Vad ska jag ha för ras?
Jag går i tankarna på att skaffa en kanin. Den skulle få bo inomhus och gå lös i lägenheten när jag är hemma. Den rasen jag har blivit mest intresserad av är belgisk jätte för att jag har hört att den är mest social, att det är lite som att ha en hund…. ?
Annars har jag ingen aning om vad jag ska ha för ras.
Har bara haft utekaniner när jag var liten och de var inte sociala men det hade väl mest att göra med att jag inte var så social tillbaka ;)
Vilken ras? kan ni rekommendera? Någon som har erfarenhet av belgisk jätte som inomhuskanin och kan berätta hur det är? :)
egobitch_ @ instagram
Jag tipsar om fransk vädur även fast jag inte har haft någon men har läst så himla mycket bra om dom. Mysiga, keliga, lugna men ändå busiga och tillgivna. Annars är det väl dvärgvädur man läser mest om tycker jag men gillar att det är lite storlek på den/dom. Skulle också vilja ha en frigående kanin =).
Belgiska jättar är som franska vädurar tycker jag. Mest erfarenhet av belgisk jätte dock. Tycker dom är som små hundar, sociala och mysiga. Var noga med bara att hantera den från dag 1 så man inte står där med en 9kilos kanin som sprattlar 😉
Jag har haft bj inne vilket var jätte mysigt då hon sov med mig m.m men självklart behöver de större utrymme och jag ser de som självklart att ha dem frigående inomhus just för storleken.
Alla kaniner kan bli som hundar, har en liten hermelin kille som springer efter mig vart man än går och sover med mig på dagarna, så de är inte endast jätte raserna även fast de är mera "fall" av att en jätte blivit de.
Belgisk jätte är den vildaste av de tre jätte raserna så om du vill ha en lugn skulle jag satsat på en frasse. Men som sagt Vilken ras? som helst kan bli som en hund så de är bara att välja Vilken ras? du vill då ingen är så mycket annorlunda än den andra, förutom utrymme, päls och storlek.
Teddysar är också som små hundar!
#3 skulle inte påstå att jätte är vild. XD
#6 nej de är de inte men vildare än frassar t.ex:p
Stora chinchilla :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#7 inte av min erfarenhet ;)
#9 men av min. Sen beror de ju säkert också på individen i sig men oftast är de så.
Efter vad jag har hört så verkar frassar lugnare än BJ, men det beror antagligen på individen :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Varnar bara för att jättar som bor inomhus har lättare för att få trycksår under tassarna i och med att de går på hårt underlag (golv) och är väldigt tunga. Personligen tycker jag dvärgvädurar tex är minst lika trevliga att ha inne. Små hundar tycker jag de flesta raser blir som🙂
Ärligt talat ser jag inget skillnad på frassarna o jättarna, väldigt lika.
#13🙂
http://2.bp.blogspot.com/__OrjGpI0WCQ/S-fhcbnbtkI/AAAAAAAAAn8/mrVA_LE8sdc/s1600/er.JPG
http://www.freewebs.com/asbrinken/steffen.bmp
Övre fransk vädur, under belgisk jätte, och bara för skoj slänger jag in en tysk jättescheck eftersom det också är en jättekanin:
Verkar som att det är flest röster på fransk vädur :) Läste på om den rasen massa i morse faktiskt.
Jag gillar stora kaniner :D Men de är ändå lite mindre än belgisk jätte, så kanske ska välja en sån för att bara få det liiite enklare med städning osv.
Luktar det mycket och så och hur mycket extra städ/kostnad blir det egentligen jämfört med en dvärgvädur t.ex?
egobitch_ @ instagram
Kan kaniner gå på kattlåda? :D alltså med sand i?
egobitch_ @ instagram
Jag skulle rekommendera hermelin eller dvärgvädur beroende på hurdana öron du vill ha på kaninen. Jättestora kaniner är kanske inte så lyckat i lägenhet.
#17 varför inte tycker du? :)
egobitch_ @ instagram
Jag säger också holländsk kanin. Jag har två stycken och i början var jag uppriktigt förvånad hur sociala och goa de var :)
#19 holländsk har jag faktiskt aldrig hört talas om innan.. Är det en ovanlig ras? Tänkte att man vill ju gärna att den går att få tag på nånstans i närheten hehe ^^ Hur mycket väger en sån? 😇
egobitch_ @ instagram
#16 De kan gå på låda ja, men ha inte sand i. Klumpbildande klumpar sig i magen om kaninen skulle smaka, dessutom dammar det (oavsett sort) som kan skada kaninens andning. Dessutom sliter sand mer på kaninens päls på tassarna (som är viktig för att kaninen inte har trampdynor). Rekommenderar toa-lätt istället, det ska vara bra 🙂
#20 Nej ovanlig är det inte. Bland annat MarHai föder upp Holländsk kanin, Solbackens kaniner heter hon. Det finns en hel del till. Jag skulle gå in på skaf.info och ladda ner deras uppfödarregister. 😃 De väger 2,5 till 3,2 kilo. De är verkligen lagom mycket kanin.
Det var en väldigt vanlig ras förut, men har blivit mindre vanlig nu tyvärr. Runt 3 kg ungefär. Bor du i Karlstad så har Emilia Petterson i Kil. Henne jag köpte mina av. Hon ska till lillerud i helgen. Hon har ett par leveransklara nu om jag inte minns helt fel.
#20 just det Lillerudsdagarna ska jag allt försöka gå på :D får man ju se och hälsa på alla olika raser :)))
egobitch_ @ instagram
egobitch_ @ instagram
#14 Jo jag vet hur dom ser ut. Menade lite mer "personligheterna " ;)
#26 Jaha😃
Jag har bestämt mej för att det blir en belgisk jätte eller en tysk jättescheck! :D
Någon som vet mer om tysk & kan berätta lite mer om dom? Har hört att dom både passar jättebra som inne/sällskapskanin och det motsatta..!
Vad är skillnaden på utseendet jämfört med en belgisk jätte, jag kan då inte se någon förutom färgerna och att tysken är lite mindre. :))
egobitch_ @ instagram
En gammal bekant hade en tysk jättescheck, de skiljer sig inte alls från bjs på sättet utan endast storleken och färgen men annars är de typ identiska vad jag tycker.
att de passar som både ute och inne sällskapskanin gör alla jättar, utan då är de mer individuellt. Så speciella på de sättet är de inte ;p