Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2909 ggr
fredrikajon
0

Får inte kaniner vara ensamma??

Fick höra från en bekant precis att det är olagligt att ha en kanin ensam, man måste ha minst 2 kaniner.

Är det verkligen sant??? :S

Funderar på att skaffa nämligen.

egobitch_ @ instagram

Beatrice_Love_Kaniner
0

Nej det är absolut inte sant! Alla djur får vara själva. Haha

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Beatrice_Love_Kaniner
0

Dock rekommenderar folk att hundar inte bör vara ensamma för mycket men det finns nog ingen lag på det. Min hund är van vid att vara ensam hela dagen 🙂 Han vet inget annat och han mår bra 🙂

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

fredrikajon
0

ja jag tyckte det lät konstigt för det verkar som att det är jättemånga här som bara har en kanin. 

Och dom mår väl bra antar jag?

egobitch_ @ instagram

Gimbergsson
5

Att ha en kanin ensam är helt okej, det fungerar ofta bättre än att ha två. Däremot har jag för mig att marsvin måste ha en kompis. Även råttor tror jag.

[Mi-rand-a]
0

nej alla kaniner trivs inte ens med en kompis, den lagen gäller dock marssvin :)

jossan84
3

Enligt jordbruksverkets råd om kaniner så BÖR kaniner hållas ihop med fler. De måste alltså inte det :)

"Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

sarakaka
3

Alla djurarter får inte hållas själva enligt lag. Kaniner får man ha själva även om det står att man "bör" ha dem flera.

fredrikajon
0

Okay bra för jag skulle inte orka med två :P Och vill ju inte plåga ihjäl stackaren haha.

egobitch_ @ instagram

Summerdogs
0

Det jag tycker är att man ska ha dom i par ifall man inte har så mycket tid att vara med dom flera timmar per dag. Då har dom sällskap av varandra! Men om man har tid så ska kan man självklart ha ensam kanin. Jag har en ensam och det funkar fin fint :)

LisaKanin
2

#1 inte alla. Dvärghamstrar och marsvin måste tex enligt lag (jordbruksverket) vara minst 2 såvida det inte finns särskilda skäl, tex någon enstaka individ som inte klarar av att bo med andra av någon anledning.

"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

EmiliaLeander
1

Det är ju så att kaniner inte är flockdjur, även om man kan tro det. Därför behöver de inte bo tillsammans. Själv tror jag att de i största allmänhet vill bo själva men mår bra att se andra kaniner. Det är ju såklart olika från individ till individ, och det är jättesvårt att veta om kaninen vill ha en burkompis eller inte förrän efter att man har köpt den och lärt känna den. :D

farvendal
1

#11 kaniner är flockdjur men är inte lika täta och beroende av varandra som vissa gnagare (marsvin, råttor, dvärghamstrar tex som kan dö av ensamhet). 

#0 Det är bra om man kan ha en kompis till sin kanin men får den mycket uppmärksamhet av sig som ägare så kan den bo själv. Alla kaniner tycker inte om sällskap heller. Och man kan inte (eller jo, men sällan) ha två okastrerade hanar ihop - så som man kan med marsvin.

Skaffa en kanin du :) Och vissa din bekant vad som står i lagen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zabbio
8

Kaniner har en stark social hierarki och levnadsvanor, normalt sett. Tyvärr är många tamkaniner under generationer uppfödda ensamma och har därför aldrig lärt sig hur man beter sig i grupp. De enda de känner till är mamma och syskon, sen tas de från mamman och vuxna exempel innan de hunnit lära sig gruppdynamik ordentligt (om de nu ens kunat lära sig det från endast mamman).

Jag hade helst sett att de fick lära sig hur man beter sig i flock igen och att det blev normalt.. för det är naturligt för dem att leva i par eller grupp.  Utomlands har det blivit mer och mer vanligt, även om man där oftast kastrerar allt med 4 ben. Men jag tror ändå att de mår bättre om de har sällskap av sin egen art, när de väl lärt sig språk och kultur i sin grupp.

