Hö på balkongen
Hej!
Sen vi flyttade har vi haft hösäcken bakom soffan, och jag har verkligen märkt av att jag inte riktigt tål det då jag går och nyser hela tiden! Flyttade igår ut hösäcken på balkongen och märkte stor skillnad direkt, men är lite fundersam på om det kan komma kryp och annat otyg i höet om det står så. Tex fukt på vintern.
Finns det något man kan förvara det i som passar på balkong? Det vore den absolut bästa lösningen om det gick att ha det där och inte i lägenheten. :/ Vill inte förvärra allergin. Tack på förhand!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag har mitt hö på balkongen. Hälften iallafall, andra häften står i källaren ^^ Har det i stora papperssäckar. Dock är min balkong inglasad..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nää.. det händer inget… vi har ochså de i balkongen. :)
Never Give Up With Your Dreams
Men det går bra över vintern? :s Vår balkong är inte så vindskyddad, vet inte hur det blir på vintern om det klarar sig från snö och så där det står nu.
Förvaringsanvisningar för hö är mörkt, torrt och svalt. Vårt hö förvaras vintertid i ett rum som är vindtätt, men där är det inte varmare än ute vintertid. Aldrig haft hö som blivit dåligt😉
humm… vi har det mästa i källaren men resten har vi på balkongen. vi täcker höet med stoor plastduk. då kommer inte snön ner på höet.
Never Give Up With Your Dreams
Jag tror det beror helt på själva balkongens läge om och hur höet påverkas…
Är det en balkong som har soligt läge och går det nog inte att ha hö i plastsäckar där, det bildas väldigt snabbt kondens och därefter mögel (om sådana säckar utsätts för direkt sol).
Papperssäckar är ju då att föredra på en solig balkong eftersom de har en bättre "andasfunktion", men då behöver ju balkongen nästan vara inglasad för att det inte ska leta sig in fukt genom säcken via regn och blåst…
Det är väl om det finns en bra hörna av balkongen som är skyddad från både sol och nederbörd kanske? 🙂
Annars är mitt tips? att förvara mindre mängder hö i kassar som går att försluta ordentligt och sen kanske klämma in i något mindre skåp för att slippa utsättas för allergenerna i höet lika mycket… Hiskeligt mönster på kassen, men jag har en sådan från Ikea som jag tycker fungerar kanon: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60243864/
Ett annat tips? annars är att skaffa en luftrenare. Jag har en sådan här: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ELECTROLUX-Oxygen-Z9124,90952,389210,457262.html?langId=-16&gclid=CO3V-t7wibkCFVB8cAod6RoAjg
Den är verkligen superb och drar åt sig massor av damm och hår (liksom allergener från hö) som annars hade åkt omkring i luften eller hamnat på möbler och golv… Jag själv är inte direkt allergisk, men jag har vänner som är riktiga pälsdjursallergiker men som ändå klarat av att vara hemma hos mig längre stunder utan att känna av långöronen.
Visserligen har då luftrenaren varit satt på en högre effekt än vanligt, men den förbättrar definitivt luften inomhus! För mig har den absolut varit värd pengarna! 😃
#6 Balkongen är visserligen utsatt för sol, men det finns ett hörn på den som jag tror kan vara relativt skyddat. Har en snarlik påse i bättre färg, kanske kan ta den då. ;)
Luftrenare för 2000:- vore väl härligt, men det har jag absolut inte råd med i nuläget. Har ett skåp som skulle kunna fungera för ändamålet men då måste jag städa ut allt annat… :c
Matade dom bara nu och det kliar i ögat. Har aldrig märkt av det så här tydligt förut. Har iom flytten bytt leverantör av hö, det ser likadant ut men kan det ha nåt med det att göra? :s
Kanske du kan skaffa en sån där dynbox i plast att ha på balkongen? Där får du ju plats med en höbal och det håller sig torrt.
Oho för att satsa det sista på mirakel!