Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 5802 ggr
Pelzi
2

Misstag när ni byggt bur.

Tänkte starta en tråd där man kan skriva misstag som man gjort när man byggt men uppkommit senare problem, så alla vet vad man inte ska glömma :)

tex. Att man glömde  måla bur botten med 2 lager, så botten blev ofräsht.

Jag glömde en gång att att måla längst under betesburen så ramen som var mot marken började ruttna.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

tlover
2

För tung betesbur (vilket gör att man sällan flyttar den)

trekantsbur (lagom stor även om man "bara" räknar med där den har rätt höjd men det var svårt att komma åt kaninerna = för lite tid spenderas med dom = omöjliga kaniner) jag vill inte ha en till trekantsbur. 

bon som man inte kan öppna en sida eller tak på utan måste ta ut hela boet (dåligt med en stor kull)

att man inte räknat med att dörrarna efter hand blir skev så att "låsen" inte passar.

räknat yttermått istället för innermått så att man måste göra 4 facksbur istället för 3 facksbur.

det är allt jag kom på nu.

l'm back

Suskiv
0

Obehandlad botten, efter två år är den inte trevlig. 

Dörrar som öppnas upptåt, de faller i huvudet på en. 

Inte tänka på att trä sväler i fukt och därmed få problem att stänga dörrarna till buren.

Göra en betesbur där man inte kan få tag i kaninen. Pappa byggde en trekantbur enligt konstens alla regler. Huset var täckt med takpapp och det var super. Bara ett misstag. Fanns bara dörr in till huset och från huset var det sen en liten öppning ut till hagen. Om kaninen var i hag-delen fick man inte tag i den.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

farvendal
7

Inte byggt någon form av kant vid öppningen = det rasade ut spån, speciellt när man öppnade buren. Sedan skulle vi lösa det, bara det att vi satte fast kanten på dörren istället, det hjälpte ju så länge buren var stängd men inte när man öppnade den.. *faceplam*

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Nebulosa
0

Nu har inte jag byggt buren jag har just nu, men den har ju sina brister.. 😉

Men i alla fall:

- Väggarna är inte behandlade alls, så där min kanin kissar och så är det helt äckligt.

-Dörrarna. En har inga gångjärn så den är lite krånglig. Den andra är alldeles för liten för min smak, och ingen av dörrarna har någon kant så om man har otur så rasar det ner halm och strö.. 🤔

~Rabbits for Life~

[Cocomo]
0

Behandlade aldrig burbotten eller väggarna så efter ett par år så frättes det ett stort hål i botten. Sen använde vi färdigmålade brädor utan nån annan behandling så träet har rört på sig endel så den ena dörren har en stor glipa och den andra är supertrög att stänga plus att det har blivit lite snett och vint här och var.. 😃

Dealath
0

Hm, det vi inte tänkte på var att träet sväller så man får nästan sparka på ena dörren till buren om vintern för att få den stängd och sedan får man kämpa med att få upp den också. Haha.

StillaSinnet
0

Jättebra tråd! Speciellt för mig som kan lära av andars misstag nu när vi bygger. Tror ändå jag har fått med det mesta här som nämnts. 

Jag föredrar stora luckor, men hörde att framfusiga kaniner kan vara svårt att mata om luckorna är för stora eftersom de samtidigt försöker hoppa ut. Är det ett problem ni känner igen?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Cocomo]
1

#7 Min kanin var alltid väldigt glad när man kom och stoppade ut huvudet och sträckte sig efter en men har aldrig varit med om att han har hoppat ut även om man lämnat dörren öppen och gått därifrån. Det längsta han har sträckt sig är att ha halva kroppen utanför för att kunna nå en så han kunde få lite gos! 🙂

StillaSinnet
0

#8 jag tror inte jag får det problemet heller. kaniner är ju av naturen höjdrädda och jag har en dvv som jag inte tror tar ett skutt ut från 70cm höjd.

