Blandrasig som hoppkanin?
(Flyttar detta hit istället)
Hej!
Jag ska troligtvis få köpa två små kaniner om några veckor. De är mina kompisars kaninungar och är blandraser, (Korsning emellan dvärgvädur och europeisk vildkanin). Jag undrar om ni tror att dessa kaniner skulle kunna bli hoppkaniner, men endå kelkaniner. (Ungarna är väldigt aktiva)
Mamman till kaninerna är jättesnäll och mysig, men ahr tyvärr inte hoppat tidigare.
Jag undrar om ni tror att det skulle funka att hoppa med dessa kninungar eller om det är bättre att söka efter andra :)
Om de gillar att hoppa beror på individen 🙂
//Joanna
#1 Ja det låter ju smart ^^,
Men tror ni att just blandrasen emellan dessa två olika raser skulle ha någon form av 'bonus' då dvärgvädurar verkar vara bra hoppkaniner i allmänhet, men generna från den europeiska vildkaninen säkert bidrar med 'snabbhet'?
Jag har ingen aning xD
Är det någon som vet? :)
Det skulle vara supersnällt med svar så snabbt som möjligt då jag gärna skulle vilja ha tid att titta på andra kaninungar annars, Tack :)
Om du verkligen är ute efter hoppkaniner så kan det vara bättre att kolla bland specifika hoppkorsningar där föräldrarna visat intresse och talang för hoppning, och där de är framavlade för att få en bra hoppkropp. Men intresset för hoppning hos ungarna är ju helt individuellt! Det är omöjligt att avgöra om de skulle vara lämpade för hoppning genom att bara höra två raser tycker jag.. :)
Dem blir nog inga kelkaniner om då pappan är en vildkanin. Pappan till ungarna har ju en instinkt att fly från fara vilket nog inte är en så bra egenskap hos en hopp kanin. Det kommer nog bara bli stressande för kaninen att vara på tävling med en massa folk, ljud & en massa nya intryck.
HAHAHAHAHAHA…..
#5 Tack för svaret, Jag får tänka på saken….
Däremot är mamman superkelig och ungarna väldigt sociala och gosiga ^^
Aja, vi får se hur det blir :)
Tack #4 också
#6 ja men pappans temperament kommer oxå att ärvas ner till ungarna, du vet inte hur han är i temperamentet ( antar att han är vild och bor ute i naturen ). Låter inte inte som bra nybörjarkanin eller hoppkanin.
HAHAHAHAHAHA…..
#7 Ja okej, har du annars idéer till andra kaniner som finns ute till salu,
Bara en sista sak, de har fått kaniner förut med vildkaniner som föräldrar och de har blivit otroligt keliga och mysiga, men det är ju olika från kanin till kanin
#8 http://skhrf.com/forum/viewforum.php?f=8 finns många hoppkaniner/kaninungar tillsalu :)
HAHAHAHAHAHA…..
#8 - Tack!
Finns det annars -om jag nu bestämmer mig för dem jag tittat på först- ett sätt att få dem tamare ^^?
#10 om du kan få den tam/ tamare vet jag inte, men dem vild instinkterna kommer ju alltid att finnas i kaninungen.
HAHAHAHAHAHA…..
Leta lite i denna tråd, där finns information om just vildkanin/tamkaninungar.
#12 - Tack så jättemycket! Kollar det nu :)
Så efetr att ha läst låter det inte särskilt lovande med att skaffa kaninungarna, så nu uppstår ett nytt problem…
Om inte jag tar emot ungarna har de ingen annan stans att ta vägen, mina vänner som har fått ungarna har redan sju kaniner sedan innan och får inte behålla fler.
Jag känner att det skulle vara snällt mot ungarna att ge dem en chans (trots allt är två viltfärgade och en vit siames?) vilket är ganska konstigt då mamman är grå chinchilla.
Det finns en liten chans att pappan inte är en vildkanin utan en av deras andra kaniner som har en mamma som är vit siames och en pappa som är viltfärgad, men som är viltfärgad själv. Denna hane har fått ungar men en av deras andra honor en annan gång och ungarna blev wiener tecknade både två och är hur snälla som helst.
Alltså, det är - från vad jag hört av min kompis som kan en del om genetik - inte möjligt? att en grå chinchilla och en vildkanin skulle kunna få en unge som förmodligen är vit siames?
Då är det troligare att det har blivit en tjuvparning emellan honan och en av deras andra hanar och då är det väl ingen större fara med ungarna?
Putt
#14 hur gammla är ungarna?
HAHAHAHAHAHA…..
#16 De är 2/3 veckor :)
#17 avliva ungarna, om ni inte får sålt dem…
HAHAHAHAHAHA…..
#17 - Ok, men vi är rätt säkra på att deras pappa är den andre kaninen som är hälften vildkanin och hälften dvv :) Skulle det fortfarande inte gå att behålla dem som min första kanin? Den ena är jätteaktiv, men båda är supersnälla som vilken vanlig kaninunge som helst :/
#19 Du kan ju alltid testa :) Jag skulle också tycka att de förtjänar en chans och blir de helt omöjliga när de blir äldre så får du väl tyvärr ta itu med det då…
#20 - Ja, jag ska försöka i allafall :) det får vi hoppas funkar :)
#21 Nyfiken på att höra hur det går sedan :)
#22 Jag kommer skriva en 'loggbok' när jag väl får dem :) Jag hoppas det går bra, bilder aom jag tog igår komemr snart :D
Okej :)
Om en av ungarna är siames så inte pappan ren vildkanin, vildkaniner är rena viltgrå genetiskt (AABBCCDDGG) och kan således bara ge viltgrå ungar :)
#25 tack! Det är ju bara positivt, då pappan iaf är halvt vildkanin, ;) det förklarar allt, och då blir troligtvis ungarna goda att vara med också :D