Hur gör ni som hyr ut?
Hej
Jag har på senare tid sett att man kan hyra och hyra ut kaniner (nått jag inte vetat om tidigare) och jag tycker det låter vettigt för folk som vill testa före tex.
Hur gör ni som hyr ut (eller ni på "andra ändan" som hyr), skrivs kontrakt? har ni fortfarande ansvar? hur mycket tar ni i hyra? drar ni av betalad hyra vid ev köp, hur gör ni om nån vill avla under tiden? allmänna för/nackdelar m.m
Det känns som för oss att om vi hyr ut vill vi ha lite för det då man måste ha större möjlighet till karantänburar, det blir mer jobb med annonser, man riskerar att få en kanin som ska övervintras för att en kanin kommer tillbaka som var uthyrd och ingen vill köpa på hösten m.m. men hyr nån länge ka det ju nästan bli ockerpris också 🤪
så ån som har erfarenhet?
l'm back
Jag hyr ut kaninungar till kel, vuxna endast i enstaka fall. Tar 300kr/kanin.
Hyraren får ha kaninen som sin egen, men får inte avla på den. Kaninen bör inte träffa kaniner från andra besättningar. Eventuella veterinärskostnader står hyraren för.
Jag hyr inte ut kaniner till Avel. Hanar kan jag eventuellt tänka mig att låna ut till en lämplig hona. Då sker PARNING tex hos mig eller i samband med någon utställning.
#1 är det per månad eller "gång"
hyr du bara ut kaniner till folk som inte har kanin förut då? (vettigt ioförsig annars är det ju inte så mkt "testa")
med Avel tänkte jag mest att vissa vill ju ta "kelkullar" eller liknande och då undrade jag hur ni ställer er till det.
edit: en till fråga, hyr ni ut bara under sommaren eller året runt?
l'm back
I princip alla som hyr av mig vill ha kaninen/kaninerna under sommaren. Tar 300 oavsett om dom vill hyra i en vecka eller tex tre månader. Innan vintern vill jag ha tillbaka hyrkaninerna, om inte annat överenskommits.
Vissa som hyr av mig återkommer varje sommar. Jag kan dock inte garantera att dom får samma hyrkanin varje år.
Om jag inte minns fel får man lagmässigt hyra ut 6st kaniner per år utan tillstånd (i sverige). Rätta mig gärna om jag har fel