Färgfråga! Vad kallar man det här?
Svart scheck tror jag :)
Färgen ser svart ut och scheck innebär att den är mestadels vit men med färg på öron och ofta fläckar på rygg och runt nosen.
Brokad svart
Okej. Vilken av brokad eller scheck är det då?
Tack för svaren!
Kanske kommer det någon till snart som svarar hehe. :)
svart brokad
Svart Brokad.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Hm, hur skiljer man på en svart brokad och en svart scheck då när fläckarna är sådär på ryggen?😮
En scheck ska ha en obruten ål längs hela ryggen, från öronen till svansen har har jag för mig. Dom ska även ha en fjäril på nosen, ögonringar och olika antal fläckar på sidan av kroppen beroende på vilken schecksort det är.
Alla feltecknade scheckar, kan man säga automatiskt blir brokade.
Om man korsar en brokad svart med en svart/vit japantecknad, vilka färger kan man förvänta sig på ungarna då? Hur långt bak i ledet måste kan kolla?
Det beror lite på, bra om man vet vad syskonen fått för färg och föräldrarna, gärna även mor och far föräldrar, utifrån dem kan man lista ut lite om deras anlag.
AA BB CC DD GG är ett exempel för hur koden för deras anlag ser ut då det kommer till täckning färg m.m.
Bokstäverna är de samma men beroende på vad för gener de fått kan de vara små bokstäver eller stora
GG, Gg eller gg
GG och Gg ger en viltrfärgad kanin, dock bär kaninen på anlag för en enkelfärgad. gg är alltså enkelfärgade kaniner.
Stora bokstäver är alltså dominanta och om det finns en dominant gen innebär det att det är den som kommer att fastställa vad det blir för färg/teckning. Små bokstäver är recessiva och kommer bara att märkas om båda bokstäverna är små, annars är det som tidigare nämnt den stora bokstaven som dominerar och avgör resultatet.
Om du förstår något av det jag skrivit så kan jag försöka förklara mer och ta fram lite mer information
(har glömt bort lite men det kommer tillbaka väldigt fort om jag bara kollar lite på nätet)
Artikel som beskriver denna del, troligen bättre men tänkte att jag kan försöka göra det simplare
http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4d714150b9cb462244057091-fargavel-dominanta-recessiva-gener
Hur man tar fram de olika genparen (utgår från att man vet föräldrarnas då)
http://kaninfarg.se/genetik.htm
Vad de olika bokstäverna i genparen står för, ger för resultat
http://kanin.ifokus.se/articles/4d713d89b9cb462233054473-genetik-och-bokstaver
Jag hoppas det var till hjälp och inte bara gjorde det förvirrande, jag är inte bra på att förklara saker och brukar snarare göra folk mer förvirrade ibland ^^'
Jag tror jag hände med iaf. Hanen, som är på bilden så var alla syskonen samt mamman i den färgen. Längre bak i ledet vet jag faktiskt inte.
Tjejens mamma är zobelsiames brun, pappa viltsiames japantecknad. Mormor zobelsiames brun morfar likaså. Farmor var vit och rödögd. Tjejen själv är alltså "svart/vit zobeljapantecknad". Alla syskon där tror jag vart samma som henne. Här är hon..
#9 Okej tack så mycket, då vet jag! :)
#TS Jag ber om ursäkt för att jag sa fel :)