Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 1721 ggr
[Bolten]
4

(X) Fascinerad *bild*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem de första slaktade kaninerna för någon dag sedan. Obducerade dem och är helt galet fascinerad av det, riktigt häftigt! Blir mer och mer sugen på att börja föda upp till eget bruk men har svårt att göra de när jag flyttar till lägenhet, någon av er som har planer/redan föder upp till produktion och slaktar i lägenhet?

(Glömde fota innan jag delade och la i matskålarna så detta är de bästa bilden de blev tyvärr -.- )

Beatrice_Love_Kaniner
0

Ganska coolt att se musklerna och kaninens uppbyggnad 😃

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

[Bolten]
0

#1 Ja det var riktigt häftigt! Inte för ens nu jag förstod hur extremt sköra revbenen är :o

juliafrojd
0

Vad är vad? :P

[Bolten]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Framben + bog och halva ryggen syns :)

Här är bild på bakbenen + låren :)

VildaVittra
7

Såklart du kan föda upp i lägenhet, speciellt om du har en balkong. Badrummet fungerar alldeles utmärkt att slakta i.

Antar att vovvarna uppskattade maten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mickis1994
0

Ser riktigt häftigt ut! Kan du markera ut revbenen på en bild tro så jag kan se dom?  (jag kanske bara är knäpp) 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Bolten]
0

#5 Jo det är sant! Får nog se till att fixa det ;) De älskade det :P

#6 Revbenen syns inte men ska tina en till i morgon så kan fota då :)

tlover
0

Ja man märker riktigt hur viktigt det är med att hålla rätt när man slaktar kanin, man kan ju klippa av revbenen. Tänk då ett barn som inte vet hur man håller en kanin och vad ont det måste göra 😭 

bild har jag inte på dom då vi endast har en bild på bitarna min man äter, "kattmaten" har vi ingen bild på.

l'm back

[Bolten]
0

#8 Håller med, ser allt för många lyfta kaninen enbart under revbenen.. Nästan alla på kaninhoppnings tävlingar gör det :(

Inaarah
1

Undrar samma som #6! :)

Zabbio
0

TS: Klart du kan ha viss uppfödning på balkong i lägenhet och slakta i kök/badrum :) Kanske en bult kan vara användbart? Å andra sidan måste man ju kunna slå också ifall det går snett.

Ang att lyfta kaninen under magen; så lätt går de inte av från det trycket ;) Har sett kaniner hoppa och landa illa så att jag nästan varit säker på att de skulle knäcka hela revbensbågen men det har hållt. När trycket kommer från en mjuk hand formad efter hela bröstkorgen blir det inte så destruktivt. En öppnad kanin knäcker man ju lite på fel håll osv för att få isär det.

Men visst är det faschinerande med musklerna och även andra delar…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Bolten]
0

#11 Vågar verkligen inte mig på bult, är inte van vid det + känns svårare :p

Fast de kan går av, har en vän som praktiserade på ett kanin "slakteri" där de slaktade en produktions kanin som var lyft i nacken och en som var lyft under revbenen, flera av revbenen vad av på den som lyftes så :)

Skillnad på att landa fel och att bli buren med trycktet på dem ;) De är inte heller alltid man vet om de har gått av om man inte öppnar upp / röntgar :)