Jag återkommer kanske om ett år när jag har utvärderat stora luckorna 😉

VildaVittra
9

Kom precis in från att ha skruvat fast luckan, bara för att upptäcka att jag satt den för högt, så det är en glipa på 4 cm i nederkant. Bestämde mig för en paus då skruvmejseln låg i riskzonen för att bli en meteor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Djurlinnea]
1

Mitt "största" misstag när jag byggt burar är väl för smal dörr = svårt att få tag på kaninerna i buren om det inte är en översocial kanin. 

Sen på en bur jag fått av en kompis är det metallhörn på. Det blir skollhett på sommaren och isbitar på vintern. 

Fellutning på taket, att det lutar mot burdörren. Regnar det och du är ute hos kaninerna blir du sjöblöt av vattnet som rinner ner för taket. 

För små gångjärn till för stor dörr = skeva dörrar = låsen passar inte = väldigt fel.

[RC1393]
4

Största misstaget är väl skjutdörrar, de frös fast i skenorna vintertid😐 Pappas idé, och han gick 2år på trätekniska och har jobbat med diverse träjobb hela sitt liv, dessutom renoverat vårat och andras hus, men bygga en kaninbursdörr sög han på😛

zatanica
0

Mitt första misstag var att bygga buren i obs, trotts att jag målat hela buren så ruttnade den på ett år och det växte Svamp? i ena hörnet 😕

inte så fräscht. Det regnade även in då jag bara målat taket och inget mera, hade även för lite lutning på taket. Den buren eldades upp.

Istället byggde jag två nya burar (skaffade fler kaniner) i råspont. Oljade alla bitar innan jag bygde ihopp buren, sedan målades den ordentligt med en annan färg en den förra. Två lager blev det, utom golvet och en bit upp på väggen inne som fick tre eller fyra lager.

Tacket fick mera lutning och tjärades ordentligt och sedan blev det plåttak.

Nu är burarna två år och ser som nya ut fortfarande bortsett från att det blivit lite gnag på dem.

Men inte heller dessa burar är utan fel. Hade haft med i ekvationen att trä kan svälla och trott att jag gjort dörrarna tillräckligt. Men trotts det så går de knappt att stänga på vintrarna, man får använda endel våld. Två av fyra dörrar var jag och slipade på i rena ilskan när jag inte fick igen dem vilket resulterar i en rejäl glipa under sommaren.

Nu är inte dörrproblemet så stort då mina går fritt ute i hagen, men dörren till ena bodelen är ett helvete att få upp ibland när man ska städa.

Även dörrproblem in till hagen, dörrar är svårt, måste fixa den så jag slipper bli galen denna vinter med, ska köpa bättre gångjärn och göra den mer som en dörr och bara ha bitvis nät så den blir mer stabil.

Najan13
0

Perfekt tråd till någon som snart ska påbörja kaninbursbygge! 😃

Elin_d
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag har stora luckor, dem är 100x65 cm! Om man öppnar på undervåningen och någon hoppar ut så gör det inget (det är 40 cm till golvet). Men på övervåningen däremot… då är det 110 cm till marken! Min bebis som bor på övervåningen är översocial och ska alltid stå längst fram när man kommer, men trots det har han klarat sig bra hittills! :)

Min systers kanin däremot har hoppat från övervåningen, hon blev rädd när en kanin på under våningen började gräva i gallret. Det slutade med en bruten klo, inget mer! Tror vi hade tur, men eftersom hon hoppade och inte ramlade tror jag hon hade rätt bra kontroll och landade väldigt bra. Sen är det ett "mjukt" trä golv, så ingen större skada skedd :)

Jag är nöjd med luckorna då burarna blir ljusa och öppna, men det finns ju som sagt nackdelar… ;)

På bilden är det en av burarna och den lilla ninen som hoppade ut…

Pelzi
0

putt :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

StillaSinnet
0

#15 ja har också stora luckor! Mina är underbara 100x65 de också 🙂 men jag har en bräda som håller både strö och kanin innanför när jag öppnar.

[Jhillhzan]
0

Jag byggde inte min själv, men jag målade den. men något som jag skulle gjort innan jag målade var att verkligen se till att det var tätt mellan vägg + golv, så inte kiss rinner emellan… >_< 

Detta kommer fixas till nästa sommar, då buren ska bli tät ;P