Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 729 ggr
EmelieSofia
1

"Måste" man bära på kaninerna?

Det är självklart viktigt att hantera kaninerna så att de inte blir helt omöjliga. Men måste man verkligen lyfta dem? Borde det inte räcka med att man klappar dem när de är på marken och lyfter bara när man måste?

En av mina tjejer blir verkligen superstressad av att bli lyft. Hon är annars väldigt social och är framme och puttar och vill bli klappad. Jag vill inte hålla på och lära henne att bli lyft, det är inte kul för någon av oss. Jag vill inte jaga efter någon av kaninerna, för mig känns det bäst om de kommer fram själv.

Hur gör ni?

[_annaH]
0

Jag brukar alltid lära kaninerna från små att bli burna, då det underlättar såå mycket, att ta ut dom ur buren vid städning, bära ut till Hage, vid kloklipp, m.m. Men märker jag att det inte leder någon vart och att kaninen verkligen blir stressad av det så skulle jag inte fortsatt utan bra bärt kaninen vid behov och kanske bära ut kaninen till Hage via transportbur. 

Jag ser ingen anledning till att stressa kaninen varje dag och tvinga den göra något den inte vill. Men jag ger inte upp i första hand, då jag haft rädda o stressade kaniner som idag inte alls har problem med att bli burna.

[ingvarisbjorn]
5

Vår kanin är frigående (på dagtid) inomhus, och vi lyfter henne väldigt sällan. Hon trivs inte heller med att bli lyft, men hoppar gärna upp till oss i soffan eller puffar oss på fotknölarna för att bli klappad, precis som du också beskriver. :) Ser ingen anledning till att lyfta henne oftare än vid kloklippningen, eftersom hon inte gillar det, övriga "undersökningar" som att känna igenom kroppen och kolla tänder/tassar osv kan man ju göra ändå. Jag brukar dock se till att smyga in "lyftgreppet" i det dagliga goset, så att det inte blir så att just den beröringen förknippas med kloklippningen.

Mickis1994
0

Jag anser att man bör hantera sin kanin så att man kan ta upp den för att klippa klorna, sätta den i transportburen (ex. för att åka till veterinären), kunna bli lyft till hagen, bli undersökt m.m. Utan att bli stressad. Därför måste man ibland öva mycket med vissa kaniner. Så ja, jag tycker du ska öva med kaninen att bli lyft och klappad i famnen. För kaninens bästa. Däremot behöver inte övningarna vara stressande för kaninen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Mi-rand-a]
1

Jag lyfte mina mycket när de var små så de vart bekväma med de, nu gör jag de väldigt sällan, endast när de behövs och ibland när någon vill se på dem men annars låter jag de komma till mig. 

Om en kanin inte är trygg när den blir lyft tycker jag man ska hantera den så mycket som möjligt tills den tycker de är okej att bli buren på.

taxidriver142
1

Har själv haft 5 kaniner och ingen av dom har gillat att bli upplyft. Så jag har inte tvingat dom. Alla har varit frigående i lägenheten och själva haft möjlighet att komma när dom vill umgås och bli klappade. Sen finns det naturligtvis tillfällen när man måste kunna ta upp sin kanin, t.ex. vid kloklippning.

Mickis1994
0

Ni som har kaniner som inte gillar att bli upplyfta och blir stressade av det. Använder ni dom kaninerna i Avel?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

EmelieSofia
1

Mina är kel så… Jag lyfte dem en hel del idag eftersom jag grejar i buren. Det är ju inget större problem, hon får inte panik eller så. Men det märks att ingen av dem direkt njuter av det.

[_annaH]
0

#6 Ja men det beror på. Är det en kanin som försöker bita en för att den är så stressad eller rädd så är det inget jag vill ha kvar alls i min Avel eller kel. 

Men en av mina honor är inte super förtjust i att bli buren, men hennes personlighet är helt underbar, hon försöker bryta sig ut ur buren för att hon vill ha uppmärksamhet o vill bli klappad. Men just att bli buren tycker hon är lite obehagligt men har man ett fast grepp så brukar de gå bra. Hanen däremot kan man nästan bära upp o ner utan att han reagerar haha, han är bara nöjd att han får komma upp i famnen :) 
Hennes ungar gick o bära utan problem, allihopa.

MirakelBetty
1

Min pojk har aldrig ogillat att bli buren, däremot vill han hellst inte bli upplyft. Precis i ögonblicket när man ska ta honom har han varit lite sprattlig. Det jag har gjort är att helt enkelt provat olika sätt och när han inte sprattlade när jag lyft honom några cm från marken så släppte jag ner honom igen. 

Vill man inte lyfta kaninen så är det ju inget måste, enligt mig. 
MEN. Det är bra att kunna lyfta kaninen utan "kamp" när man väl måste :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3