Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2958 ggr
Mannez
0

Vad ger ni för grönt till kaninerna?

Vad brukar ni ge era kaniner när de får lite grönt, tex grönsaker elelr frukt? Hur ofta? Hur mycket och vad?

Ge gärna tips? på godsaker man kan köpa och ge dem. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Rabbitte]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utöver hö, som kaninens diet främst består av, ska cirka 25% bestå av bladgrönt, vi ger det till våra kaniner varje dag.
Dock varierar vi lite med vad vi köper, dels beroende på säsong och utbud, men också för att kaninerna inte ska få äta samma varje dag - gäller att hålla det lite intressant😉

Främst köper vi:

• Romansallad
  • Bladpersilja
  • Pak Choi
  • Mangold
  • Spenat
  • Ruccola
  • Selleri
  • Citronmeliss
  • Dill

Frukt får de sällan då det hör till godis, men en liten bit äpple max 1 gång i veckan.

Grönsaker får de ibland, främst morot, men detta ser vi också som lite godis. Däremot fick vår kanin Ellie lite extra när hon växte fortfarande.

Mannez
0

2# Tack för tipsen. Nu vet jag vad jag ska kolla efter nästa gång i affären :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Melao
1

Under sommaren får våra kaniner nästan bara grönt utifrån. Då får de vad vi hittar och vad som finns just då. I början av sommaren är det mycket maskrosblad, senare en hel del kärs/kirskål och normal sensommarmat är blåbärsris med blåbären kvar. I år har blåbärsriset frusit så kaninerna får mest grenar och sly med löv just nu, men det får de ju resten av året också. På hösten får de äta en del äpplen också, eftersom vi har ett äppelträd som ger väldigt mycket frukt. På vintern är det i allmänhet rotsaker som gäller, morötter är sprängfyllda med vitaminer så det får dem några gånger i veckan. Rotselleri och bladselleri får de också, och ibland vitkål. Vi brukar också plocka ljung, blåbärsris och lingonris åt dem, ibland får de också gran- eller enris. Året om får de ju såklart också sallad och grönsaker som blivit över när vi äter.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[_annaH]
0

Under sommaren så odlar vi eget och de får dill och persilja, samt sallad. 
Sen plockar jag blåbärsris och lingonris till dom. Plockar grenar med blad på.

Fridaaaa
0

Ger grönsaker kanske 1-4 gånger/vecka. Nu när det finns gräs ute och blad på träden ger jag det dagligen.

Annars blir det:
- Morot (godis kanske 1-2 gånger/vecka ungefär)
- Broccoli (bara lite grann till vissa)
- Äpple (godis sällan)
- Vitkål händer att de har fått smaka på

Är vad jag kommer på nu, är annat med om vi har hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.