Man kan ta hästar som exempel; de anses ju mycket mer sociala än kaniner oh vi tycker att det är djurplågeri att ha dem ensamma. I andra länder går de alltid ensamma i små hagar eller boxar. Och släpps de ihop med andra hästar börjar de slåss eller spränger staketen… (Har en bekant som hämtat hem hästar från spanien bl.a.) Jag ser likheter med kaninhållningen i detta landet - vi är vana vid att de sitter ensamma och att de slåss när de träffar nån efter att ha varit ensam hela livet så vi tycker att det är så det ska vara… och ignorerar fullständigt att de faktiskt är koloni-levande djur med tydliga flock-beteenden. De skapar band och förhållanden som ofta varar livet ut. Även de lägre stående hanarna i en koloni brukar vanligtvis ha en hona, de med högre rang har oftast flera stycken.

Dessutom är det inte så mycket mer jobb med två än med en. Man behöver lite mer plats för dem bara. Visst finns en risk att flockbeteendet är så djupt begravt att det inte funkar, eller att just de två kaninerna hatar varandra, men om de växer upp ihop är den risken  ganska liten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ljusta
1

#13 Håller med dig till 100%! Tänk om alla kunde förstå vad kaniner är för sorts djur och vad de har för behov ursprungligen!

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
1

Nej inte lag på det men många kaniner trivs med sällskap :) jag har alla mina två och två. Kommer aldrig mer ha ensamkanin om inte kaninen absolut är det. Märker annat beteende osv på dem nu :) #1 nej det stämmer inte. Marsvin till exempel måste man ha minst 2 st, gäller även de flesta dvärghamstrar, fåglar mm ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sfut
0

#13, kunde inte sagt det bättre själv!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

hanna-k
1

Vilda kaniner har begränsat socialt beteende och lever främst tillsammans på grund av brist på lämpliga boplatser. I vissa miljöer lever de ofta ensamma (liksom de flesta andra hardjur). Förmodligen har tamkaninen avlats till att bli mer social.

Det stämmer att kaniner har en stark social hierarki, men med det följer ett visst revirbeteende. Det som jag tror främst skapar problem när tama kaniner sätts samman är inte bristande social erfarenhet utan brist på utrymme (främlingen har ingen möjlighet att fly från den andra kaninens revir).

Fridaaaa
2

#17 Det är just det som blir felet. Då säger folk att de inte kan leva tillsammans, de är inte flockdjur (vilket det är, en slags flockdjur), och sedan bristen på kunskapen & utrymmet gör att vissa saker sprids som inte stämmer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gladamarsvin]
1

Vist kan du ha en kanin själv jag hade min Cesse själv när jag hade han

bustjejen
1

Man får ha kaniner ensamma, dock känner jag mig övertygad om att de flesta kaniner trivs med sällskap på stor yta. Sen måste man fundera lite på hur man matchar ihop kaninerna, alla trivs inte ihop med alla och de måste få göra en rangordning. När det är klart så brukar det gå hur bra som helst och de har stort utbyte av varandra.

LisaKanin
0

Vår enda kanin har oss som sin flock :-). Han visar tydligt när han vill ha gemenskap och när han vill vara ifred, han putsar oss och puffar på oss med nosen och ligger och gosar brevid oss eller i knät när han vill. Vi har provat att ge honom en kompis med flera olika honor och han har mest blivit stressad av det. Så han får vara själv.

Ried
0

Kaniner får bo själv i en bur, kanske fått det från att gnagare (finns däremot undantag t.ex. någon hamster) ska inte bo ensamma. Dock är inte kanin en gnagare utan ett hardjur.
Säkert många som av misstag räknat kaniner som gnagare och utifrån det gjort antagandet att de inte får bo själva då de inte räknats upp som en utav arterna som det finns undantag för.

sundsby
0

marsvin får inte vara ensamma;)

fredrikajon
0

#12 #21 Ja alltså jag är hemma extremt mycket (haha nu lät jag som en no-lifer) men jag har inget jobb eller så alltså, och kommer inte jobba 100% nångång snart i framtiden så min kanin skulle ha mycket sällskap.

:) Och jag meee  :D

egobitch_ @ instagram