Tänka på vid köp av omplacering
Ja, vad ska man egentligen tänka på när man ska köpa en omplaceringskanin som inte kommer från uppfödare? Vad kan man kräva som köpare? Är det en för stor risk? Hittat en jättefin pojke men vet inte om jag vågar efter att min förra visade sig ha stora problem med tänderna, vilket slutade med dyra vet-kostnader och tillslut avlivning i allt för ung ålder.. Vill ju ha en äldre kanin som redan är van vid det mesta och som passar mig. Men inte alltför ofta som uppfödare säljer annat än kaninungar. Vad är sen ett rimligt pris för en "blandraskanin" som är ett par år gammal? Väldigt tacksam för alla tankar och åsikter.. :)
Mvh Jenna
Kolla tänderna vid köp så du ser att h*n inte har bettfel.
Köpte min hona 5 år gammal för 300 kronor, men hon hade stammen och jag ville ta en sista kull på henne. Priset är vad du kan tänka dig att betala :) .
Ser inga större risker med att köpa en redan vuxen kanin, mest fördelar, då man ser hur den är i temperamentet. Sjuka kan alla kaniner bli, men det viktigaste är att tänderna ser fina ut.
Tack för ditt svar! :) Jag antar att det är framtänderna jag ska kolla då, kindtänderna kan bara vet kolla på va? Hur ser friska och bra kanintänder ut?
Mvh Jenna
http://kaninmagazinet.se/2012/july/kaninens-tander-och-munhala.html
Tänderna kan vara mer eller mindre gula, man vet inte säkert vad som orsakar gula tänder. Mina kaniner som äter mycket hö har haft gulare tänder, men har även haft en som ätit minimalt med hö som haft gula tänder.
Ja, kolla framtänderna. Om kaninen äter bra med hö så brukar de bakre tänderna också vara bra. Men ser man att framtänderna är knas så brukar det innebära att även de bakre är det, då de oftast går hand i hand.
Lycka till!