Sachsengold på Dvärgvädur?
Tänker lite kring det där med färgavel, är bara rent nyfiken.
Om man vill föda upp dvärgvädurar i färger Sachsengold. Kan man då para Kanel med en gulkanin som är rödförsträkt? Eller viltgul och en isabella som bär på brunt och ena av de nämda är födförsträkt?
Eller tar man en bourgogne färgad kanin och sedan parar in brunt?
Vet att alla sätt fungerar, men vilket är bäst? Hmm..
Ja är lite nyfiken, hihi. Eller finns det någon idag som föder upp Dvärgväduar i Sachsengold? (Inte Bourgogne) 🙂
Tror nog den enklaste vägen är att para in färgen via en rasren Sachsengold-kanin, kanske bra om den liten o nätt =) 2-4 generationen borde man väl ha hyfsade dvv-liknande kaniner..
Som #2 säger så skulle det nog vara enklast att para in sachsengold från själv rasen med en dvärgvädur. Det tar några generationer innan vikten är inom dvärgvädur-gränserna och innan öronen ligger på plats där dom ska.
Jag vet inte hur pass röd färgen blir utan en äkta sachsengold. Det ska in en hel del anlag innan man får fram sachsengold med rätt djup i färgen.
man kan röva använda viltröd eller tan svart dvv mot en kanel/viltkanel
#6 Det går ju förstås, eller som #7 skrev. Viltröd eller tan svart med kanel/viltkanel. Dock är ju varken viltröd eller tan svart särskilt lätt att få tag på, på just dvärgvädur.
#9 Ja, det är lite synd.. Men rasen sachsengold är ju superfina dom med ;)
#11 Precis ;)
#12 visst har du nån fin sachsengold till salu, jason james..?
#13 Ja ;)
En sachsengold är ju en rödförstärkt kanel eller viltkanel. Parar man en sådan (eller en havanna eller viltbrun) med en bourgogne (rödförstärkt viltgul) så har man kommit en bra bit på väg, och det utan att blanda i en annan ras! Visserligen får man räkna att det tar någon generation innan man fått fram färgen, men man slipper riskera att få kaniner med svajöron😉
Skillnaden alltså mellan en bourgogne och en sachsengold är att sachsengold även är brun.
#16 Precis, det är det jag tänker. Att färgavel, även om man använder kanel, måste vara bättre än att blanda in en annan ras. På så sätt har man även kvar dvvs kroppar. Det här får bli ett framtida projekt, helt klart! Om jag inte stöter på en. 🙂

Jag skulle försökt få tag i bra färger på dvv. Att blanda in en annan ras innebär att man måste gå en lång väg med rastypen sen. Den vägen kan man använda om ett visst anlag inte finns eller är extremt ovanligt på rasen, men alla anlag som behövs finns ju redan på dvv. Brunt är numera ganska vanligt, gult är väldigt vanligt. Det svåraste är väl att få tag på bra rödförstärkning. Men har ban skrapat ihop allt som behövs så är man halvvägs ;)