Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 823 ggr
Sackum
1

Oenig om betalning

Behöver lite råd om hur ni hade hanterat den här situationen. Jag har lånat en vuxen kanin en månad, och varken vid annons eller hämtning sas eller skrevs det någonting om att det kostade. Nu har jag sms:at och frågat när jag kan lämna tillbaka honom, varpå ägaren svarade att jag samtidigt ska betala 200 kr. Jag skrev då att jag inte tycker att hon kan kräva något i efterhand som vi inte kommit överens om, och då menade hon att jag skulle ha frågat om betalning när jag hämtade honom och att det är självklart att det kostar.

Jag har hyrt kaniner tre gånger förut och då har jag alltid frågat om betalning men de har inte velat ha något, så det blev helt enkelt inte av att jag gjorde det den här gången. Kanske fånigt att "bråka" om en sådan här liten summa, men jag känner att jag inte vill betala av ren princip, ska det kosta så måste man vara överens om det på förhand. Eller vad tycker ni? :/

Xristina
5

Jag håller med dig. Det måste hon ha gjort klart i förhand vom vill ha betalt.

Chieko
5

Jag håller med dig, vill hon ha betalt för att du passar kaninen ska hon berätta det innan! Jag vet inte hur mycket du vill bråka, men säg i alla fall att hon i fortsättningen ska berätta sånt innan!!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Suskiv
5

Visserligen ska du inte betala eftersom inget är överenskommet sen innan, men jag hade valt att betala för att slippa tjafs.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

djurtok
3

Tycker inte du ska behöva betala, Och dessutom om hon nu ville ha betalt kunde hon ju haft sagt: Det kommer kosta 200kr. Eller något liknande när ni hämtade kaninen, Om du nu inte frågat och hon ville ha betalt borde hon ju haft sagt det :/

För evigt med Gaia

tesushie
1

enligt lagen måste hon ha skrivit innan annars kan hon inte kräva betalning  vad jag vet och ifall hon missat att skriva betalning måste hon informera dig om det och säga till att det är betalning fast hon glömt skriva det vid upphämtningen av kaninen annars får hon stå sitt kast det ligger på hennes ansvar att såvida inget pris förekom i annonsen informera vid hämtning annars tolkas det som om det var gratis men så vida personen i fråga är under 18 faller annsvaret på dennes målsman

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

VildaVittra
12

Faktiskt så är det du som kan begära betalning av henne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
1

Du borde få 200 för foder, strö och passning ;) Nä, du ska inte behöva betala i efterhand.

Fridaaaa
0

Hon kan inte kräva det i efterhand.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa
3

Vissa människor försöker verkligen ta vad de kan få, pinsamt ju..🤔 Det är DU som borde få pengar om någon, du har ju tagit dig tid (och kanske betalat mat, strö osv)

farvendal
0

Nej, du ska inte behöva betala. Det finns varken något muntligt eller skriftligt avtal.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Sackum
4

Tack för svar alla! Jag valde att stå på mig, också på grund av att det skett fler missförstånd som gjort att vi fått köra flera timmar extra och att jag fram tills att hon kom med kaninen i famnen trodde att jag skulle få hem två andra… Så jag förklarade mig och hon har motvilligt fått ge med sig. 👍

djurtok
1

#11 Bra gjort :)

För evigt med Gaia

natha-mjau
2

varför ska du betala för att du passat och tagit hand om hennes kanin, är det inte tvärtom?

Sackum
1

#12 Tack! ;)

#13 Jag passade honom inte utan bad om att få hyra två kaniner. Och visst, ordet hyra innebär ju per automatik en betalning men det är ju bra om uthyraren då informerar om det. :P