycket åt.
Ha dem i ett annat rum än där du sover?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

Nu har jag utekaniner men kanske nån tystare leksak skulle funka (dom gräver ju, i alla fall ibland för att roa sig) kanske kan man ha en låda med "tyst grävmaterial" (kanske torv skulle funka) på "grävstället"

l'm back

linnlarssonn
0

#1 köpte nyss en större bur (kommer inte ihåg exakta mått) dock verkar det som att dom börjar när det börjar bli ljust ute, vid typ kanske 5 på morgonen? täcker över buren med fleece filtar på natten för att det ska vara mörkt åt dom dock så kommer det ljus igenom ändå när det börjar ljusna. Är det bättre att dom ser ut och att jag skippar filtarna? 🙂

linnlarssonn
0

#2 det  kanske jag skulle prova?! 🤔 dom gräver bara under "sitthyllan" allra längst in så dom kanske vill "utöka" det lilla boet? 🙂

spacesheep
0

Lägg in extra mycket pinnar, hö och andra saker de kan aktivera sig med. Som #2 sa kan det vara bra att uppmuntra grävandet, fast att ta det till en tystare nivå. De får antagligen bara tråkigt under natten, då spelar inte filten särskilt stor roll om de ändå är pigga 😉

[Cocomo]
1

Charlie gräver också en hel del under sitthyllan och råkar man ändra på det hålet hon grävt så blir hon sur som en citron och är igång och gräver igen, det är hennes lilla sovhåla som hon inte sover i! Charlie är lite småtossig och får sina knäppryck oftast på natten vid 1-2tiden. Men har lagt in kartongleksaker, bollar i kartong, hö i en toarulle, massa extra hö och en gren att gnaga på. Det brukar hjälpa till att hålla henne sysselsatt, sen brukar jag ge henne en gurkskiva på natten innan jag går och lägger mig och gömma lite torkade klöver i höet, då är hon sysselsatt en stund! 🙂