Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6910 ggr
Plopp2
0

Sätta samman två kaniner

Våra kaniner, en hane och en hona har bott ihop fram tills dom blev könsmogna. Då separerade vi dom och hanen kastrerades. Nu har dom varit separerade i 6 veckor och ska börja bo ihop igen. Hanen har fått bo kvar i orginalburen och honan har bott i en tillfällig. Men nu stötte vi på problem. När vi placerade honan i buren/hagen blev honan aggressiv mot hanen när han kom för nära. Hon slog med tassarna, morrade och bet. Han fattade ingenting och sprang hela tiden fram till henne. Vi blev rädda och separerade dom igen. Nu undrar jag om vi vågar ha dom tillsammans? Kan det vara så att dom reder ut det och när rangordningen är bestämd så lugnar hon sig. Eller är det helt kört nu att ha dom tillsammans? Vad kan vi göra?

Beebii
0

Jag skulle testa att ha dom i burar bredvid varandra så dom kan kolla in varann igen utan att slåss. Sen släppa ihop dom igen i större Hage under uppsikt! Brukar kunna bli lite fight om rangordningen men sen ger det sig nog! Så skulle jag gjort iaf men kanske det finns andra metoder med?! :-)

Ninwe
1

Jag tycker också som #1 men att den stora ytan som de ska sättas ihop på ska vara neutral. Ingen av kaninerna ska ha varit där innan. Så att lukterna är nya för de båda två! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Plopp2
0

Dom är i burar bredvid varandra. Det konstiga är att honan är i "hanens" bur och det är hon som är aggressiv.

[Mi-rand-a]
0

Man ska inte bara stoppa in honan direkt till hanen utan man ska presentera dem för varandra på en neutral plats sedan om de funkar bra kan man ha dom tillsammans direkt och om inte så kan de bo i varsin bur bredvid varandra tills de vant sig och sedan försöka presentera dem igen.

[00emi07]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Steg 1. När kaninerna träffas för första gången, ha båda i transportburar/inneburar låt dom träffas några gånger i veckan, upprepa i två veckor. Steg 2. Släpp den ena kaninen lös i en hage/ditt rum medans den andra är i transportburen, byte ska ske. Tecken på agressivt beteende är när den ena, "nöffar" och försöker välta transportburen. Upprepa detta! Steg 3. Ha dem lösa tillsammans, på en neutral mark, upprepa detta i så många veckor du vill, när du och dina ninisar är redo, flytta ihop dem tillsammans! Pröva det! Funkade för min ettåriga hane och hona som då var 3 månader. Och han var alltså 1 år. Dom hade aldrig träffats förut om nu, är dom bästisar!

Melao
0

#5 Vi brukar börja på "Steg 3", har alltid funkat för oss!

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Ninwe
1

#5 Man bör inte sätta ihop, sära, sätta ihop och sära osv. Det bästa är att sätta ihop, och sen får de va ihop. :-)

Hälsningar,

Beebii
0

#7 fast man förstår ju att hanen behövde läka ifred efter kastrering, eller ska man lita på att det håller ihop ändå?! :-)

Ninwe
0

#8 Ja det är klart! Men jag menar att när man sätter ihop dem igen (efter kastreringen) så ska man inte hålla på att sätta ihop, sära, sätta ihop, sära osv! :-)

Hälsningar,

Fridaaaa
2

Mitt inlägg publiserade tydligen inte ifokus 😮

Anser att man inte ska släppa ihop, sära, släppa ihop, sära.

Jag har gjort så att de får gå i Hage bredvid varandra några dagar och ses bara genom galler. Sedan släppa ihop dem på neutral mark.
Men skulle enbart sära på dem om de slåss.

Har gjort det en gång, släppt ihop och särat några dagar, men det gick inte alls. Det andra har fungerat på alla mina 3 kaningrupper 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
1

#10 Håller med .

Ett alternativ är att ha den ena i en kompostgaller Hage inne i den andra kaninens hage/rum ett tag. Så gör man ofta om man vill introducera ny hona till en befintlig koloni.

Se går inte alla kaniner ihop, men eftersom dessa gått ihop tidigare borde det funka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.