Hjälp med tillstånd!
Jag har nu 5 kaniner i min ägo, och det lär inte bli fler förens våren då jag planerar en eller ett fåtal kullar om ingen konstigt sker. Det är mest för min egen skull för att prova lite färger osv, men de flesta av kaninungarna kommer säljas.
Jag fattade inte riktigt blanketten från jordbruksverket. Behöver jag tillstånd och vilken ska jag isåfall kryssa i?
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D102.PDF
Du behöver endast tillstånd om ditt mål med uppfödningen är att tjäna pengar. Om du har tänkt att spara vissa kaninungar så är det lungt. Då behöver du inte tillstånd. Inte ens om du egentligen inte sparar då du har tänkt att spara en men det blivit fel färg 🙂
//Joanna
Jaha okej! Det var så enkelt alltså. Tack!
Jag skrev nyligen själv till landstinget och frågade liknande fråga (har 3 vuxna, och ett ungdjur. Tänkt att ta ca 1-2 kullar per år och fick detta svar: Hej Det finns inte något krav på tillstånd för den verksamhet som du beskriver. Jag bifogar gällande föreskrifter angående tillstånd. Bifogar även gällande djurskyddsbestämmelser för sällskapsdjur L 80. Hälsningar Länsstyrelsen Uppsala län